Työ- ja elinkeinoministeriön tulevaisuuskatsaus MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN Valtioneuvoston julkaisusarja 20 | 2018 Murroksesta uuteen kasvuun Työ- ja elinkeinoministeriön tulevaisuuskatsaus Työ- ja elinkeinoministeriö, Helsinki 2018 Valtioneuvoston julkaisusarja 20/2018 Työ- ja elinkeinoministeriö ISBN: 978-952-287-594-5 (PDF) Taitto: Valtioneuvoston hallintoyksikkö, Julkaisutuotanto Helsinki 2018 Kuvailulehti Julkaisija Valtioneuvosto 04.06.2018 Tekijät Työ- ja elinkeinoministeriö Julkaisun nimi Murroksesta uuteen kasvuun Työ- ja elinkeinoministeriön tulevaisuuskatsaus Julkaisusarjan nimi ja numero Valtioneuvoston julkaisusarja 20/2018 ISBN PDF 978-952-287-594-5 ISSN PDF 2489-8015 URN-osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-594-5 Sivumäärä 24 Kieli suomi Asiasanat alustatalous, arvonluonti, energiapolitiikka, julkiset palvelut, kaupunki, maakuntauudistus, tulevaisuus, työmarkkinat, tulevaisuus, tulevaisuuskatsaus Tiivistelmä Globaali talouskehitys, robotisaation ja tekoälyn kehittyminen sekä alustatalous ovat työ- ja elinkeinoministeriön tulevaisuuskatsauksen taustalla merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat markkinoihin monella tavalla. Kun arvonluonti muuttaa muotoaan, syntyy yritysten ja muiden toimijoiden välillä uusia arvonluontiketjuja ja ekosysteemejä. Suomen tulisi löytää keinot saada osansa tästä arvonluonnin globaalista muutoksesta. Myös työmarkkinat ovat murroksessa. Työtä tehdään tulevaisuudessa aikaisempaa enemmän globaaleilla alustoilla, väliaikaisissa verkostoissa ja ilman perinteistä työntekijä - työnantajasuhdetta. Rajanvedolla työntekijän ja yrittäjän välillä on suuria heijastusvaikutuksia mm. sosiaaliturvan rahoitukseen ja turvan tasoon. Työmarkkinoiden instituutioiden on tuettava tapahtuvia muutoksia. Julkisten palvelujen uudistamisessa markkinoiden vahvempi hyödyntäminen on tulevaisuuden keskeinen ajuri. Siksi on luotava kansallinen ymmärrys markkinoiden avaamisesta keinona tehokkaampiin, laadukkaampiin ja yksilöllisempiin palveluihin. Ilmastonmuutos vaikuttaa energiapolitiikan ratkaisuihin. Tulevaisuuden hiilineutraali energiajärjestelmä Suomessa perustuu kilpailullisiin markkinoihin, energiatehokkuuteen ja uusiutuvaan energiaan. Hajautettu sähkön ja lämmön pientuotanto lisääntyy markkinaehtoisesti tuotettuna. Energiateknologian kokeiluhankkeet ja älykkäät, puhtaaseen energiantuotantoon perustuvat ratkaisut ovat keskeisiä järjestelmän kehityksessä. Kehittyneet biopolttoaineet ovat tärkein fossiilisia polttoaineita korvaava energiamuoto ensi vuosikymmenellä. Maakuntauudistus muuttaa valtion ja aluehallinnon ohjaussuhteita vuodesta 2020 alkaen. Kun kaupungistuminen etenee myös Suomessa, suurimmat kaupungit, valtio ja maakunnat ratkaisevat, mikä on kaupunkien rooli uudessa maakuntaympäristössä ja miten yhteistyötä tehdään. Miten kaupunkipolitiikkaa jatketaan, haastavatko suuret kaupungit maakunnat vai vahvistetaanko maakuntien itsehallintoa antamalla niille lisätehtäviä ja verotusoikeus? Kustantaja Työ- ja elinkeinoministeriö Julkaisun jakaja/ myynti Sähköinen versio: julkaisut.valtioneuvosto.fi Julkaisumyynti: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Presentationsblad Utgivare Statsrådet 04.06.2018 Författare Arbets- och näringsministeriet Publikationens titel Genom stora förändringar mot ny tillväxt Arbets- och näringsministeriets framtidsöversikt Publikationsseriens namn och nummer Statrådets publikationsserie 20/2018 ISBN PDF 978-952-287-594-5 ISSN PDF 2489-8015 URN-adress http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-594-5 Sidantal 24 Språk finska Nyckelord plattformsekonomi, värdeskapande, energipolitik, offentlig service, stad, landskapsreform, framtid, arbetsmarknad, framtidsöversikt, framtid Referat Den globala ekonomiska utvecklingen, robotiseringen, utvecklingen av artificiell intelligens samt plattformsekonomin är betydande förändringar som inverkar på marknaden på många sätt. Dessa utgör bakgrunden för arbets- och näringsministeriets framtidsöversikt. När värdeskapandet antar nya former uppkommer nya kedjor för värdeskapande och nya ekosystem mellan företag och andra aktörer. Finland bör hitta metoder för att få del av denna globala förändring av värdeskapandet. Även arbetsmarknaden är under stor förändring. I framtiden utförs arbetet allt mer på globala plattformar, i tillfälliga nätverk och utan något traditionellt arbetstagar-arbetsgivarförhållande. Gränsdragningen mellan arbetstagare och företagare har stora återverkningar på bl.a. finansieringen av den sociala tryggheten och nivån på tryggheten. Arbetsmarknadens institutioner bör stödja de förändringar som sker. När den offentliga servicen reformeras är ett starkare utnyttjande av marknaden en central drivkraft i framtiden. Därför bör det skapas en nationell förståelse för öppnandet av marknaden som en metod för effektivare och mer individanpassade tjänster av bättre kvalitet. Klimatförändringen inverkar på de energipolitiska lösningarna. Ett framtida kolneutralt energisystem i Finland grundar sig på en marknad med konkurrens samt energieffektivitet och förnybar energi. Decentraliserad, småskalig produktion av el och värme ökar när den sker på marknadsvillkor. Försöksprojekt med energiteknik samt smarta lösningar baserade på ren energiproduktion är viktiga i utvecklingen av systemet. Avancerade biobränslen är den viktigaste energiform som kommer att ersätta fossila bränslen under nästa årtionde. Landskapsreformen ändrar styrningsförhållandet mellan staten och regionförvaltningen fr.o.m. 2020. I takt med att urbaniseringen fortsätter även i Finland, avgör de största städerna, staten och landskapen vilken roll städerna har i den nya landskapsmiljön och hur samarbetet ska se ut. Hur ska stadspolitiken fortsätta, utmanar de stora städerna landskapen eller ges landskapen starkare självstyrelse genom att tilldelas fler uppgifter och beskattningsrätt? Förläggare Arbets- och