Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus MAAILMAN OSAAVIMMAKSI KANSAKSI Valtioneuvoston julkaisusarja 21 | 2018 Maailman osaavimmaksi kansaksi Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus Opetus- ja kulttuuriministeriö, Helsinki 2018 Valtioneuvoston julkaisusarja 21/2018 Opetus- ja kulttuuriministeriö ISBN: 978-952-287-595-2 (PDF) Taitto: Valtioneuvoston hallintoyksikkö, Julkaisutuotanto Helsinki 2018 Kuvailulehti Julkaisija Valtioneuvosto 04.06.2018 Tekijät Opetus- ja kulttuuriministeriö Julkaisun nimi Maailman osaavimmaksi kansaksi Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus Julkaisusarjan nimi ja numero Valtioneuvoston julkaisusarja 21/2018 ISBN PDF 978-952-287-595-2 ISSN PDF 2489-8015 URN-osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-595-2 Sivumäärä 22 Kieli suomi Asiasanat tulevaisuuden odotukset, ennakointi, varhaiskasvatus, koulutuspolitiikka, tiedepolitiikka, kulttuuripolitiikka, liikuntapolitiikka, nuorisopolitiikka, tulevaisuus, tulevaisuuskatsaus Tiivistelmä Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus on osa valtioneuvoston yhteistä ennakointia ja hallinnonalan näyttöön perustuvaa politiikkaa. Katsauksen tavoitteena on tuottaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja hallitusneuvottelujen pohjaksi arvioita yhteiskunnan tilasta ja poliittista päätöksentekoa edellyttävistä kysymyksistä. Työn ja teknologian murros, digitalisaatio, väestön ikääntyminen, arvojen ja asenteiden muutokset ja eriarvoistuminen ovat hallinnonalan tulevaisuuskatsauksen taustalla vaikuttavia isoja muutostekijöitä. Osaava työvoima on Suomen tärkein kilpailutekijä. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet tulla maailman osaavimmaksi maaksi. Ministeriön tulevaisuuskatsauksessa esitetään uudistusohjelma, jolla tuottavuus, työllisyys ja kilpailukyky paranevat, luottamus vahvistuu ja kaikille Suomessa asuville luodaan edellytykset merkitykselliseen elämään. Keskeisiä toimia ovat koulutus- ja osaamistason nostaminen, jatkuvan oppimisen edellytysten turvaaminen sekä panostukset varhaiskasvatukseen. Erityistä huomiota kiinnitetään eriarvoistumisen pysäyttämiseen sekä luottamuksen perustana olevan osallisuuden ja osallistumisen vahvistamiseen. Kulttuurin, luovan työn ja liikunnan edellytyksiä vahvistetaan. Kasvavan datan ja tiedon maailmassa iso tehtävä on sivistysyhteiskunnan johdonmukaisen tietopolitiikan luominen. Kustantaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Julkaisun jakaja/ myynti Sähköinen versio: julkaisut.valtioneuvosto.fi Julkaisumyynti: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Presentationsblad Utgivare Statsrådet 04.06.2018 Författare Undervisnings- och kulturministeriet Publikationens titel Målet att bli världens kunnigaste folk Undervisnings- och kulturministeriets framtidsöversikt Publikationsseriens namn och nummer Statrådets publikationsserie 21/2018 ISBN PDF 978-952-287-595-2 ISSN PDF 2489-8015 URN-adress http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-595-2 Sidantal 22 Språk finska Nyckelord framtidsförväntningar, förutseende, småbarnsfostran, utbildningspolitik, vetenskapspolitik, kulturpolitik, idrottspolitik, ungdomspolitik, framtidsöversikt, framtid Referat Undervisnings- och kulturministeriets framtidsöversikt är en del av statsrådets gemensamma prognostisering och förvaltningsområdets evidensbaserade politik. Syftet med översikten är att utarbeta bedömningar av samhällsläget och frågor som kräver politiskt beslutsfattande. Bedömningarna kan utnyttjas i samhällsdebatten och som grund för regeringsförhandlingarna. De huvudteman som står som grund för förvaltningsområdets framtidsöversikt är brytningsskedet inom arbetslivet och teknologin, digitaliseringen, den åldrande befolkningen, ändringar i värderingar och attityder samt brister i jämlikheten. Kompetent arbetskraft är Finlands viktigaste konkurrensfaktor. Finland har goda förutsättningar