Puolustusministeriön tulevaisuuskatsaus TURVALLISUUS JA PUOLUSTUS – SUOMALAISEN HYVIN VOINNIN KIVIJALKA Valtioneuvoston julkaisusarja 19 | 2018 Turvallisuus ja puolustus – suomalaisen yhteiskunnan kivijalka Puolustusministeriön tulevaisuuskatsaus Puolustusministeriö, Helsinki 2018 Valtioneuvoston julkaisusarja 19/2018 Puolustusministeriö ISBN: 978-952-287-593-8 (PDF) Kuvat: Puolustusministeriö Taitto: Valtioneuvoston hallintoyksikkö, Julkaisutuotanto Helsinki 2018 Kuvailulehti Julkaisija Valtioneuvosto 04.06.2018 Tekijät Puolustusministeriö Julkaisun nimi Turvallisuus ja puolustus – suomalaisen yhteiskunnan kivijalka Puolustusministeriön tulevaisuuskatsaus Julkaisusarjan nimi ja numero Valtioneuvoston julkaisusarja 19/2018 ISBN PDF 978-952-287-593-8 ISSN PDF 2489-8015 URN-osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-593-8 Sivumäärä 19 Kieli suomi Asiasanat puolustuspolitiikka, puolustus, puolustusvoimat, yleinen asevelvollisuus, maanpuolustustahto, tulevaisuus, tulevaisuuskatsaus Tiivistelmä Turvallisuusympäristömme on muuttunut epävakaammaksi. Voimapolitiikka on palannut ja sotilaallisen voiman käyttökynnys on madaltunut. Sotilaallisen maanpuolustuksen päämääränä on muodostaa ennaltaehkäisevä kynnys sotilaallisen voiman käytölle tai sillä uhkaamiselle sekä kyky torjua maahamme kohdistuvat hyökkäykset. Tämä säilyy puolustuksen prioriteettina myös 2020-luvulla, vaikka puolustus on sisällöltään ja toteuttamistavoiltaan nykyistä monimuotoisempaa. Puolustuksen perustana on jatkossakin yleinen asevelvollisuus ja vahva maanpuolustustahto. Teknologiamurros ja uudet toimintaulottuvuudet, kuten kyber ja avaruus, vaikuttavat puolustuksen kaikille osa-alueille. Tämä aiheuttaa kasvavia vaatimuksia joukoille, yksittäisen sotilaan osaamiselle ja toimintakyvylle, johtamiselle, puolustuksen järjestelmille ja materiaaliselle valmiudelle sekä logistiikalle. Puolustusjärjestelmää kehitetään kokonaisuutena ja pienilläkin muutoksilla on järjestelmän toimivuuteen merkittäviä vaikutuksia, jotka voivat kumuloitua hallitsemattomaksi järjestelmäriskiksi. Kriittisenä vaatimuksena kaikilla puolustusjärjestelmän osa-alueilla on määrällisesti riittävä ja osaava henkilöstö. Aiemmin tehtyjen henkilöstöleikkausten ja toimintaympäristöstä nousevien valmius- ja suorituskykyvaatimusten vuoksi henkilöstömäärä on saavuttanut kriittisen pisteen, joka vaatii korjaustoimenpiteitä. Puolustusyhteistyön merkitys Suomen puolustuskyvylle kasvaa. Toimintaympäristön luonne ja dynamiikat vaativat laaja-alaista kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä niin viranomaisten välillä kuin suhteessa kansalaisiin. Yhteiskuntapolitiikan ja lainsäädännön valmistelussa on huomioitava kansallinen turvallisuus ja puolustuksen toimintaedellytykset. Kustantaja Puolustusministeriö Julkaisun jakaja/ myynti Sähköinen versio: julkaisut.valtioneuvosto.fi Julkaisumyynti: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Presentationsblad Utgivare Statsrådet 04.06.2018 Författare Försvarsministeriet Publikationens titel Säkerhet och försvar – grundvalen för det finska samhället Försvarsministeriets framtidsöversikt Publikationsseriens namn och nummer Statrådets publikationsserie 19/2018 ISBN PDF 978-952-287-593-8 ISSN PDF 2489-8015 URN-adress http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-593-8 Sidantal 19 Språk finska Nyckelord Försvarspolitik, försvar, försvarsmakten, allmän värnplikt, försvarsvilja, framtidsöversikt, framtid Referat Vår säkerhetsmiljö har blivit mera instabil. Maktpolitiken har återkommit och tröskeln för att använda militära maktmedel har sänkts. Det militära försvarets mål är att skapa en förebyggande tröskel för användningen av militära maktmedel och för hot om detta samt förmåga att avvärja angrepp på vårt land. Detta kommer att vara försvarets första prioritet också under 2020-talet, även om försvaret till innehållet och sätten att realisera det blir mångsidigare än i dagens läge. Också i fortsättningen kommer försvaret att grunda sig på allmän värnplikt och en stark försvarsvilja. Brytningsfasen inom teknologin och de nya verksamhetsdimensionerna, såsom cyber och rymden, påverkar alla delområden av försvaret. Detta ställer ökande krav på trupperna, på den enskilda soldatens kunnande och handlingsförmåga, på ledningen, försvarets system och materiella beredskap samt på logistiken. Försvarssystemet utvecklas som en helhet och även små förändringar har betydande konsekvenser för systemets funktionsduglighet, vilka kan kumulera i okontrollerade systemrisker. Ett kritiskt krav på alla delområden av försvarssystemet är en kvantitativt tillräcklig och kunnig