näringsministeriet Distribution/ beställningar Elektronisk version: julkaisut.valtioneuvosto.fi Beställningar: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Description sheet Published by Finnish Government 04.06.2018 Authors Ministry of Economic Affairs and Employment Title of publication From transformation to new growth Futures Review of the Ministry of Economic Affairs and Employment Series and publication number Finnish government publication series 20/2018 ISBN PDF 978-952-287-594-5 ISSN (PDF) 2489-8015 Website address (URN) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-594-5 Pages 24 Language Finnish Keywords city, energy policy, future, labour market, platform economy, public services, regional government reform, value creation, futures review, future Abstract Global economic trends, platform economy, and advancements in robotisation and artificial intelligence are among the major, market-transforming changes forming the background for the Futures Review of the Ministry of Economic Affairs and Employment. The transformation of value creation structures generates new kinds of value chains and ecosystems between companies and other operators. Finland should find the means to join in on this global process. The labour market, too, is undergoing a major transformation. In the future, work will be performed on global platforms, in temporary networks and outside the traditional employer- employee relationship. The blurring line between employees and entrepreneurs has great spillover effects on the financing and level of social security, for example. The labour market institutions must prepare for these changes. In any reform of public services, making more use of the market is an important driver in the future. Therefore, there is a need for a common understanding that the opening of markets is an efficient means of ensuring high-quality, individualised services. Climate change affects many energy policy decisions. In the future, Finland will have a carbon-neutral energy system that is based on competitive markets, energy efficiency and renewable energy. Distributed, small-scale electricity and heat generation will be increasingly market-driven. Experiments in energy technologies and smart clean-energy solutions are key elements in the energy system’s progress. Advanced biofuels are the most important energy form to replace fossil fuels in the next decade. The regional government reform will change the relationship between state and regional government as of 2020. Urbanisation advances even in Finland, and larger cities, the counties and the state will decide the cities’ role and the cooperation practices in the new regional governance environment. What is the future of urban policy, will the larger cities challenge the counties, or will the counties’ autonomy be made stronger by assigning them more duties and the right to levy taxes? Publisher Ministry of Economic Affairs and Employment Distributed by/ Publication sales Online version: julkaisut.valtioneuvosto.fi Publication sales: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Sisältö LUKIJALLE .................................................................................................................................................................... 9 1 Tulevaisuuskatsauksen teemat ................................................................................................................ 10 2 Arvonluonti muuttaa muotoaan ............................................................................................................. 12 3 Työn murros edellyttää sopeutumiskyvykkyyttä ..................................................................... 14 4 Markkinat ja kilpailullisuus uudistamassa julkisia palveluja ....................................... 17 5 Kohti hiilineutraalia energiajärjestelmää ...................................................................................... 19 6 Kaupunkien rooli uudessa maakuntaympäristössä ................................................................ 22 9MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN – TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS LU K I J A L L E Tulevaisuuskatsaukset valmistellaan virkamiestyönä jokaisessa ministeriössä. Niiden ta- voitteena on tuottaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja hallitusneuvottelujen pohjaksi tilanne- ja kehitysarvioita yhteiskunnan tilasta ja poliittista päätöksentekoa edellyttävistä kysymyksistä. Suomi on tiiviisti kiinni globaalin toimintaympäristön muutoksissa, joita on käsitelty en- nen tulevaisuuskatsausten valmistelua ministeriöiden yhteistyönä 15 muutostekijäkortis- sa. Vaikka jokainen ministeriö tekee oman tulevaisuuskatsauksensa, käytännössä monet ilmiöt ja muutokset liikkuvat hallinnonalalta toiselle ja läpäisevät koko yhteiskunnan. Niin ikään ratkaisut niihin edellyttävät yhä tiiviimpää yhteistyötä ja yhtenäistä valtioneuvostoa. Työ- ja elinkeinoministeriössä on valmisteltu keväällä 2018 yhdessä tämän tulevaisuus- katsauksen kanssa Kestävän kasvun agendaa (KKA2.0). Se kuvaa kasvupolitiikan toimin- taympäristön muutosta luoden viitekehyksen ja vision ministeriön hallinnonalan toimille ja myös tälle tulevaisuuskatsaukselle. Kestävän kasvun agenda 2.0 onkin antanut aiheita tulevaisuuskatsauksen teemoihin, jotka osaltaan vievät KKA:n aiheita pitemmälle tulevai- suuteen 2020-luvun hallitusten pohdittavaksi. TEM:n tulevaisuuskatsaus kuvaa viidellä teemalla muutoksia, jotka ovat tulevaisuudessa kasvupolitiikan kannalta keskeisiä. Tulevaisuustyön tarkoitus ei ole ennustaa mitä tulevai- suudessa tulee tapahtumaan, vaan auttaa valmistautumaan erilaisiin muutoskulkuihin ja tarkastelemaan kriittisesti nyt tehtäviä päätöksiä näiden mahdollisten muutosten kautta. TEM pitää tärkeänä arvioida jatkuvasti tulevaisuuden kehitysnäkymiä ja vaikuttaa kaikilla politiikkavälineillään siihen, että Suomi tavoittaa toivotun muutoksen uran. Lisätietoja