att bli världens kunnigaste land. I ministeriets framtidsöversikt presenteras ett reformprogram där man förbättrar produktiviteten, sysselsättningen och konkurrenskraften. Man bygger upp ett djupare förtroende och skapar förutsättningar för ett betydelsefullt liv för alla i Finland. Centrala åtgärder är att höja nivån på utbildning och kompetens, att trygga förutsättningarna för kontinuerligt lärande samt att satsa på småbarnspedagogiken. Särskild uppmärksamhet fäster man vid att ta tag i bristande jämlikhet samt att förbättra delaktigheten och deltagandet, vilka är en förutsättning för förtroende. Man förbättrar förutsättningarna för kultur, kreativt arbete samt motion och idrott. I en värld där mängden data och information ständigt växer har bildningssamhället en viktig uppgift i att skapa en konsekvent informationspolitik. Förläggare Undervisnings- och kulturministeriet Distribution/ beställningar Elektronisk version: julkaisut.valtioneuvosto.fi Beställningar: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Description sheet Published by Finnish Government 04.06.2018 Authors Ministry of Education and Culture Title of publication Making Finland the most competent nation in the world Futures Review of the Ministry of Education and Culture Series and publication number Finnish government publication series 21/2018 ISBN PDF 978-952-287-595-2 ISSN (PDF) 2489-8015 Website address (URN) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-595-2 Pages 22 Language Finnish Keywords future expectations, early childhood education and care, education policy, science policy cultural policy, policy on physical training, youth policy, futures review, future Abstract The Futures Review of the Ministry of Education and Culture is part of the Government's foresight activities and evidence-based policy in the Ministry's administrative branch. The Review assesses situations and development in society and examines issues for political decision-making. The aim is to generate public debate and provide information for government formation talks. Transformation of work and technology, digitalisation, ageing of the population, changes in values and attitudes, and growing inequality are the major drivers of change affecting the administrative branch of the Ministry of Education and Culture. Competent workforce is the most important competitive factor for Finland. Finland has excellent potential to become the most competent country in the world. The Ministry's Futures Review includes a proposal for a reform programme that aims to improve productivity, employment and competitiveness, to strengthen trust, and to provide all people living in Finland with opportunities for a meaningful life. The key measures include raising the level of education and competence, securing the preconditions for continuous learning, and investments in early childhood education and care. Special emphasis is placed on measures aiming to halt the growing inequality and strengthen participation and inclusion – factors that form the foundation for trust. Conditions for engaging in culture, creative work, and sports and physical activity will be improved. In today's world of increasing data and information, another major task is to develop a consistent information policy that meets the needs of a society of education and culture. Publisher Ministry of Education and Culture Distributed by/ Publication sales Online version: julkaisut.valtioneuvosto.fi Publication sales: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Sisältö LUKIJALLE .................................................................................................................................................................... 9 1 Osaaminen, luottamus ja merkityksellinen elämä ................................................................. 10 2 Vaikuttavuutta varhaiskasvatuksella ................................................................................................ 