personal. Till följd av de tidigare genomförda personalnedskärningarna och de krav på beredskap och prestationsförmåga som beror på omvärlden har antalet anställda nått en kritisk punkt, som kräver korrigerande åtgärder. Försvarssamarbetets betydelse för den finska försvarsförmågan ökar. Verksamhetsmiljöns karaktär och dynamik kräver omfattande nationellt och internationellt samarbete såväl myndigheterna emellan som i förhållande till medborgarna. Vid beredningen av samhällspolitiken och lagstiftningen måste den nationella säkerheten och försvarets verksamhetsbetingelser beaktas. Förläggare Försvarsministeriet Distribution/ beställningar Elektronisk version: julkaisut.valtioneuvosto.fi Beställningar: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Description sheet Published by Finnish Government 04.06.2018 Authors Ministry of Defence Title of publication Security and defence – the cornerstone of cornerstone of Finnish society Futures Review of the Ministry of Defence Series and publication number Finnish government publication series 19/2018 ISBN PDF 978-952-287-593-8 ISSN (PDF) 2489-8015 Website address (URN) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-593-8 Pages 19 Language Finnish Keywords Defence policy, defence, Defence Forces, general conscription, national defence will, futures review, future Abstract Our security environment has become increasingly unstable. Power politics is back and the threshold for using military force has lowered. The primary goal of Finland’s defence capability is to secure a preventive threshold against the use of military force, or threat thereof, and to counter attacks against Finland. This remains a defence priority also into the 2020s although the content and execution of defence will be more varied than today. General conscription and a strong will to defend the country will remain the basis of Finland’s defence. Technological development and new operational dimensions, such as cyber and space, will affect all areas of defence. This will cause increasing demands on troops, the skills and capacity of an individual soldier, leadership, defence systems, materiel readiness and logistics. The defence system is developed as a system and therefore even minor changes have significant effects on the functioning of the system; the cumulative effects may pose an uncontrollable risk to the system. Sufficient and competent personnel is critical for all areas of defence. Due to previous personnel cuts and the readiness and capability requirements arising from the operating environment, the number of personnel has reached a critical point and the situation must be rectified. The importance of defence cooperation for Finland’s defence capability is increasing. The nature and dynamics of the operating environment require broad national and international cooperation among authorities and in relation to citizens. When preparing policies and legislation, national security interests and defence requirements must be taken into account. Publisher Ministry of Defence Distributed by/ Publication sales Online version: julkaisut.valtioneuvosto.fi Publication sales: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Sisältö LUKIJALLE .................................................................................................................................................................... 9 1 Puolustuksen toimintaympäristö ............................................................................................................ 10 2 Puolustuksen näkymät 2030-luvulla .................................................................................................... 12 2.1 Yleinen asevelvollisuus ja maanpuolustustahto puolustuksen perustana ........... 12 2.2 Vaatimukset puolustukselle kasvavat ......................................................................................................... 13 2.3 Puolustusyhteistyötä syvennetään .............................................................................................................. 15 2.4 Puolustuksen voimavarat ........................................................................................................................................ 17 2.5 Turvallisuus on yhteistyötä .................................................................................................................................... 