http://vnk.fi/tulevaisuuskatsaukset Kesäkuussa 2018 Kansliapäällikkö Jari Gustafsson 10 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 1 Tulevaisuuskatsauksen teemat Seuraavien hallituskausien aikana Suomen talouden kehitykseen vaikuttaa suures- ti globaali talouskehitys ja teknologioiden murros. Se näkyy talouden arvoketjujen muuttumisena, kun uudet teknologiat murtavat yritysten perinteisiä ansaintamalleja. Se näkyy työn murroksena, kun perinteiset työmarkkinaroolit muuttuvat. Se näkyy sii- nä miten globaalit arvonluontiverkot muokkaavat Suomen julkista palvelutuotantoa. Ilmasto muutos nopeuttaa energiapolitiikassa siirtymistä uusiutuviin, vähäpäästöisiin energialähteisiin. Ja kaupungistuminen jatkuu vaikuttaen maakuntien kehitykseen. Näi- hin muutostekijöihin perustuu työ- ja elinkeinoministeriön tulevaisuuskatsauksen viisi teemaa. Alustatalous, tekoälyohjattu robotisaatio teollisuudessa ja palvelualoilla muuttavat maailmankauppaa. Syntyy uudenlaisia arvonluontiketjuja ja uudenlaisia ekosysteemejä. Alustojen käytännön toimintamallina on paitsi luoda arvoa, mahdollistaa arvon siirtämi- nen vaivattomasti ja turvallisesti. Missä alustayritysten lisäarvo maantieteellisesti syntyy, herättää parhaillaan monenlaisia kysymyksiä. Mitkä ovat Suomen ja suomalaisten yritysten mahdollisuudet ja ratkaisuvaihtoehdot pysyä kehityksessä mukana ja hyötyä muuttuvista markkinoista? Saammeko alustoilla syntyvän arvon pysymään Suomessa? Näiden kysy- mysten pohdintaa on luvussa 2. Työtä tehdään tulevaisuudessa aikaisempaa enemmän globaaleilla alustoilla, väli­ aikaisissa verkostoissa ja ilman perinteistä työntekijä­työnantajasuhdetta. Rajan- vedolla työntekijän ja yrittäjän välillä on suuria heijastusvaikutuksia sosiaaliturvan rahoi- tukseen ja turvan tasoon. Työsuhteiden sääntelyn, verotuksen ja sosiaaliturvan kannalta uudet työn muodot on saatava samalle viivalle perinteisempien työnteon muotojen kans- sa. Työorganisaatioissa tarvitaan uudenlaisia sosiaalisia sopimuksia työnteon tyyppien, paikkojen ja menetelmien eriytyessä. Työmarkkinoiden instituutioiden on tuettava sitä, että markkinoilla voi tapahtua joustavia siirtymiä eri työmarkkina-asemien välillä. Myös maamme koulutusjärjestelmää ja sen rahoitusta sekä opiskelun tukijärjestelmiä on tarkas- teltava uudelleen. Työllisenä pysyminen vaatii jatkuvaa osaamisen päivittämistä, amma- tillista ja alueellista liikkuvuutta. Uraohjaus- ja tukipalvelujen tarve kasvaa merkittävästi. Työn murroksesta kertoo luku 3. Julkisten palvelujen uudistamisessa markkinoiden vahvempi hyödyntäminen on tulevaisuuden keskeinen ajuri. Tämänhetkisessä julkisessa keskustelussa käydään hy- vin arvolatautunutta keskustelua markkinatoimijoiden roolista julkisessa palvelutuotan- nossa. Kukin hallinnonala ja -taso on tähän asti joutunut käymään omat keskustelunsa ja arvokamppailunsa julkisen vallan ja markkinoiden suhteesta. Markkinoiden uuden roolin avaukset ovat pistemäisiä, kansallinen tahtotila ja strategia puuttuvat. Siksi tarvitaan yhtei- 11 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN – TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS nen kansallinen ”eetos”/strategia julkisen vallan ja markkinoiden uudesta suhteesta. Sen avulla on luotava kansallinen ymmärrys markkinoiden avaamisesta keinona tehokkaam- piin, laadukkaampiin ja yksilöllisempiin palveluihin, ei tavoitteena sinänsä. Julkisten palve- lujen markkinat ja kilpailullisuus ovat aiheena luvussa 4. Tulevaisuuden hiilineutraali energiajärjestelmä perustuu kilpailullisiin markkinoi­ hin, energiatehokkuuteen ja uusiutuvaan energiaan. Esim. hajautettua sähkön ja lämmön pientuotantoa voidaan lisätä markkinaehtoisesti. Tarkoituksena on, että tuo- tantotuista luovutaan teknologian kehittyessä, kustannusten alentuessa ja kilpailukyvyn parantuessa. Uutta teknologiaa voidaan tukea innovaatio- ja demonstraatiovaiheessa. Ilmaston muutoksen hillitsemiseksi kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä kustannus- tehokkaasti. Öljytuotteiden käyttö vähenee ja kivihiilen energiakäytöstä luovutaan. Liiken- teen päästöt ovat keskeisiä päästövähennystavoitteiden saavutta-miseksi. Kehittyneet biopolttoaineet ovat tärkein fossiilisia polttoaineita korvaava ener-giamuoto 2020-luvulla. Näistä tavoitteista kerrotaan luvussa 5. Kaupungistuminen on globaali megatrendi. Se etenee myös Suomessa. Kaupungis- tumista ruokkivat työ- ja opiskeluperäinen muuttoliike maan sisällä, maahanmuutto, elämän tapojen muutokset. Toisaalta työ, opiskelu ja vapaa-aika eivät ole yhtä vahvasti kuin aikaisemmin paikkaan sidottuja. Keskeiset kysymykset ovat: 1) Minkälaista kaupunki- politiikkaa Suomessa harjoitetaan ja mikä on suurten kaupunkien ja metropolialueen rooli siinä? 2) Jatketaanko maakuntauudistusta vahvistamalla maakuntien itsehallintoa? Luku 6 pyrkii hahmottamaan näitä ratkaisuja. 12 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 2 Arvonluonti muuttaa muotoaan Arvonluonti muuttuu digitalisaation edetessä. On arvioitu, että jo nyt Euroopan ulko- puolelta käsin toimivat alustatalousyritykset siirtävät Euroopan teollisuuden tuottamasta lisäarvosta 30–40% pois mantereeltamme. Ajankohtaisina keskusteluaiheina ovat alusta- yritysten lisäarvon syntymisen maantieteellinen sijainti, arvon mittaaminen kansan- tuotteen osana ja toimipaikattoman digitaalisen arvonmuodostuksen verotus. Monen alustayrityksen ensisijaisena tavoitteena näyttää olevan yrityksen markkina-aseman ja -ar- von kasvattaminen kannattavuuden jäädessä toiselle sijalle. Alustataloudelle on ominaista markkinoiden monen suuntaisuus. Esimerkiksi sosiaalisen median palvelussa alustayritys tarjoaa kuluttajille ilmaisen foorumin ajatusten, kuvien, videoiden ja vaikkapa sisältölinkkien jakamiselle toisten käyttäjien kanssa. Merkittävä osa alustayrityksen tuloista voi tulla mainostajilta. Nämä ovat valmiita maksamaan mainonnan tarkasta kohdentumisesta, jonka alustayritys mahdollistaa kuluttajista ja heidän mielty- myksistään kerättyä dataa