14 3 Oppimistulokset käännetään nousuun ja oppimiseroja kavennetaan ................. 15 4 Koulutustasoa nostetaan ................................................................................................................................ 16 5 Jatkuva oppiminen turvana työn ja yhteiskunnan muutoksissa ............................... 17 6 Kulttuurin ja taiteen mahdollisuudet käytetään hyväksi ................................................. 19 7 Suomen vetovoimaa kasvatetaan luovuudella ja uusiutumisella ............................. 20 8 Pysäytetään eriarvoistuminen .................................................................................................................. 21 9 Luodaan sivistysyhteiskunnan tietopolitiikka ............................................................................ 22 9MAAILMAN OSAAVIMMAKSI KANSAKSI – OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS LU K I J A L L E Tulevaisuuskatsaukset valmistellaan ministeriöissä virkatyönä. Niiden tavoitteena on tuot- taa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja hallitusneuvottelujen pohjaksi arvioita yhteiskun- nan tilasta ja poliittista päätöksentekoa edellyttävistä kysymyksistä. Tulevaisuuskatsaus on tärkeä osa opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan näyttöön perustuvaa politiikkaa ja tulevaisuustyötä. Tavoitteena on kytkeä katsaus ministeriön kes- keisten ydintoimintojen - lainsäädännön, rahoituksen, ohjauksen ja toimintapolitiikan val- misteluun ja toimeenpanoon. Katsausta on pohjustanut valtioneuvoston yhteinen muu- tostekijäkorttien valmistelu. Ministeriö valmisteli katsausta yhteistyössä henkilöstön ja hallinnonalan asiantuntijoi- den kanssa. Ministeriön henkilöstölle suunnatun kyselyn perustella katsauksen alustaviksi teemoiksi valikoituivat osaaminen, digitalisaatio, teknologian ja työn murros, luottamus, asenteiden ja arvojen muutokset ja eriarvoisuus. Näiden teemojen käsittelyä syvennet- tiin työpajassa osaamisen tulevaisuuspaneelin kanssa, hallinnonalan johdon tapaamisissa sekä henkilöstötilaisuuksissa. Katsauksen tietopohjaa testattiin strategisen tutkimuksen ohjelmajohtajien tapaamisessa. Osaava työvoima on Suomen tärkein kilpailutekijä. Tulevaisuudessakin Suomen menes- tys perustuu tietoon, luovuuteen ja osaamiseen sekä niiden hyödyntämiseen. Ministeriön tulevaisuuskatsauksessa esitetään uudistusohjelma, jolla tuottavuus, työllisyys ja kilpai- lukyky paranevat, luottamus vahvistuu ja kaikille Suomessa asuville luodaan edellytykset merkitykselliseen elämään. Kesäkuussa 2018 Anita Lehikoinen Kansliapäällikkö 10 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 1 Osaaminen, luottamus ja merkityksellinen elämä Osaavat ja luovat ihmiset ovat Suomen tärkein voimavara ja kilpailutekijä. Suomi on vaurastunut hyödyntämällä inhimillistä pääomaansa ja maailman muutosten tarjoamia mahdollisuuksia. Kansainvälinen keskinäisriippuvuus lisääntyy. Digitalisaatio, tekoäly ja robotisaatio muuttavat yhteiskuntaa, työelämää, ansaintatapoja sekä ihmisten arkea ja osaamistarpeita. Tiedon, luovuuden ja osaamisen merkitys kasvaa. Tieteelliset läpimurrot auttavat ratkaisemaan ihmiskunnan suuria haasteita ja parantavat ihmisten elämänlaatua. Osaava Suomi haluaa kantaa vastuunsa globaalien ongelmien ratkaisemisessa ja vastata kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen. Osaaminen on paras turva työn, teknologian ja maailman muutoksissa. Ilmastonmuutos, muuttoliikkeet, kansainväliset kriisit ja demokratian periaatteiden kyseen alaistaminen ovat tehneet toimintaympäristöstä muutosherkän. Kilpailu osaajista, työpaikoista ja investoinneista kiristyy. Inhimillisen pääoman riittämättömyys ja osaamisen kohtaanto-ongelmat ovat muodostamassa esteen kasvulle, työllisyysasteen nostamiselle ja yhteiskunnan uudistamiselle. Kansainvälisen yhteistyön syventäminen on Suomen elinehto. Koulutuksella