19 9TURVALLISUUS JA PUOLUSTUS – SUOMALAISEN HYVIN VOINNIN KIVIJALKA – PUOLUSTUSMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS LUKIJALLE Suomi on tiiviisti kiinni globaalin toimintaympäristön muutoksissa, joita on käsitelty Valtioneuv oston yhteisessä ennakointityössä. Muutokset heijastuvat Suomen kansainväli- seen asemaan sekä suomalaisten hyvinvointiin, turvallisuuteen ja puolustukseen. Puolus- tukseen kohdistuvia kasvavia vaatimuksia tarkastellaan analyyttisesti ja avoimesti. Samalla puolustuksen kehittämistä arvioidaan osana laajempaa yhteiskunnallista ja kansainvälis- tä kehitystä. Valtioneuvoston puolustusselonteko vastaa keskipitkällä aikavälillä nähtä- viin muutoksiin, mutta puolustuksen moninaisia haasteita tulee arvioida myös pidemmän aika välin muutostekijöitä ennakoiden. Sotilaallisen maanpuolustuksen päämääränä on muodostaa ennaltaehkäisevä kynnys soti- laallisen voiman käytölle tai sillä uhkaamiselle sekä kyky torjua maahamme kohdistuvat hyökkäykset. Tämä säilyy puolustuksen prioriteettina myös 2020-luvulla. Pitkäjänteisen suunnittelun merkitys painottuu, sillä puolustusjärjestelmä voidaan rapauttaa hyvinkin lyhyessä ajassa, mutta sen uudelleen rakentaminen kestää vuosikymmeniä ja on huomat- tavasti kalliimpaa kuin sen tavoitteellinen kehittäminen. 2020-luvun puolustus on sisällöltään ja toteuttamistavoiltaan nykyistä monimuotoi- sempaa. Tämä edellyttää tiivistyvää viranomaisyhteistyötä ja aktiivista kansainvälistä puolustus yhteistyötä. Puolustuskykyä tuetaan muun yhteiskunnan resursseilla kokonais- turvallisuuden periaatteen mukaisesti. Muutokset toimintaympäristössä aiheuttavat epävarmuutta ja turvattomuutta. Suomalai- sessa luottamusyhteiskunnassa osallisuus edistää turvallisuutta. Puolustuksemme on juuri niin vahva kuin yhteiskuntamme, sillä kansalaisten maanpuolustustahto nojaa haluun puolustaa suomalaista yhteiskuntaa ja elämäntapaa. Puolustuksemme perustaa vahvista- vat motivoiva asevelvollisuus, kehittyvä vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta, ammatti- taitoinen henkilöstö ja ajantasainen puolustusmateriaali. Kesäkuussa 2018 Jukka Juusti Kansliapäällikkö 10 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 1 Puolustuksen toimintaympäristö Turvallisuusympäristömme on muuttunut epävakaammaksi. Voimapolitiikka on palannut ja sotilaallisen voiman käyttökynnys on madaltunut. Sotilaallisen voiman käyttöä Suomea vastaan tai sillä uhkaamista ei voida sulkea pois. Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustus- politiikan päämääränä on turvata maamme itsenäisyys ja alueellinen koskemattomuus. Tämä edellyttää vahvaa kansallista puolustuskykyä ja tiivistä kansainvälistä puolustus- yhteistyötä. Suurvaltojen sisäinen kehitys ja ulkoinen toiminta vaikuttavat kansainvälisen sääntö- pohjaisen järjestelmän toimivuuteen. Voimapolitiikka ja vastakkainasettelu ovat johtaneet tilanteeseen, jossa jännitteet ovat kasvaneet Suomenkin lähialueilla. Myös ydinasepelote on jälleen näkyvästi esillä. Samalla alueelliset kriisit ja konfliktit sekä globaalit ilmiöt, kuten ilmastonmuutos, vaikuttavat Suomen turvallisuuteen. Euroopan unionin toimintakyky ja uskottavuus ovat koetuksella. Jäsenmaat puntaroivat voimallisemmin kansallista etuaan, vaikka yhteisiä tavoitteita unionin vahvistamiseksi pyri- tään korostamaan. EU:n huomio kohdistuu yhä enemmän kansalaisten suojeluun ja unioni pyrkii vastaamaan sekä ulkoisiin että sisäisiin uhkiin. Unionilla on tärkeä asema eurooppa- laisen puolustusyhteistyön mahdollistajana ja laajan turvallisuuden toimijana. Nato on palauttanut painopisteensä sotilaallisesta kriisinhallinnasta takaisin liittokunnan omalle alueelle jäsenmaiden puolustamiseen. Se on vahvistanut pelotetta ja yhteistä puo- lustusta konkreettisin toimin ja tämä työ jatkuu. Valtaosa Euroopan maista järjestää yhtei- sen puolustuksensa Naton kehikossa jatkossakin. Useat Euroopan ja Itämeren alueen valtiot ovat reagoineet turvallisuusympäristön muutok siin parantamalla asevoimiensa valmiutta ja materiaalista suorituskykyä sekä ko- rottamalla puolustusmenojaan ja syventämällä puolustusyhteistyötä. EU:n ja Naton vä- lisen yhteistyön merkitys korostuu erityisesti hybridiuhkiin vastaamisessa ja sotilaallisen liikkuvuuden helpottamisessa. Pohjois-Euroopan turvallisuus on kokonaisuus, johon vaikuttavat sekä pohjoisten alueiden että Itämeren alueen tilanne. Arktisen alueen sotilasstrateginen asema korostuu ja Itä- meren turvallisuustilanne säilyy jännitteisenä. Mikäli Suomen lähialueella syntyisi sotilaalli- nen konflikti, on varauduttava siihen, ettei Suomi pystyisi pysyttelemään sen ulkopuolella. Suomen näkökulmasta Naton ja Yhdysvaltojen läsnäolo Itämeren alueella on vakauttava tekijä. 