analysoimalla. Alustayrityksiin kohdistuvat odotukset vaikuttavat alustatalouden kehitykseen. Säänteli- jät kohdistavat painetta suurten globaalien alustayritysten vahvaan kilpailuasemaan, joka paljolti on seurausta niiden asemasta datan kerääjinä, analysoijina ja hallinnoijina. Suo- messa ja Euroopassa korostetaan käyttäjien oikeuksia ja määräysvaltaa heistä kerätyn da- tan käyttöön. Tulisiko vastuullisesta datanhallinnasta globaali kilpailuetu vai nousisivatko vaikkapa suuret Aasiasta toimivat alustayritykset alustatalouden kuluttajapalveluissa glo- baaliin johtoasemaan tarjoamalla entistä sujuvampia ja elämyksellisempiä palveluita? Alustatalouteen syntyy ekosysteemejä eri toimialoilla ja niiden välillä. Teknologioiden ke- hitys mahdollistaa uusia toimintamalleja. Datan analysointi kehittyy ja laskennan odote- taan nopeutuvin uusilla teknologioilla aina kvanttilaskentaa myöten. Tekoäly tuo lisää automatiikkaa, ohjaa robotteja ja korvaa yhä vaativampia työtehtäviä. Datan ja tiedon jakaminen ja yhteiskäyttö laajenevat. Tuotannolle uusia mahdollisuuksia tarjoavat mm. fyysisen ja virtuaalisen maailman yhdistelmät, ainetta lisäävän työstön mahdollistamat esineiden entistä monimutkaisemmat muodot ja paikallistulostus. Hajautettujen tietokan- tojen teknologioita kehitetään paitsi parantamaan datan jakamisen läpinäkyvyyttä, myös mahdollistamaan automaattisten sopimusten tekeminen koneiden ja ohjelmien kesken. Alustojen roolina on paitsi mahdollistaa arvon luominen myös sen vaivaton ja turvallinen siirtäminen, Suomen kannalta harmillisesti usein maan rajojen ulkopuolelle. Alustoja voi yhdistää keskenään ja jo nyt puhutaan esimerkiksi älykkäistä kaupungeista monenlaisiin kokeiluihin ja kehittämiseen soveltuvina alustoina. Tavoitteena tulisi olla, että alustojen kehitys suuntautuisi nykyistä tasapuolisempiin liiketoiminta-, tulon- ja riskin jako- 13 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN – TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS sekä hallinnointimalleihin. Yhteen toimivuus alustojen ja palveluiden välillä voi parantua ja uusia liiketoimintamalleja syntyä mahdollistavien teknologioiden, kuten 5G- ja pian 6G-verkkojen myötä. Jos alustoihin luotetaan, saattaa esim. nykyinen protektionismikehi- tys hidastua tai kääntyä. Miten suomalaiset yritykset voivat menestyä alustatalouden vallatessa markkinoita? Yritys- ten tulisi tarttua alustatalouden mahdollisuuksiin. Tekoälyn soveltamiseen ja alustatalou- den toimintamallien kehittämiseen panostetaankin kasvavassa määrin. Suomessa on hyvä infrastruktuuri, lainsäädäntö, laadukkaat datavarannot ja valmiutta datan hyödyntämis- kokeiluihin. Tekoälyn ja alustatalouden osaajista on kaikkialla pulaa, mutta kilpailu parhais- ta osaajista tulisi siirtää tänne. Alustatalouden tiekartaston kuvaamista toimintaympäristö- tekijöiden kerroksista1 infrasta liiketoimintaosaamiseen tulisi huolehtia ja kytkeä Suomi entistä tiiviimmin globaaliin alustatalouteen niin, että suomalaiset yritykset olisivat mah- dollisimman vahvoissa asemissa alustatalouden ekosysteemeissä ja niiden pelisääntöjen asettamisessa. 1 Digitaalisen alustatalouden tiekartasto (s.68) https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/alustatalou- den_tiekartasto_web_x.pdf 14 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 3 Työn murros edellyttää sopeutumiskyvykkyyttä Työelämässä on käynnissä murros, jossa teknologiset ratkaisut korvaavat erityisesti saman- laisena toistuvaa suorittavaa työtä, jossa osaamis- ja koulutustasovaatimukset ovat al- haisemmat ja/tai hitaammin muuttuvia. Tekoäly, tietotekniikka ja automaatio eivät syr- jäytä ihmis työvoimaa vain teollisessa tuotannossa, vaan myös useilla palvelualoilla ja asiantuntija tehtävissä. Ihmistyövoiman tarpeen ennakoidaan kasvavan erityisesti henkilö- kohtaiseen kontaktiin perustuvissa palveluissa, luovuutta tai kädentaitoja edellyttävis- sä tehtävissä sekä korkean tason osaamista vaativissa erityistehtävissä. Työn ja työnteon tapojen muutoksessa huomiota kannattaa kiinnittää myös työn kysynnän muuttumiseen. Kuka haluaa ostaa työtä, miten ja missä tämä tapahtuu? Työn murros ja uudet työnteon muodot eivät ole vain teknologiakysymys, vaan mitä suurim massa määrin uusi sosiaalinen kysymys. Globaalisti käytettävän teknologian nopea siirto ja leviäminen eivät tapahdu helposti ilman kulttuurisia ja sosiaalisia sopeutumis- mekanismeja. Suomalaisten pääosin sopeutumiskykyisten työmarkkinainstituutioiden kyky käsitellä uusia teknologiailmiöitä on lähtökohtaisesti hyvä ja suomalaiset suhtautuvat uusiin teknologiaratkaisuihin yleensä kiinnostuneesti. Voikin olla, että työorganisaatioissa tarvitaan uudenlaisia sosiaalisia sopimuksia työnteon tyyppien, paikkojen ja menetelmien eriytyessä. Kilpailulliset markkinat johtavat yritysten luovaan tuhoon, mistä seuraa työvoiman jatkuva uudelleen sijoittumisen tarve toimialojen, työpaikkojen ja uudistuvien työtehtävien välillä. Tulevaisuudessa työtä tehdään aikaisempaa enemmän globaaleilla alustoilla, väliaikai- sissa verkostoissa ja ilman perinteistä työntekijä-työnantajasuhdetta. Työurat rakentuvat yhä useammin lyhyistä työjaksoista, palkkatyön, koulutuksen ja yrittäjämäisen toiminnan erilaisista yhdistelmistä. Teknologisen kehityksen myötä osaamisvaatimukset työelämässä nousevat jatkuvasti. Työllisenä pysyminen vaatii jatkuvaa työn ohessa tapahtuvaa osaami- sen päivittämistä sekä valmiutta ammatilliseen ja alueelliseen liikkuvuuteen. Uudet työnteon muodot saavat suhteessa niiden todelliseen merkitykseen paljon huomio- ta. Perinteiset työsuhteet ovat edelleen vallitsevia. Yksinyrittäjyys on kasvussa, sen sijaan työnantajayrittäjien määrä ei näytä kasvamisen merkkejä. Alustatalouteen liittyvät työnteon muodot voivat pirstoa työtä ei vain tehtävätasolle, vaan yksittäisten pienten suoritteiden tasolle, jolloin työstä saatava korvaus yksittäisissä suo- ritteissa voi olla joitain senttejä. Kestää todennäköisesti kauan, ennen kuin alustatalous