ja tutkimuk- sella luodaan edellytykset kansainväliseen verkostoitumiseen ja yhteistyöhön. Euroopan Unionia uudistetaan. Sen ytimessä ovat digitalisaatio, koulutus, tutkimus- ja innovaatiotoiminta sekä liikkuvuuden edistäminen. Suomella ja Euroopan Unionilla on yh- teisenä tavoitteena osaamiseen perustuva kasvu ja hyvinvointi. Tämä avaa Suomelle erin- omaiset mahdollisuudet vaikuttaa ja hyötyä yhteistyöstä. Luottamukselle rakennettu yhteiskunta kestää Suomalaisten luottamus toisiin ihmisiin, yhteiskuntaan ja sen instituutioihin on yhteiskunta mallimme perusta. Luottamus on edellytys demokratialle, sosiaaliselle yhteen- kuuluvuudelle, turvallisuudelle, hyvinvoinnille ja taloudelle. Luottamus säilyy, kun ihmiset kokevat elämänsä merkitykselliseksi ja voivat osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Tule- 11 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 MAAILMAN OSAAVIMMAKSI KANSAKSI – OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS vaisuuden kannalta huolestuttavaa on, että vaikka nuoret kannattavat suomalaista hyvin- vointivaltiota, he epäilevät sen säilymistä. Suurin riski luottamuksen rapautumiselle on eriarvoistuminen. Taloudellinen eriarvoisuus on Suomessa kansainvälisesti vertaillen vähäistä, mutta tulo- ja varallisuuserot kasvavat. Koulutuksellinen ja kulttuurinen pääoma kasautuvat. Alueet eriarvoistuvat, ja riskinä on asuinalueiden eriytyminen. Osa väestöstä syrjäytyy, ja syrjäytyminen periytyy sukupolvelta toiselle. Arvojen ja elämäntapojen muuttuminen koettelee myös sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Kehityksellä voi olla vaikutuksia demokratiaan ja yhteiskuntarauhaan. Halukkuus ja kyky ymmärtää ja hyväksyä muiden kuin oman viiteryhmän arvoja ja elämänolosuhteita voi vähentyä. Yhteisesti jaetun ja argumentoidun tiedon ja tieteen asema yhteiskunnallisessa keskustelussa heikkenee. Väestö ikääntyy, ja ikäsidonnaiset menot kasvavat. Hyvinvointipalveluja ja yhteiskunnan turvaverkkoja uudistetaan. Luottamuksen ja legitimiteetin kannalta on oleellista, että kan- salaiset kokevat julkiset palvelut laadukkaiksi ja tarkoituksenmukaisiksi. Julkisen sektorin instituutioiden tulee kohdella kansalaisia oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti. Palvelu- jen tuottamiseen liittyvien uusien teknologioiden, kuten tekoälyn, käyttöönotto edellyt- tää avoimuutta ja mahdollisuutta vaikuttaa omien tietojen käyttöön, jotta palveluihin ja toimintatapoihin luotetaan. Kansalaiset odottavat palveluilta laatua, monipuolisuutta ja yksilöllisyyttä. Toisaalta on vai- keuksia tavoittaa niitä, jotka eivät käytä palveluita, vaikka ne edistäisivät omaa ja yhteis- kunnan hyvinvointia. Esimerkiksi liikunta- ja kulttuuripalveluja ei aina käytetä, vaikka niitä olisi tarjolla, ei myöskään koulun yhteydessä olevia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä pal- veluja, kuten kouluruokailua. Maakuntauudistuksen myötä koulutus sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut nousevat kuntien tärkeimmiksi tehtäviksi. Sivistyskunnissa on tärkeää turvata näiden lähipalvelujen saatavuus ja laatu. Osaamisella parannetaan työllisyyttä ja tuottavuutta Suomen koulutusjärjestelmä on kansainvälisissä vertailuissa erinomainen. On kuitenkin merkkejä koulutususkon ja koulutusjärjestelmää kohtaan tunnetun luottamuksen hiipumi- sesta. Koulutusjärjestelmää pidetään hitaana reagoimaan työelämän muutoksiin ja uuden- laisiin arjessa pärjäämisen vaatimuksiin. Koulujen ja oppilaitosten merkityksen oppimis- ympäristönä koetaan vähenevän. Tutkintojen tärkeys kyseenalaistetaan. Kuitenkin koulu- tuksen odotetaan ratkaisevan yhä monimutkaisempia yhteiskunnan haasteita. 