11 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 TURVALLISUUS JA PUOLUSTUS – SUOMALAISEN HYVIN VOINNIN KIVIJALKA – PUOLUSTUSMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS Venäjä vahvistaa suurvalta-asemaansa ja edistää tavoitettaan etupiiriajatteluun perustu- vasta turvallisuusrakenteesta. Se kehittää asevoimiensa suorituskykyjä ja ylläpitää val- miuksia toimia myös laajamittaisessa sotilaallisessa kriisissä. Venäjä kykenee nopeisiin strategisiin päätöksiin ja käyttää tehokkaasti laajaa keinovalikoimaa intressiensä puolus- tamiseen. Taktisilla ydinaseilla on merkittävä rooli keinovalikoimassa. Läntisen suunnan toimiaan Venäjä perustelee kokemallaan Naton uhkalla ja pyrkii haastamaan Naton kyvyn puolustaa Euroopan itäisiä jäsenmaita, erityisesti Baltian maita. Venäjän rooli kansainväli- sen vakauden ja alueellisen turvallisuuskehityksen kannalta säilyy ratkaisevana. Sotilaallisten keinojen lisäksi useat maat valmistautuvat käyttämään laajasti myös muuta keinovalikoimaa, kuten informaatiovaikuttamista. Hybriditurvallisuus on noussut kansain- välisen ja kansallisen huomion keskiöön. Hybriditoimien laaja-alaisuus, intensiteetti ja vaikuttavuus voimistuvat myös Suomessa. Suomen kokonaisturvallisuuden toimintamalli vastaa myös hybriditoimiin ja suomalaisen mallin toimivuus herättää kiinnostusta myös kansainvälisesti. Teknologiamurros ja uudet toimintaulottuvuudet, kuten kyber ja avaruus, vaikuttavat puolustuksen kaikille osa-alueille. Tämä aiheuttaa kasvavia vaatimuksia joukoille, yksit- täisen sotilaan osaamiselle ja toimintakyvylle, johtamiselle, puolustuksen järjestelmille ja materiaa liselle valmiudelle sekä logistiikalle. Digitalisaatio, tekoäly, koneautonomia ja esi- neiden internet haastavat yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja ja kriittistä infrastruktuu- ria, johon myös sotilaallinen maanpuolustus tukeutuu. Muutokset tuotanto-, valmistus- ja energiateknologioissa mahdollistavat uudenlaisen omavaraisuuden. Erilaiset riippuvuudet ja haavoittuvuudet edellyttävät uudenlaista varautumista ja globaalien toimitusketjujen hahmottamista ja hallintaa. Digitalisaation myötä eri yhteiskunnan toiminnot ja viranomaistiedot siirtyvät yhä enem- män sähköisessä muodossa julkiseen käyttöön. Eri hallinnonalojen tulee kuitenkin huomioi da myös kansallisen turvallisuuden tarpeet ja jo varhaisessa vaiheessa arvioida mahdolliset avoimen tiedon riskit. Erityisesti digitalisaatiota ja kriittistä infrastruktuuria koskevissa lainsäädäntöhankkeissa tulisi arvoida turvallisuusvaikutuksia samaan tapaan kuin nyt jo arvioidaan talous-, ympäristö ja tasa-arvovaikutuksia. Suomalaiseen yhtenäiskulttuuriin perustunut yhteiskunta on muuttunut yhä moniarvoi- semmaksi. Tämä antaa tilaa yksilöllisille arvostuksille ja valinnoille, mutta muuttaa myös yhteiskuntaan ja politiikkaan kohdistuvia odotuksia ja vaatimuksia. Yhteiskunnat kohtaa- vat uudenlaisia haasteita, jolloin korostuu niin yhteiskunnan kuin kansalaistenkin kriisin- sietokyky. Luottamusyhteiskuntaa tulee vahvistaa myös turvallisuustekijänä. Vaikeasti ennakoitavat ja nopeatkin muutokset synnyttävät uhkia ja riskejä, mutta myös mahdollisuuksia, jotka Suomen tulisi tunnistaa ja hyödyntää. 12 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 2 Puolustuksen näkymät 2030-luvulla Puolustuksen valmius ja torjuntakyky on suhteutettava toimintaympäristöön. Suomen geopoliittinen asema ja turvallisuustilanne edellyttävät puolustuksen toimintaedellytysten ja riittävien voimavarojen turvaamista. Puolustuksen perustana on jatkossakin yleinen ase- velvollisuus ja vahva maanpuolustustahto. 2.1 Yleinen asevelvollisuus ja maanpuolustustahto puolustuksen perustana Yleinen asevelvollisuus on osa Suomen puolustusratkaisua. Se on Suomen puolustuk- sen perusta, jolla on vahva yhteiskunnallinen asema ja kansan tuki. Yleisen asevelvolli- suuden avulla saavutetaan riittävän vahva reservi sodan ajan tehtäviin. Asevelvollisuus- järjestelmällä on myös laajempaa merkitystä. Se rakentaa tiedollista ja taidollista perustaa kriisiajan haasteista selviämiseen. Asevelvollisuusjärjestelmän kautta puolustusvoimat ja suomalainen yhteiskunta ovat tiiviissä vuorovaikutussuhteessa, joka osaltaan vahvistaa osallisuutta maanpuolustukseen ja yhteiskuntaan. Suomen puolustus nojaa siihen, et- tä suomalaiset kantavat jatkossakin vastuuta maanpuolustuksesta myös asevelvollisuus- järjestelmän kautta. Toimintaympäristön muutos haastaa asevelvollisten koulutusjärjestelmää. Sotilaan on kyet tävä toimimaan monimutkaisessa ja nopeasti muuttuvassa taistelutilassa, joka sisältää myös kyber- ja informaatioulottuvuuden. Haasteet koskevat myös varusmiespalveluksen suorittaneiden määrän mahdollista laskua, asevelvollisten toimintakykyä ja palkatun hen- kilöstön riittävyyttä. Suomen puolustuksen