ja muut e-logiikalla toimivat toimeksiantotyön muodot alkavat muodostaa kestävän pää- 15 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN – TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS toimisen ansainnan malleja suurelle määrälle työntekijöitä. Tällaisten mallien suuri hyöty voi olla perinteisten järjestelmien haastamisen kautta niihin tehtävissä muutoksissa, sekä erilaisten perinteisistä työnteon malleista syrjäytettyjen ryhmien osallisuuden kasvatta- misessa. Esimerkiksi osatyökykyiset tai kielitaidoltaan heikossa asemassa olevat tai muut kuin varsinaisessa työiässä olevat henkilöt voivat hyötyä tällaisista mahdollisuuksista. Sen vuoksi niihin sisältyvää työvoima- ja elinkeinopoliittista potentiaalia kannattaa tarkastella avoimesti. Osaamisen ylläpito ja muuttuva koulutus entistä tärkeämpää Suomen talousmalli perustuu korkeaan osaamiseen. Kansainvälisessä työnjaossa Suomi on menettämässä osaamiseen perustunutta kilpailuetuaan. Inhimillisten voimavarojen riit- tämättömyys näyttää talouskasvun kiihtyessä muodostavan pullonkaulan korkeaa osaa- mista vaativan yritystoiminnan lisääntymiselle sekä yritysten kasvulle ja kilpailukyvylle. Suomessa on nyt ensimmäistä kertaa merkittävässä määrin sekä työvoimapulaa että työt- tömyyttä. Lisäksi Suomi ikääntyy vauhdilla. Globaalit ja kansalliset yhteiskunnan sekä elin- keino- ja työelämän muutokset ja murrokset asettavat yksilöille ja yhteisöille vaatimuksia jatkuvasta – elinikäisestä – osaamisen ylläpitämisestä, uusintamisesta ja kehittämisestä. Työllisenä pysyminen vaatii jatkuvaa työn ohessa tapahtuvaa osaamisen päivittämistä, valmiutta ammatilliseen ja alueelliseen liikkuvuuteen. Monipuolisten ja laadukkaiden ura- ohjaus- ja tukipalvelujen tarve kasvaa merkittävästi. Parhaiten tässä muutoksessa selviävät ja siitä hyötyvät maat, joiden työtä ja osaamisen tukevat rakenteet ja rahoitus reagoivat nopeasti muuttuviin tarpeisiin. Kehittyneet kor- kean teknologian maat kehittävät parhaillaan uusia tapoja tukea uudelleenkouluttautu- mista, työssä ja sen ulkopuolella tapahtuvaa osaamisen kehittämistä sekä työn ja opiskelun yhteen sovittamista. Merkittävässä roolissa tässä kehitystyössä ovat jatkuvan oppimisen puitteet, kuten verotus, sosiaaliturva sekä muut yhteiskunnan osaamisen jatkuvaa kehittä- mistä tukevat rakenteet. Tämän vuoksi on tarkasteltava uudelleen maamme koulutusjärjes- telmää ja sen rahoitusta (ml. vastuiden jakoa) sekä opiskelun tukijärjestelmiä. Pitkän aika- välin tavoitteena on osaamis- ja koulutustason nostaminen, mikä tukee yritysten kasvua ja kansainvälistymistä sekä yhteiskunnan uudistumista ja mahdollisuuksien tasa-arvoa. Toimeentulon monet virrat Työsuhteisen työntekijän minimipalkkataso on määritelty työsuhteeseen sovellettavassa työehtosopimuksessa. Jos työsuhteeseen ei sovelleta mitään työehtosopimusta, palkkaus määräytyy työsopimuksessa sovitun mukaisesti. Yrittäjien kohdalla sopimukset, joilla kol- lektiivisesti sovittaisiin työn hinnoittelusta, eivät ole mahdollisia. 16 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 Alustatyössä alusta määrittelee usein työlle hinnan. Alustan kautta työtä tarjoavan mah- dollisuudet vaikuttaa hinnoitteluun ovat tällaisessa tilanteessa usein olemattomat. Rajanvedolla työntekijän ja yrittäjän välillä on suuria heijastusvaikutuksia muun muassa sosiaaliturvan rahoitukseen ja turvan tasoon. Yksinyrittäjälle – jollaisia alustojen kautta työpanostaan tarjoavat usein ovat - ansioperusteisen sosiaaliturvan kustannukset voivat olla liian isoja. Yksinyrittäjän tulot alustataloudessa muodostuvat usein useista pienistä tulo lähteistä ja vaihtelevat suuresti. Epävarmoista ja epäsäännöllisistä tuloista säännölli- sesti toistuvien maksujen maksaminen saattaa olla haasteellista. Käytännössä tämä myös kannustaa pitämään maksurasitteen mahdollisimman pienenä, mikä voi myöhemmin kos- tautua toimeentulo-ongelmina erilaisissa elämäntilanteissa. Työsuhteiden sääntelyn, verotuksen ja sosiaaliturvan kannalta uudet työn muodot on saata va samalle viivalle perinteisempien työnteon muotojen kanssa. Työmarkkinoiden insti tuutioiden on tuettava sitä, että markkinoilla voi tapahtua joustavia siirtymiä eri työ- markkina-asemien välillä joko peräkkäin tai limittäin. 17 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN – TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS 4 Markkinat ja kilpailullisuus uudistamassa julkisia palveluja Globaalit arvonluontiverkot muokkaavat myös Suomen julkista palvelutuotantoa. Suomen ollessa kiinteä osa globaalia arvonluontiverkkoa kilpailukykymme yksi keskei- nen ulottuvuus on kokonaisverotuksen pitäminen kohtuullisena keskeisiin kilpailijamaihin nähden. Samaan aikaan väestön ikääntyminen kuitenkin lisää tarvetta julkisiin palveluihin eli kustannuspaineet verotuksen kiristämiseen kasvavat. Talouden noususuhdanteetkaan eivät tule poistamaan julkisen talouden rakenteellista epätasapainoa. Jos halutaan vähentää painetta sopeuttamiseen ja veronkorotuksiin, on tarpeen paitsi etsiä keinoja kestävän talouskasvun edellytysten tukemiseksi, myös uuden- laista roolia julkiselle vallalle. Tämä muutos on jo laajalti käynnissä kaikissa jälkiteollisissa maissa, ja Suomi ei tule olemaan tässä mitenkään poikkeus. Julkisen vallan – valtion, maakuntien ja kuntien – roolin on muututtava palvelujen tuotta- jasta markkinoiden toiminnan mahdollistajaksi. Julkisella vallalla toki säilyy vastuu yhteis- kunnallisten tavoitteiden saavuttamisessa. Markkinat ovat tavoitteiden toteuttamisessa jatkossa keskeinen kumppani, niille on annettava yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaami- sessa tilaa uusien ratkaisujen kehittämiselle. Teknologia ja data mahdollistavat sekä uuden liiketoiminnan ja markkinoiden syntymisen että markkinoiden tehokkaan ohjauksen po- liittisten tavoitteiden ja kansantalouden hyväksi. Suomen historiallisesti vahvan valtiovallan rooli tulee merkittävästi ohenemaan palvelujen tuottajasta mahdollistajaksi