12 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 Julkisten palveluiden kestävä rahoitus sekä työllisyyden ja tuottavuuden parantaminen edellyttävät koulutus- ja osaamistason nostamista ja koko väestön luovuuspotentiaalin hyödyntämistä. Osaamistason nostaminen vaatii voimavarojen lisäämistä. Sosiaaliturvaa uudistetaan tukemaan kansalaisten toimintavalmiuksia, jatkuvaa oppimista, osallisuutta ja osallistumista. Toimivat turvaverkot lisäävät luottamusta ja kannustavat ihmisiä uudistu- maan, yrittämään ja innovoimaan. Merkityksellisen elämän eväät Ihmiset haluavat kokea elämänsä merkitykselliseksi. He sitoutuvat asioihin ja tavoitteisiin, jotka ovat heille tärkeitä ja merkittäviä. Menestyneimmät kansakunnat antavat kaikille jä- senilleen parhaat edellytykset osallisuuteen ja hyvään elämään. Osallisuus ja aktiivinen kansalaisuus luovat hyvinvointia, avoimuutta ja turvallisuutta. Mer- kitykselliseksi elämänsä kokeva ihminen tuntee vastuuta myös toisista ja ympäristöstään. Hän arvostaa terveyttään ja huolehtii siitä. Kun ihmisillä on mahdollisuus ja edellytykset kehittää tietoja ja taitoja omista lähtökoh- distaan ja toteuttaa itseään, he tuntevat itsensä arvokkaiksi myös yhteiskunnalle. Parhaat innovaatiot ja tulokset syntyvät mahdollisuudesta tehdä kutsumuksellista, vaikuttavaa ja innostavaa työtä. Moniarvoisuus ja erilaisuuden kunnioittaminen rikastaa inhimillistä pääomaa. Hyvinvoivis- ta ja luovista yksilöistä rakentuu hyvinvoiva ja luova yhteiskunta. Maailman osaavimmaksi kansaksi Suomella on erinomaiset mahdollisuudet tulla maailman osaavimmaksi maaksi, jossa kaik- ki voivat yltää omaan parhaaseensa ja elää merkityksellistä elämää. Tämä edellyttää sivistyksen ja kulttuurin arvon ymmärtämistä, panostuksia varhaiskasva- tukseen, koulutus- ja osaamistason nostamista, kansainvälisyyden lisäämistä sekä jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia. Erityistä huomiota kiinnitetään eriarvoistumisen pysäyttämi- seen sekä luottamuksen perustana olevan osallisuuden ja osallistumisen vahvistamiseen. Kulttuurin ja luovan työn edellytyksiä vahvistetaan. Kasvavan datan ja tiedon maailmassa iso tehtävä on johdonmukaisen tietopolitiikan luominen. 13 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 MAAILMAN OSAAVIMMAKSI KANSAKSI – OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS Kuvio 1. Maailman osaavimman kansan menestysmalli Avoimuus, kansainvälisyys ja globaali vastuu OS AA MI NE N MERKITYKSELLINEN ELÄMÄTyöllisyys, tuottavuus ja kilpailukyky Hyvän elämän ja toimivan yhteiskunnan perusta LUOTTAMUS Luova talous Tutkimuksen huiput TKI-panostukset Aineettomien oikeuksien hallinta Korkeakoulutus, lukio, ammatillinen koulutus, jatkuva oppiminen, valmiudet hyödyntää ja kehittää teknologiaa, yksityisen ja julkisen rahoituksen saatavuus Hyvä hallinto, oikeusvaltio, toimivat instituutiot, ennustettavuus, kokonaistaloudellinen vakaus, tietopolitiikka ja datan hallinta, varhaiskasvatus, peruskoulu, kirjastot, turvallisuus, terveys, sosiaalinen koheesio, osallisuus ja luottamus 14 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 2 Vaikuttavuutta varhaiskasvatuksella Panostus varhaiskasvatukseen tuottaa muita koulutusinvestointeja suuremman yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja taloudellisen hyödyn. Tutkimukset osoittavat, että eriarvoisuutta ja syrjäytymisriskiä voidaan tehokkaimmin vähentää varhaisen puuttumisen keinoin tukemalla erityisesti heikoimmassa asemassa olevia lapsia ja perheitä. Suomessa varhaiskasvatukseen osallistumisaste on alhaisempi kuin muissa Pohjoismaissa. Varhaiskasvatuksen osallistumisaste nostetaan muiden pohjoismaiden tasolle. Varhais kasvatus on perusta lapsen myöhemmälle oppimiselle. Varhaiskasvatus tuottaa lapselle inhimillistä ja sivistyksellistä pääomaa sekä edistää sosiaalista, kognitiivista ja kie- lellistä kehitystä. Hyvin toimivat lasten ja perheiden palvelut tukevat lapsen hyvinvointia, oppimista ja kehitystä yhdessä varhaiskasvatuksen kanssa. 