kannalta on tärkeää, että Suomi koetaan puolustamisen arvoiseksi ja että yksittäiset kansalaiset kokevat oikeuksiensa ja velvollisuuksiensa olevan tasapainos- sa. Yhteiskunnallisessa keskustelussa on noussut esiin kysymys yleisen asevelvollisuuden ja tasa-arvon suhteesta. Maanpuolustus kuuluu kaikille ja asevelvollisuus on yksi tapa täyt- tää perustuslain tarkoittama maanpuolustusvelvollisuus. Naisilla on mahdollisuus suo- rittaa vapaaehtoinen asepalvelus ja kaikilla kansalaisilla laajat mahdollisuudet kartuttaa kriisi valmiuksiaan muun muassa vapaaehtoisen maanpuolustustyön kautta. Asevelvollisten koulutusjärjestelmän kehittämisen tavoitteena on ylläpitää motivoivaa koko naisuutta, joka alkaa jo kutsunnoissa. Varusmiespalveluksen aikana hankittua osaa- mista ylläpidetään kertausharjoituksissa, vapaaehtoisessa maanpuolustuskoulutuksessa sekä reserviläisten omaehtoisin toimin. Keskeiset koulutusjärjestelmän kehittämisalueet 13 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 TURVALLISUUS JA PUOLUSTUS – SUOMALAISEN HYVIN VOINNIN KIVIJALKA – PUOLUSTUSMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS ovat koulutuksen parempi tavoitteellisuus ja mitattavuus, hakeutumisen ja valintojen ke- hittäminen sekä simuloinnin merkittävä lisääminen. Psyykkisen, sosiaalisen, fyysisen ja eettisen toimintakyvyn kehittäminen nostetaan koulutuksessa perinteisten sotilaan tieto- jen ja taitojen rinnalle. Haasteena on varmistaa riittävä henkilöstö takaamaan asevelvollis- ten paras mahdollinen koulutus. Suoritettu asevelvollisuus voi olla onnistuminen monen syrjäytymisvaarassa olevan koh- dalla, mutta sen edellytyksenä on riittävä fyysinen ja henkinen toimintakyky. Varhainen reagointi ja puuttuminen lasten ja nuorten pahoinvointiin ennaltaehkäisee myöhempiä ongelmia. Reserviläiskoulutuksen kehittäminen perustuu riittäville ja laadukkaille kertausharjoituksil- le. Joukkojen suorituskykyä tuetaan vapaaehtoisella maanpuolustuskoulutuksella, reser- viläisten omaehtoisella osaamisen ja toimintakyvyn ylläpitämisellä sekä siviiliosaamisen hyödyntämisellä. Näitä tuetaan kehittämällä asevelvollisten digitaalisia oppimisympäristö- jä sekä lisäämällä reservin koulutustarjontaa ja kannusteita. Vapaaehtoisen maanpuolustuksen roolia reservin ja kansalaisten osaamisen kehittä- misessä tulee lisätä. Turvallisuusympäristön muutos korostaa yhteiskunnan kriisin- sietokykyä, jonka edistämisessä vapaaehtoisella maanpuolustustyöllä on keskeinen ase- ma. Vapaa ehtoisjärjestöjen varautumis- ja turvallisuuskoulutus tukee yksilön valmiuksia selvitä häiriö tilanteista ja siten vahvistaa yhteiskunnan kriisinsietokykyä. Varautumis- ja turvallisuus koulutuksen laajentaminen velvoittamaan myös naisia lisäisi kansalaisten val- miuksia toimia häiriötilanteissa. Samalla koko yhteiskunnan kriisinsietokyky vahvistuisi. On tärkeää vahvistaa maanpuolustusosallisuutta kaikissa väestöryhmissä ja varmistaa puolustusvoimien yhteys kansalaisiin. Jo perusopetuksessa tulisi antaa tietoa maanpuolus- tuksesta sekä mahdollisuuksista osallistua Suomen puolustukseen. Maanpuolustustietä- mys, osallisuuden kokemus ja sitä kautta rakentuva maanpuolustusluottamus ovat kaikki yhteydessä maanpuolustustahtoon. 2.2 Vaatimukset puolustukselle kasvavat Toimintaympäristön kasvaviin vaatimuksiin vastataan puolustusjärjestelmän kehittämi- sellä. Puolustussuunnittelu ja puolustuksen resursointi edellyttävät pitkäjänteisyyttä; 2030-luvun suorituskykyratkaisut tehdään nyt. Toimintaympäristön muutokset edellyttä- vät myös joustavuutta puolustusjärjestelmän kehittämisessä. Suomen puolustuksen edel- lyttämät ratkaisut tehdään yhdistämällä korkean teknologian kärkijärjestelmät ja Suomen olosuhteisiin mitoitettu laaja reservi. 14 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 Muutosnopeus ja muutostarve yhdistettynä julkisen talouden näkymiin aiheuttavat vai- kean yhtälön Suomen puolustuksen suorituskykyjen kehittämiselle. Miten varmistaa, että puolustusjärjestelmän suorituskykyjä uudistetaan toimintaympäristön muutosvauhtia vas- taavasti hyödyntäen teknologian uudet mahdollisuudet ja estäen suorituskykyjen näivet- tyminen? Puolustusvoimien tehtävien toteuttaminen edellyttää tulevaisuudessa riittävää valmiutta toimia maalla, merellä ja ilmassa sekä vahvaa kyberpuolustusta. Lisäksi tarvitaan uudenlai- sia suorituskykyjä ja toimivaa logistiikkajärjestelmää, joka tukeutuu siviiliyhteiskuntaan ja kansainvälisiin kumppaneihin. Tilannetietoisuuden, ennakkovaroituksen ja oikea-aikaisen päätöksenteon merkitys korostuu. Samalla avaruusteknologian merkitys puolustukselle kasvaa tulevaisuudessa. Valtioneuvoston puolustusselonteon 