maakuntauudistuksen johdosta. Valtiolla on toki jatkossakin vastuu siitä, että kansalaiset saavat yhdenmukaisia laadukkaita julkisia palveluja eri puolel- la maata. Valtion tulevaisuuden roolina on jatkossa orkestroida kasvavaa joukkoa julkises- sa palvelutuotannossa olevia eri toimijoita. Valtion vastuissa kilpailullisuuden ja markki- noiden toiminnan edistäminen, valtakunnallisten digitaalisten alustojen sekä palvelujen laadun ja tuloksellisuuden ohjauksen merkitys kasvavat. Markkinat on otettava asteittain mukaan ratkaisemaan yhteiskunnallisia haastei­ ta. Kymmenen – kahdenkymmenen vuoden kuluttua myös Suomessa julkisen sektorin ja markkinoiden vahva kumppanuus on saavuttanut laajan yhteiskunnallisen hyväksynnän. Tämän saavuttamiseksi tarvitaan yhteinen kansallinen ”eetos”/strategia julkisen vallan ja markkinoiden uudesta suhteesta. Sen avulla on luotava kansallinen ymmärrys markkinoi- den avaamisesta keinona tehokkaampiin, laadukkaampiin ja yksilöllisempiin palveluihin, ei tavoitteena sinänsä. Julkisten palvelujen markkinoiden avaaminen luo myös alustaa uudelle ja kasvavalle yritystoiminnalle ja palveluviennille. 18 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 Julkisen sektorin kyvykkyyttä markkinoiden hyödyntämisen mahdollistamisessa ja ohjaa- misessa on parannettava. Yhteiskunnallisia tavoitteita toteutetaan tulevaisuudessa ke- hittämällä palveluekosysteemien toimintaedellytyksiä. Julkisella vallalla on oltava vahva ymmärrys markkinalogiikan toiminnasta, tilaajaosaamisesta ja laadunvalvonnasta. Yksityi- nen sektori on palveluekosysteemeissä keskeinen palvelujen tuottaja ja innovoija. Ekosys- teemien toiminnassa keskeistä on markkinalogiikka ja luottamukseen perustuva kump- panuus. Ekosysteemien dynaamisuutta ja markkinalogiikkaa tulee tukea mahdollistavalla sääntelyllä. Julkisen vallan on mahdollistettava sektorirajat ylittävien palvelukokonaisuuksien synty- minen (esim. sosiaali-, terveys, työllisyys- ja koulutuspalvelut). Tämä edellyttää mm. niiden rahoituksessa siirtymistä sektorikohtaisesta budjetoinnista ilmiöpohjaiseen (esim. rahasto- mallilla). Perinteisen sektorikohtaisen tulosohjauksen merkitys pienenee ja korvautuu ekosystee- mien ohjauksella. Sen keskeisiä elementtejä ovat mm. hankintojen ohjaus ja sopimukset, markkinaohjaus, rahalla ja tiedolla johtaminen. Julkiselle sektorille – valtiolle, maakunnille ja kunnille on perustettava yhteinen tukifunktio (”osaamiskeskus”) varmistamaan kyvyk- kyyden parantaminen. Innovatiiviset julkiset hankinnat ja niiden pohjalta tehdyt palvelujen hankintasopimukset ovat tulevaisuuden ohjauksen yksi ulottuvuus. Markkinatoimijoiden kanssa tarvitaan kai- killa julkisen hallinnon tasoilla jatkuvaa kahdensuuntaista vuoropuhelua palveluille asetet- tavista tavoitteista ja tuottajien uusista palveluinnovaatioista. Rahalla ohjaaminen on kes- keinen väline. On varmistettava niin yksityisten kuin julkisestikin tuotettujen palveluiden laatu ja kustannukset ovat läpinäkyvästi vertailtavissa. Tiedolla johtaminen ja sitä tukevat digitaaliset työkalut ovat kriittisen tärkeitä ja niihin liittyvää osaamispohjaa tulee kehittää voimakkaasti. Yksityisen sektorin roolia myös yhteiskuntapolitiikan rahoittamisessa on tar- peen lisätä (yhteiskunnallinen vaikuttavuusinvestointi). 19 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN – TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS 5 Kohti hiilineutraalia energiajärjestelmää Suomen pitkän aikavälin tavoitteena on hiilineutraali yhteiskunta. Keinot tavoitteeseen pääsemiseksi on linjattu vuoteen 2030 asti ulottuvassa Kansallisessa energia- ja ilmas- tostrategiassa (2016) ja vuoteen 2050 asti ulottuvassa Energia- ja ilmastotiekartassa (2014). Keskeisessä asemassa on uusiutuvan energian käytön lisääminen ja fossiilisten polttoainei- den käytön vähentäminen. Samalla on pystyttävä turvaamaan energian toimitusvarmuus ja talouskasvun edellytykset. EU:n tavoitteena on edistää uusiutuvan energian käyttöä ja parantaa energiatehokkuut- ta vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuvan energian osuuden EU:n energian loppukulutuk- sesta tulee olla vähintään 27 prosenttia, mahdollisesti enemmänkin, vuonna 2030. Myös energia tehokkuudelle ja kasvihuonekaasupäästöille on asetettu tavoitteet. EU edellyttää jäsenvaltioilta vuosina 2018-2019 kansallisia energia- ja ilmastosuunnitelmia, joissa määritellään politiikkatoimet, joilla EU:n tavoitteet saavutettaisiin. Perussopimuk- sen mukaisesti jäsenvaltioilla on täysi vapaus valita energialähteensä. EU-tason uusiutu- van energian ja energiatehokkuustavoitteita ei tultane jyvittämään jäsenvaltiokohtaisiksi tavoitteiksi, vaan edistymistä seurataan ja ohjataan uuden hallintomallin kautta. Tällä mah- dollistetaan jäsenvaltioille joustavuutta ilmasto- ja energiapaketin tavoitteiden saavutta- misessa. EU on myös laatimassa vähäpäästöisyysstrategiaa vuosille 2050. Komissio laatinee ehdo- tuksen jo vuoden 2018 aikana. Uusiutuvan energian käyttöä lisätään Uusiutuvien energialähteiden osuus energian loppukulutuksesta on kasvanut nopeasti Suomessa 2010-luvulla. Tavoitteena on lisätä uusiutuvan energian käyttöä edelleen niin, että sen osuus energian loppukulutuksesta nousee yli 50 prosenttiin 2020-luvulla. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että energiajärjestelmä muuttuu hiilineutraaliksi ja perustuu vah- vasti uusiutuviin energialähteisiin. Vuoteen 2030 tähtäävissä politiikkatoimissa otetaan kustannustehokkuuden lisäksi huomioon myös energiajärjestelmän pidemmän aikavälin muutostarpeet. Suomessa käytetään erityisesti bioenergiaa, vesivoimaa, tuulivoimaa ja maalämpöä. Bio- energiaa saadaan metsäteollisuuden sivuvirroista ja muista puupohjaisista polttoaineis- ta sekä maatalouden, yhdyskuntien ja teollisuuden biohajoavista jätteistä ja sivuvirroista. Metsäbiomassan merkitys Suomessa uusiutuvan energian raaka-aineena on ratkaisevan tärkeä. Tavoitteena on, että suurin osa metsäpohjaisesta energiasta tuotetaan edelleen 20 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 markkinaehtoisesti muun puun käytön sivuvirroista. Biomassan tulee olla kestävällä tavalla tuotettua ja myös sen energiakäytön tulee täyttää Euroopan unionin asettamat kestävyys- kriteerit. Suomessa aurinkosähkön käyttö on pientä, mutta kasvaa erityisesti kohteissa, jossa oma tuotanto korvaa verkosta ostettavaa sähköä. Aurinkolämmitystä hyödynnetään täyden- tävänä järjestelmänä päälämmitysjärjestelmän rinnalla. Tällaista uusiutuvaan energiaan perustuvaa hajautettua sähkön ja lämmön pientuotantoa on perusteltua lisätä markkina- ehtoisesti. Uusiutuvan energian investointitukia kohdennetaan ensisijaisesti uuden teknologian kau- pallistamiseen sekä päästökauppasektorin ulkopuolisille sektoreille kuten liikenteen ke- hittyneitä biopolttoaineita tuottaviin laitoksiin, liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien edistämiseen, geotermiseen energiaan sekä integroituihin ja älykkäisiin energiajärjestel- miin. Tarkoituksena on, että tuista eri teknologioille luovutaan teknologian kehittyessä, kustannusten alentuessa ja kilpailukyvyn parantuessa. Fossiilisten polttoaineiden energiakäyttöä vähennetään ja biopolttoaineiden merkitys vahvistuu Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä paljon aiottua nopeammin. Monien kaupunkien päästöjä voidaan vähentää merkittävästi luopu- malla kivihiilen energiakäytöstä kaukolämmön tuotannossa. Liikenne on myös keskeisessä roolis sa päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Kivihiilen energiakäyttö on Suomessa vähentynyt 2000-luvun alusta lähtien. Suomi luopuu kivihiilen energiakäytöstä vuonna 2029. Kuitenkin vielä lähivuosina kivihiili on tarpeellinen polttoaine etenkin yhdistetyssä sähkön ja lämmön tuotannossa. Liikenteen fossiilisia polttoaineita voidaan kustannustehokkaimmin korvata kotimaassa tuotetuilla biopolttoaineilla. Liikenteen biopolttoaineita kehitetään ja tuotetaan Suomes- sa metsäteollisuuden sivutuotteista ja metsähakkeesta. Kehittyneet biopolttoaineet ovat tärkein fossiilisia polttoaineita korvaava energiamuoto 2020-luvulla. Pidemmällä aikavälillä myös muut uudet käyttövoimat kuten sähkö ja vety tulevat laajempaan käyttöön riippuen muun muassa teknologian kehityksestä. Energiajärjestelmiä ja teknologiaa kehitetään Pitkällä aikavälillä energiajärjestelmä uudistuu Suomessa hiilineutraaliksi. Energiajärjes- telmän kehittämisessä lähtökohtana on se, että energiajärjestelmä perustuu jatkossakin kilpailullisiin markkinoihin ja että se toimii markkinaehtoisesti. 21 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN – TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS Energia- ja vähähiiliteknologian kehittämiseen ja energia-alan innovaatioiden kaupallista- miseen panostetaan Suomessa tulevina vuosina entistä enemmän. Kyse on puhtaiden ja älykkäiden energiajärjestelmien, niihin liittyvien tuotteiden ja palvelujen vauhdittamises- ta. Myös energiateknologian kokeiluhankkeet kuten esimerkiksi sähkön varastointi, vaih- televan tuotannon integrointi sähköjärjestelmään ja geoterminen energia ovat tärkeässä asemassa. 22 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 6 Kaupunkien rooli uudessa maakuntaympäristössä2 Kaupungistuminen etenee myös Suomessa. Alueellinen keskittyminen suosii talous- kasvua. Yrityksen kannalta suuremmat ja tiheämmät työmarkkinat ovat etu; työvoima liikkuu paremmin ja sen saatavuus on parempi. Monipuoliset innovaatioympäristöt luovat korkean jalostusasteen tuotantoa ja työpaikkoja, kaupungeissa on monin paikoin voima- kas startup-kulttuuri, joka luo innovaatioita ja uudistaa taloutta. Kaupungeilla itsellään on myös merkittäviä kansainvälisiä yhteyksiä. Maahanmuuttajat keskittyvät usein kaupun- keihin, ja tuovat mukanaan muun muassa uusia toimintatapoja ja kansainvälisiä osaamis- verkostoja sekä monipuolistavat kielivarantoa ja innovaatiopohjaa. Maahanmuuttajien merkitys myös kaupunkien palvelutaloudessa kasvaa. Samanaikaisesti työmarkkinoilla voimistuu edelleen jakautuminen naisten ja miesten aloihin, mikä heikentää kohtaantoa ja vaikuttaa alueellisilla työmarkkinoilla vahvasti. Työpaikkojen keskittyminen yhä enemmän suurimmille kaupunkialueille merkitsee työssä käyntialueiden ja toiminnallisten alueiden laajentumista maakuntarajojen ulko- puolelle. Se asettaa haasteita sote- ja kasvupalvelujen palvelutuotannolle ja vahvistaa entistä enemmän kaupunkien keskeistä roolia maakuntien yhteistyökumppaneina ja koko maakunnan kehityksen veturina. Kuinka maakuntauudistus vaikuttaa kuntien yhdistymishalukkuuteen, määrään ja yhdis- tymisnopeuteen, on tässä vaiheessa vielä arvailua. Maakunnan ääni on kaupungistumisen edetessä yhä painavammin kaupunkien asukkaiden ääni. Kaupunkien rooli uudessa maakuntaympäristössä -teemassa on hahmoteltu vuoteen 2025-2030 ulottuvaa kahta näkymää – Vahvat suuret kaupungit ja Vahva maakunta –, joilla maakuntauudistusta ja alue- ja kaupunkipolitiikkaa voi viedä eteenpäin 2020-luvulla. Kes- keiset ratkaistavat kysymykset ovat: 1) Minkälaista kaupunkipolitiikkaa Suomessa jatketaan ja mikä on suurten kaupunkien ja metropolialueen rooli siinä? 2) Tulisiko maakuntauudis- tusta jatkaa vahvistamalla maakuntien itsehallintoa uusilla tehtävillä ja verotusoikeudella? Näkymä 1: Suuret kaupungit kasvupolitiikan kärjessä Tässä näkymässä Suomessa nyt valmisteilla olevaan maakuntauudistukseen ei ole teh- ty mainittavia lainsäädännöllisiä muutoksia. Usea maakunta järjestää yritys- ja työllisyys- palveluja ja kunnat elinvoimapalveluja yhdessä maakunnan keskuskaupungin ja alueen 2 Maaseudun ja kaupunkien vuorovaikutusta tarkastellaan maa- ja metsätalousministeriön tulevaisuuskatsauk- sessa, jonka yhtenä teemana on Monipaikkaisuus lisääntyy ja alueet menestyvät. 