15 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 MAAILMAN OSAAVIMMAKSI KANSAKSI – OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS 3 Oppimistulokset käännetään nousuun ja oppimiseroja kavennetaan Koko väestön laaja ja laadukas perusosaaminen sekä kyky, halu ja mahdollisuudet kehittää omaa osaamista ovat Suomen menestymisen edellytys. Perustaitoja, kuten luku- ja laskutaitoa, tulee kehittää. Monipuolisen kielitaidon ja digitaalisten taitojen merkitys kasvaa. Parannetaan koulutuksen laatua esi- ja perusopetuksessa, mikä edellyttää voima- varojen lisäämistä. Nuorten osaaminen on ollut laskusuunnassa noin kymmenen vuot- ta. Koulutuksellinen tasa-arvo on heikkenemässä. Oppilaiden taustat määrittävät entistä enemmän oppimistuloksia ja jatko-opintoihin siirtymistä. Erityisiä huolenaiheita ovat poi- kien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden muita huonompi osaaminen. Osaamisen alueelliset erot ovat kasvaneet. Varhainen puuttuminen ja lasten ja nuorten yksilöllisempi huomioiminen ovat kas- vatuksen ja koulutuksen perustana. Oppimisesta kerättävää dataa käytetään vastuul- lisesti tukemaan osaamisen kehittämistä. Edistetään oppilaan oikeusturvan kannalta oikeuden mukaisen ja tasapuolisen arvioinnin toteutumista. Laadun parantamiseksi tue- taan opettajien osaamista vertaisoppimisen keinoin. Vahvistetaan opettajien digitaalista ja pedagogista osaamista. Maahanmuuttajaoppilaiden ja -opiskelijoiden opiskelun tukea lisätään. Suomen/ ruotsin kielen opiskelumahdollisuuksia lisätään ja kielitietoista opetusta kehitetään kaikilla koulutusasteilla. Luodaan järjestelmä, jossa jokaiselle oleskeluluvan saaneelle tarjotaan mahdollisuus suomen kielen opiskeluun työmarkkinastatuksesta riippumatta. Paranne- taan maahanmuuttajanaisten koulutusmahdollisuuksia. 16 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 4 Koulutustasoa nostetaan Koulutustasoa on nostettava, jotta Suomeen investoidaan ja syntyy uusia työpaikkoja. Nuorten koulutustason nousu on pysähtynyt. Vuosittain noin 15 prosenttia nuorista jää ilman toisen asteen tutkintoa. Joka yhdeksäs nuori on peruskoulun jälkeen ilman jatko-opintojen ja työelämän vaatimia valmiuksia. Pelkän peruskoulun varassa olevien asema työmarkkinoilla on heikko. Suurella joukolla aikuisista on puutteelliset taidot hyödyntää uutta teknologiaa työssä ja arjessa. Aikuiskoulutukseen osallistutaan suhteellisen paljon, mutta koulutus ei kohdennu sitä eniten tarvitseville. Korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuus on kääntynyt laskuun. Suomi vahvistaa asemaansa globaaleissa arvoketjuissa huolehtimalla siitä, että koko väestöllä on riittävä koulutustaso ja maassa on huippuosaamista. Tavoitteena on, että kaikki suomalaiset suorittavat vähintään toisen asteen tutkin- non ja vähintään puolet nuorista ikäluokista korkeakoulututkinnon. Opiskelijoiden mahdollisuuksia siirtyä koulutusasteelta tai -sektorilta toiselle parannetaan. Työelämän no- pea muutos edellyttää vahvan perusosaamisen lisäksi soveltavaa erityisosaamista. Korkeakouluja on tulevaisuudessa vähemmän ja ne ovat vaikuttavampia. Korkea- koulujen avoimet toimintatavat ja vahvistuva kansainvälisyys avaavat vaikuttavuudel- le uusia kanavia. Lainsäädäntö, ohjaus ja rahoituskäytännöt vahvistavat yliopistojen ja ammatti korkeakoulujen kehityksen sekä erilaistumisen koulutuksessa ja tutkimuksessa ja innovaatiotoiminnassa. Suomalaisten kielivarantoa laajennetaan ja kielten osaamista parannetaan. Varhen- netaan perusopetuksen kielten opetuksen aloittamista sekä laajennetaan kielivalikoimaa. Kieltenopetuksen alueellista ja paikallista saavutettavuutta sekä kielipolun jatkuvuutta tuetaan. Kansainvälistä liikkuvuutta vahvistetaan koulutuksen eri tasoilla. Kannustetaan nuo- ria hankkimaan kansainvälistä kokemusta opintojensa aikana. 