2017 mukaisesti puolustusjärjestelmän suorituskyky- jen ylläpidon ja kehittämisen painopisteinä tulevina vuosina on kaikkien puolustushaaro- jen valmius, käytöstä poistuvien suorituskykyjen korvaaminen sekä tiedustelun, kyberpuo- lustuksen ja kaukovaikuttamisen kykyjen kehittäminen. Puolustuksen valmiuden tehos- taminen on aloitettu, mutta puolustusvoimien nykyinen henkilöstömäärä on nykyisessä turvallisuusympäristössä osoittautunut riittämättömäksi valmiuden ylläpitämisen kannal- ta. Painetta henkilöstön lisäämiseen aiheuttavat myös kyberpuolustuskyvyn ja sotilastie- dustelun kehittäminen. Vuonna 2011 linjattu puolustusvoimauudistus ja sen myötä tehdyt henkilöstö- ja rahoitusleikkaukset tehtiin nykyistä vakaammassa turvallisuustilanteessa. Tehokas meri- ja ilmapuolustus on edellytys koko puolustusjärjestelmän toimivuudelle, alueellisen koskemattomuuden valvonnalle ja turvaamiselle sekä mahdollisen hyökkäyk- sen torjunnalle. Sillä on myös merkittävä ennaltaehkäisevä vaikutus. Puolustuksen suori- tuskyky edellyttää merivoimien ja ilmavoimien vanhenevan alus- ja hävittäjäkaluston kor- vaamista täysimääräisesti. Laivue 2020 -hankkeen hankintapäätös tehdään vuonna 2018 ja päätös ilmavoimien pääkaluston korvaamisesta vuonna 2021. Puolustusvoimien pitkän aikavälin suunnitteluun perustuen on jo tiedossa, että 2020- luvun loppupuolella on tehtävä päätökset maavoimien liikkuvuuden ja tulivoiman sekä ilmatorjunnan suorituskykyjen ylläpidon ja kehittämisen osalta. Samaan aikaan käyn- nistyy merivoimien 2030-luvulla poistuvan aluskaluston korvaamisen suunnittelu. Sotilaallisen avun vastaanottokyky on osa kansallista puolustuskykyä. Puolustuksen en- nalta valmistellut ja harjoitellut toimintatavat luovat edellytykset avun vastaanottamiselle. Tämä edellyttää yhteistoimintakykyä myös materiaalin ja henkilöstön osalta. Sotilaallisen avun antaminen ja vastaanottaminen on otettava huomioon valtionhallinnon varautumi- sessa ja säännöllisessä harjoittelussa, mukaan lukien kansallinen päätöksenteko. 15 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 TURVALLISUUS JA PUOLUSTUS – SUOMALAISEN HYVIN VOINNIN KIVIJALKA – PUOLUSTUSMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS Suomen turvallisuus- ja puolustuspoliittiset perusvalinnat vaikuttavat keskeisesti myös sotilaallisen huoltovarmuuden vaatimuksiin. Suorituskyvyn kriittisiin alueisiin kohdistuu suuria omavaraisuuden ja toiminnan jatkuvuuden vaatimuksia. Maanpuolustuksen tekniset ratkaisut perustuvat yleensä useiden eri teknologioiden tuottamiin ratkaisuihin, mikä korostaa myös osaamisverkostojen hallinnan merkitystä. Jatkuvuuden hallinnan ja osaamisen kehittämisen osalta tulee sopia tavoitteista ja työnjaosta kansallisen kriittisen osaamisen ylläpitämisessä, mikä osaltaan mahdollistaa laadullisesti ja määrällisesti riittä- vän suorituskykyvalikoiman. 2.3 Puolustusyhteistyötä syvennetään Puolustusyhteistyön merkitys Suomen puolustuskyvylle kasvaa. Turvallisuusympäristön muutos tekee yhteistyön syventämisen välttämättömäksi ja avaa uusia mahdollisuuksia. Puolustusyhteistyö vahvistaa Suomen puolustuskykyä, parantaa ulkoisten uhkien ennal- taehkäisykykyä sekä edesauttaa avun saamista ja antamista. Puolustusyhteistyössä tar- vittava luottamus rakennetaan aktiivisella ja tavoitteellisella toiminnalla. Normaaliolojen yhteis työ on perusta poikkeusolojen yhteistyölle ja yhteistyöverkoston avulla luotuja jär- jestelyjä voidaan hyödyntää mahdollisen kriisin alkuvaiheesta alkaen. 16 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 Puolustusyhteistyöllä on myös mahdollista löytää tukea ja täydennystä puolustusvoimien suorituskyvyille sekä näin vahvistaa turvallisuuspoliittista asemaamme. Kansainvälisellä materiaaliyhteistyöllä luodaan valmiuksia puolustuksen materiaalisen suorituskyvyn kehit- tämiselle. Yhteistyö kattaa materiaalin koko elinkaaren. Puolustuskykyä kehitettäessä otetaan huomioon kansainvälisen yhteistyön mahdollisuu- det sekä kansainvälinen yhteensopivuus ja varmistetaan, ettei mahdolliselle sotilaalliselle liittoutumiselle muodostu käytännön esteitä. Valtioita velvoittavien, oikeudellisesti sito- vien järjestelyjen aikaansaaminen on kuitenkin vaikeaa tai jopa mahdotonta, eikä puo- lustusyhteistyö korvaa puolustusliiton jäsenyyttä ja sen antamien turvatakuiden ennalta- ehkäisevää vaikutusta. Suomi on valinnut linjakseen ylläpitää mahdollisuutta hakea jäsenyyttä Natossa. Linjauk- sen kestävyys riippuu Suomen omasta turvallisuusarviosta. Samanaikaisesti linjauksen toteuttamiskelpoisuus on sidoksissa Nato-maiden arvioon turvallisuusympäristön kehityk- sestä sekä Naton valmiuteen ottaa uusia