23 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 MURROKSESTA UUTEEN KASVUUN – TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS yritysten kanssa kasvupalveluallianssisopimukseen perustuen, joten palvelut tarjotaan markkinaehtoisesti. Parhaimmillaan maakunnan ja kaupungin yhteistyö kasvu- ja elinvoimapalveluissa tuo huomattavaa lisäarvoa maakunnan kehittämiseen. Huonoimmassa tapauksessa maakun- nan ja kaupunkien ja kuntien toimet eivät täydennä toisiaan vaan kilpailevat yksiköt järjes- tävät saman tyyppisiä palveluita hukaten toiminnan vaikuttavuutta ja asiakkaiden palvelu- polkuja. Riittävätkö kuntien elinvoimapalvelut ja maakunnan järjestämät kasvupalvelut ja aluekehitystoimenpiteet ylläpitämään yritysten kasvua, työllisyyttä ja elinvoimaa suurim- pien kaupunkien ulkopuolisilla alueilla? Toimiiko yhteistyö valtakunnallisia kansainvälisty- mispalveluja edistävien toimijoiden kanssa? Maakuntien Suomessa valtiolla on edelleen tarve toteuttaa aktiivista ja monimuotoista kaupunkipolitiikkaa kaupunkien kanssa. Vuosien 2018-22 kaupunkipoliittista ohjelmaa jat- ketaan. Valtion ja suurten kaupunkiseutujen välisissä kasvusopimuksissa kaupungit tekevät strategisia valintoja kaupunkikehittämisessä ja elinkeinojen vahvistamisessa, joten yhteisiä resursseja pystytään käyttämään valittujen kärkien kehittämiseksi. Valtio osallistuu myös kasvukäytävien ja -vyöhykkeiden kehittämiseen osana kasvupolitiikan toimenpiteitä. Suur- ten kaupunkien rooli on merkittävä liikennealan kansallisen kasvuohjelman toimenpiteissä ja kaupunkien investoinnit mm. energiahuoltoon palvelevat innovaatioiden kehittämis- alustoina sekä yritysten referenssihankkeina kansainvälisissä kilpailuissa. Valtiolla ja suurilla kaupungeilla on selkeä yhteinen intressi vahvistaa Suomen kansainvälistä kilpailuasemaa, jossa kaupunkien elinvoimapalveluilla ja houkuttelevalla brändillä on tärkeä rooli. Metropolialue muodostaa erityistapauksen Suomen kaupunkipolitiikassa. Tämän vuoksi valtio tekee aiempia MAL-sopimuksia laajemman metropolisopimuksen Helsingin seudun kuntien kanssa. Suurissa metropolialueen investointihankkeissa käytetään uudentyyppisiä ekosysteemipohjaisen toiminnan sopimusmalleja. Tallinna-tunneli on yksi esimerkki val- mistelussa olevista suurista investointihankkeista. Maakunnan rooli jää valtion ja suurimpien kaupunkien puristuksessa heikoksi, koska sekä koulutuksen ja osaamisen kehittämisen että liikenteen isojen investointien rahoitusratkaisut tehdään muualla (valtio – kaupunki – yksityinen -sopimuksiin perustuen) kuin maakuntahal- linnossa. Maakunnat jäävät myös kansalaisille etäisiksi. Kaupungeissa vahvistuu 2020-luvulla suora kansalaisaktivismi ja kaupungeilla ja kunnilla on maakuntaa paremmat mahdollisuu- det toteuttaa lähidemokratiaa kansalaisten kanssa alueensa kehittämisessä. Tämä innostaa uusien toimintamallien kokeiluihin ja palveluinnovaatioiden kehittämiseen kaupungeissa. 24 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 Näkymä 2: Maakunnat vahvistavat asemiaan Näkymässä maakuntauudistusta jatketaan vahvistamalla maakuntien itsehallinnollista ase- maa. Maakunnille annetaan lisää mahdollisuuksia vaikuttaa oman maakuntansa kehityk- seen siirtämällä niille lisää tehtäviä kunnilta ja valtiolta. Samalla maakunnat saavat vero- tusoikeuden3. Keskeiset kysymykset ovat, onko lainsäädännössä tarve eriyttää erilaisten ja erikokoisten kuntien tehtäviä, laajennetaanko maakunnan yleistä toimialaa, joka maakunta uudistuksen alussa on hyvin rajoitettu ja selviävätkö pienemmät maakunnat li- sääntyvistä tehtävistä? Itsehallinnollisen maakunnan tehtävänä on huolehtia maakunnan asukkaiden hyvinvoin- nista. Maakunta vastaa alueellaan siitä, että talouden kasvua tuetaan myös osaavalla työ- voimalla. Jatkuva oppiminen edellyttää maakunnalta, yrityksiltä ja kolmannen sektorin toimijoilta yhteistyötä oppimisen tukemiseksi ja organisoimiseksi. Virtuaalisilla oppimis- ympäristöillä koulutusta tarjotaan myös kaupunkiseutujen ulkopuolella asuville. Verotusoikeus kannustaa maakuntaa järjestämään palvelut ja muut tehtävät kustan- nuksiltaan ja vaikuttavuudeltaan tehokkaasti. Kun kuntien tehtäväala ja rahoituspohja kaventuvat, kuntien kehitysyhtiöitä yhdistetään maakunnittaisiksi toiminnoiksi. Julki- set investoinnit ja maakunnan palvelujen sijoittumiset ovat varsinkin seutukaupunkien elinvoiman kannalta tärkeitä maakunnassa tehtäviä ratkaisuja. Sote- ja kasvupalvelujen ja oppilaitosten saavutettavuus on seutukaupunkien kehityksessä avainasemassa. Myös maahanmuutto ja maahanmuuttajien asettuminen alueille nähdään entistä tärkeämpänä osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi ja kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi niin korkeaa koulutusta vaativissa tehtävissä kuin esimerkiksi maaseudun kausiluontoi- sessa työssä. Suurimmilla kaupungeilla on aiempaa voimakkaampi halu vaikuttaa omas- sa maakunnassaan, jos suuri osa maakunnan verotuloista kertyy kaupunkien asukkailta ja yrityksiltä. Maankäytön, asumisen ja liikenteen ratkaisut ovat niiden kannalta erittäin keskeisiä. Monen kunnan mahdollisuudet toimia itsenäisesti kaventuvat. Valtion ratkai- suilla on mahdollista vaikuttaa kuntamäärän kehitykseen. Pienet maakunnat tasapainoilevat palvelujen tasapuolisen järjestämisen ja verotulojen riit- tävyyden kanssa. Ne etsivät kumppaneita ja hakevat yhteisiä toimintamalleja yli maakun- tarajojen läheisistä maakunnista, joissa julkiset palvelut tuotetaan tehokkaasti kilpailluilla markkinoilla. Valtiolla on halu pitää vahva ote ylimaakunnallisten ja valtakunnallisten hankkeiden ja kasvuohjelmien toteuttamisessa. Ne voivat liittyä mm. matkailuun, liikenneverkkoihin ja liikkumiseen sekä älykkäisiin digitaalisiin ratkaisuihin palveluissa. Hankkeet vauhdittavat kasvukäytävien ja -vyöhykkeiden syntymistä. Jäämeren rata on yksi esimerkki tällaisesta suuresta investointihankkeesta, jota viedään eteenpäin. 3 TEM ei tässä yhteydessä hahmottele sitä, minkälainen maakuntien verojärjestelmä olisi. VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 20/2018 SNELLMANINKATU 1, HELSINKI PL 23, 00023 VALTIONEUVOSTO valtioneuvosto.fi julkaisut.valtioneuvosto.fi ISBN: 978-952-287-594-5 PDF ISSN: 2489-8015 PDF