jäseniä. Suomi seuraa Naton laajentumispolitii- kan kehitystä ja arvioi mahdollisen jäsenyyden vaikutuksia Suomen puolustukselle. Monenkeskisessä puolustusyhteistyössä keskeisessä roolissa ovat EU, Nato ja pohjois- maisen puolustusyhteistyön järjestely, Nordefco. Puolustusyhteistyö Ruotsin kanssa on erityisasemassa ja Yhdysvallat on Suomelle keskeinen kumppani. Suomi, Ruotsi ja Yhdys- vallat ovat syventämässä puolustusyhteistyötään myös kolmenvälisesti. Kolmenvälinen yhteistyö täydentää tiiviitä ja toimivia kahdenvälisiä puolustusyhteistyöjärjestelyitä. Sen tavoitteita ovat muiden muassa puolustuspoliittinen vuoropuhelu, yhteistoimintakyvyn kehittäminen, tiedonvaihto sekä koulutus- ja harjoitustoiminta. Yhdysvallat ja Iso-Britannia ovat merkittäviä Itämeren alueen ulkopuolisia toimijoita, jotka valmistautuvat toimimaan Itämerellä myös poikkeusoloissa. Suomelle on tärkeää tiivistää kahdenvälistä yhteistyötä erityisesti niiden EU- ja Nato-maiden kanssa, joilla voisi olla rooli Itämeren alueen kriisissä. Euroopan unionin puolustusulottuvuuden kehittyminen vaikuttaa Suomenkin puolustuk- seen ja vahvistaa unionia globaalina toimijana. Suomi edistää määrätietoisesti EU:n puo- lustuksen kehittämistä, mukaan lukien pysyvän rakenteellisen yhteistyön kautta tehdyt si- toumukset sekä niiden toteutumista edistävät kansalliset toimenpiteet ja monikansalliset hankkeet. Hyödyntämällä Euroopan komission puolustusalan aloitteita voidaan Suomen puolustusteollista ja –teknologista perustaa vahvistaa, mikä osaltaan edesauttaa sotilaal- lista huoltovarmuutta. Suomi käyttää Nato-yhteistyötä systemaattisesti oman puolustuskykynsä vahvistami- seen. Suomi painottaa Naton laajennettujen mahdollisuuksien (Enhanced Opportunities Partnership, EOP) kumppanuutta sekä Suomen, Ruotsin ja Naton välisen yhteistyön syven- 17 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 TURVALLISUUS JA PUOLUSTUS – SUOMALAISEN HYVIN VOINNIN KIVIJALKA – PUOLUSTUSMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS tämistä. Suomen kumppanuusyhteistyön painopistealueisiin lukeutuvat yhteisen tilanne- tietoisuuden lisääminen, vaativaan harjoitustoimintaan osallistuminen ja kyberpuolustus. Nordefco-yhteistyön painopisteet ovat tilannekuvayhteistyön kehittämisessä, koulutus- ja harjoitustoiminnassa sekä alueellisen puolustuspoliittisen dialogin syventämisessä. Yhteis- työn jatko pohjautuu vuoden 2018 aikana tehtäville pitkän aikavälin linjauksille. Lisäksi Suomi osallistuu pohjoismaiden ja Baltian maiden sekä ns. Pohjoisen ryhmän yhteistyö- hön. Suomi osallistuu jatkossakin YK:n, EU:n ja Naton johtamiin sekä niiden ulkopuolella kootta- vissa maaryhmissä toimeenpantaviin sotilaallisiin kriisinhallintaoperaatioihin. Osallistumi- nen kehittää kansallisen puolustuksen suorituskykyjä, yhteistoimintakykyä ja osoittaa kan- sainvälistä vastuunkantoa. Tukipyynnöt, jotka koskevat kolmansien maiden turvallisuus- ja puolustussektorien kehittämistä esimerkiksi neuvonantajatuella tulevat lisääntymään. Suomi kehittää kansallista kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan toimintamallia kriisinhallin- nan vaikuttavuuden lisäämiseksi. Kansainvälinen harjoitustoiminta keskittyy kansallisen puolustuksen tukemiseen. Moni- kansalliset ja kahdenväliset vaativat harjoitukset lisääntyvät Suomessa ja Suomen lähi- alueella. Vaativaan harjoitustoimintaan osallistuminen kehittää puolustusvoimien joukko- ja, järjestelmiä ja toimintatapoja. 2.4 Puolustuksen voimavarat Suomen talouden tilalla on ratkaiseva merkitys puolustuskyvyn kehittämiseen. Suomen talouden kehittyminen riippuu maailmantalouden kehityksestä ja kansallisesta kyvys- tämme uudistua. Talouden kehitykseen vaikuttaa myönteisesti myös vakaa turvallisuus- ympäristö. Puolustuksen voimavarojen keskeiset elementit ovat henkilöstö, materiaali ja johtami- nen. Puolustusvoimien joukkojen ja järjestelmien kehittäminen edellyttää pitkäjänteistä ja johdon mukaista suunnittelua ja poliittista sitoutumista. Valtioneuvoston puolustus- selonteko ohjaa puolustuskyvyn kehittämistä ja resursointia. Puolustusselonteolla ja sen toimeenpanolla turvataan Suomen puolustuskyky muuttuvassa turvallisuustilanteessa, luodaan edellytykset uskottavan ja koko maan kattavan puolustusjärjestelmän ylläpitämi- selle, linjataan strategisten suorituskykyhankkeiden toteuttaminen, parannetaan puolus- tusvoimien valmiutta ja ohjataan puolustusyhteistyön syventämistä sekä kansallisen lain- säädännön kehittämistä. Vuoden 2017 selonteon aikajänne ulottuu 2020-luvun puoliväliin. 18 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 Materiaalipolitiikan toimin luodaan edellytykset puolustusmateriaalin kustannustehokkail- le hankinnoille, puolustusteolliselle yhteistyölle, puolustustarvikkeiden vientihankkeille sekä kansainvälisen huoltovarmuuden vahvistamiselle. Suomen puolusteollisen ja -tek- nologisen perustan ja sotilaallisen huoltovarmuuden turvaaminen edellyttää enenevässä määrin kotimaassa toimivan puolustusteollisuuden kansainvälistymistä ja menestymistä vientihankkeissa. Nyt tehtävät investointipäätökset realisoituvat 2020-luvulla ja vaikuttavat aina 2040-luvul- le saakka. Pidemmällä aikavälillä puolustushallinnon pitkän aikavälin suunnittelu luo hyvät perusteet myös valtiontalouden ennakoivalle suunnittelulle. Puolustusjärjestelmää kehite- tään kokonaisuutena ja pienilläkin muutoksilla on järjestelmän toimivuuteen merkittäviä vaikutuksia, jotka voivat kumuloitua hallitsemattomaksi järjestelmäriskiksi. Puolustusjärjestelmä on kokonaisuus, jonka osat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Esimerkiksi valmius, koulutus ja logistiikka ovat riippuvaisia toistensa suorituskyvystä. Toimintaympäristön muutokset ja erityisesti teknologian nopea kehittyminen aiheuttavat kasvavaa painetta uudistaa myös henkilöstön osaamista. Kriittisenä vaatimuksena kaikilla puolustusjärjestelmän osa-alueilla on määrällisesti riittävä ja osaava henkilöstö. Aiemmin tehtyjen henkilöstöleikkausten ja toimintaympäristöstä nousevien valmius- ja suoritus- kykyvaatimusten vuoksi henkilöstömäärä on saavuttanut kriittisen pisteen, joka vaatii korjaus toimenpiteitä. 19 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 19/2018 TURVALLISUUS JA PUOLUSTUS – SUOMALAISEN HYVIN VOINNIN KIVIJALKA – PUOLUSTUSMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS 2.5 Turvallisuus on yhteistyötä Yhteiskunnan varautuminen toteutetaan kokonaisturvallisuuden toimintamallilla, joka pe- rustuu viime kädessä tahtoon tehdä asioita yhdessä. Puolustuskyky on yksi yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista. Yhteiskunnan toimivuus edellyttää sen perustoimintojen, maa-, meri- ja ilma-alueiden sekä kyberulottuvuuden turvaamista. Globalisaatio ja digitalisaatio haastaa kriittisen infrastruktuurin. Suomen tulee kyetä hal- litsemaan toimintavarmuuden vaatimia kansallisia ja kansainvälisiä osaamisketjuja sekä vastata kriittisen infrastruktuurin omavaraisuuden vaatimuksiin. Myös elinkeinoelämän ja järjestöjen kasvava rooli osana yhteiskunnan kriisinsietokykyä ja kokonaisturvallisuuden yhteistoimintamallia edellyttää niiden vastuiden nykyistä tarkempaa määrittelyä ja yhteis- työn kehittämistä myös suhteessa viranomaisiin. Suomella on oltava tarvittava teollinen ja teknologinen osaaminen kriittisten järjestelmien ylläpitämiseksi ja muokkaamiseksi, jotta niiden itsenäinen käyttö voidaan taata kaikissa olosuhteissa. Pääosin tämän osaaminen on kotimaisessa puolustusteollisuudessa, joka on tärkeä monen keskeisen asejärjestelmän ylläpidossa. Puolustuksen toimintaedellytykset turvataan yhteistyössä siviilitoimijoiden kanssa. Kansal- lista varautumista tukee kansainvälinen yhteistyö, jolla rakennetaan yhteistyöverkostoja ja -järjestelyjä. Puolustusvoimien paikallisjoukot suojaavat yhteiskunnan kriittisiä kohteita ja tukevat mui- ta viranomaisia. Viranomaisyhteistyötä tulee kehittää erityisesti uudenlaisten turvallisuus- tilanteiden hallintaan. Vapaaehtoisen maanpuolustuksen ja kolmannen sektorin roolia turvallisuustoiminnassa tulee kehittää aktiivisesti. Myös siviilipalveluksen kehittäminen on nyt ajankohtaista. Siviilipalveluspaikat tulisi valita kokonaisturvallisuuden lähtökohdista. Yhteiskunnallisessa keskustelussa on noussut esiin kansalaispalvelus yhteiskunnan kriisin- sietokykyä vahvistavana toimintamallina. Kansalaispalvelus voisi olla mahdollisuus osallis- tua maanpuolustukseen niille, jotka eivät eri syistä suorita asepalvelusta. Yleinen asevel- vollisuus on jatkossakin Suomen puolustuksen perusta. Epävakaassa, turvattomaksi ja arvaamattomaksi koetussa turvallisuusympäristössä tilan- nekuva, tilanteen oikea tulkinta ja nopea päätöksenteko korostuvat. Tietoa muuttuvista uhkista on hankittava ja analysoitava jatkuvasti ja sen pohjalta on oltava valmius mukaut- taa toimintaa vastaavasti. Kokonaisuudessaan toimintaympäristön luonne ja dynamiikat vaativat laaja-alaista kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä niin viranomaisten välillä kuin suhteessa kansalaisiin. Yhteiskuntapolitiikan ja lainsäädännön valmistelussa on huomioita- va kansallinen turvallisuus ja puolustuksen toimintaedellytykset. SNELLMANINKATU 1, HELSINKI PL 23, 00023 VALTIONEUVOSTO valtioneuvosto.fi julkaisut.valtioneuvosto.fi ISBN: 978-952-287-593-8 PDF ISSN: 2489-8015 PDF