17 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 MAAILMAN OSAAVIMMAKSI KANSAKSI – OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS 5 Jatkuva oppiminen turvana työn ja yhteiskunnan muutoksissa Globalisaatio, tieteen ja teknologian kehitys ja työn murros sekä väestömuutokset edellyttävät uudenlaista osaamista, yksilöllisiä koulutuspolkuja ja osaamisen jatkuvaa päivittämistä. Suomen koulutusjärjestelmä mahdollistaa jatkuvan oppimisen ja etenemisen koulutustasolta ja -alalta toiselle riippumatta aikaisemmista valinnoista. Osaamisen jatkuvaa kehittämistä varten luodaan aikuiskoulutukseen rahoitusperi- aatteet, joissa on määritelty yksilöiden, yhteiskunnan ja työnantajien vastuut. Vero- tusta, työttömyysetuutta ja aikuiskoulutustukea uudistetaan jatkuvaa oppimista mahdol- listavaksi ja kannustavaksi. Luodaan jatkuvan oppimisen edellyttämät yksilölliset opintopolut ja -ratkaisut, joustava koulutustarjonta ja tutkintojärjestelmät. Jatkuva oppiminen edellyttää koulutus järjestelmän kehittämistä kokonaisuutena ja koulutusasteiden välisten raja-aito- jen madaltamista. Työmarkkinoiden jatkuvasti muuttuvat osaamistarpeet huomioidaan koulutuksen saatavuudessa, kattavuudessa ja laadussa koko Suomessa. Tarpeisiin vastataan lisää- mällä koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen kumppanuutta työpaikkojen kanssa. Luo- daan menettelyjä, joilla aiemmin hankitun ja koulutuksen ulkopuolella hankitun osaami- sen tunnistamista ja tunnustamista parannetaan. Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen tueksi kehitetään digitaalinen palvelu kokonaisuus. Se muodostuu kansalaisen elämänsä eri vaiheessa tarvitsemista jatkuvaa oppimista tukevista palveluista, osaamisen kartoitus-, ja tunnistamispalveluista, urasuunnittelu- ja ohjauspalveluista, osaamisen hankkimisen ja kehittämisen palveluista sekä tämän palvelukokonaisuuden yhteentoimivuuden edellyttämistä tukipalveluista. Ammatillisen koulutuksen tutkintojen perusteita kehitetään niin, että osaamistavoit- teet ja ammattitaitovaatimukset ovat selkeät ja mahdollistavat tutkinnon osien ja näitä pienempien kokonaisuuksien suorittamisen sekä tukevat osaamisen tunnistamista ja tun- nustamista. 18 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 Korkeakoulujen tutkintokoulutuksen rinnalle luotavat uudet jatko- ja täydennys- koulutuksen mallit mahdollistavat tutkintojen täydentämisen ja kokonaan uuden osaamisen hankkimisen. Rahoituksella ja muulla ohjauksella kannustetaan korkeakoulu- ja avaamaan ja suuntaamaan koulutustarjontaansa erilaisille käyttäjäryhmille soveltuvaksi ja joustavasti saavutettavaksi. Lisätään koulutuksen, opetuksen ja oppimateriaalien avoimuutta koko koulutus- järjestelmässä. Hyödynnetään digitaalisia opetuksen ja oppimisen välineitä sekä kehite- tään niihin liittyvää pedagogiikkaa, jossa huomioidaan ohjaus ja sen tarve sekä osaamisen arviointi. Opiskelun rahoitusratkaisuilla mahdollistetaan jatkuva koulutus- ja osaamistason nosto. Opintotuki kannustaa opiskelemaan ja koulumatkatuki turvaa koulutuksen saavu- tettavuuden. Parantamalla opintotuen tasoa ja koulumatkatuen kattavuutta luodaan tasa- arvoisia edellytyksiä opiskeluun. 19 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 MAAILMAN OSAAVIMMAKSI KANSAKSI – OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS 6 Kulttuurin ja taiteen mahdollisuudet käytetään hyväksi Kulttuurin kehitys ja uudistuminen perustuvat luovaan taiteelliseen työhön ja osaamiseen. Kansainvälistyminen tuo onnistuessaan luovan työn tekijöille uusia mahdollisuuksia kehittää sisältöjä ja tarjoaa työtilaisuuksia. Taiteen alan ja elinkeinopolitiikan tukirakenteet ja -muodot eivät kuitenkaan riittävästi tunnista taiteen tuotannon, jakelun ja kulutuksen muutoksia. Taide- ja kulttuurilaitosten valtionosuusjärjestelmän koetaan suosivan niitä, jotka ovat päässeet järjestelmän piiriin, eikä järjestelmässä ole siten vaihtuvuutta. Huolehditaan luovuuspääoman uudistumisesta panostamalla taiteeseen, kulttuuriin ja luoviin aloihin. Taiteellisen työn erityisluonne tulee ottaa huomioon kaikessa taiteen edistämisessä sekä luovan talouden kehittämisessä. Taiteen aseman vahvistamiseksi tulee löytää uusia ratkaisuja hyödyntämällä mm. muissa Pohjoismaissa toteutettuja malleja ja ratkaisuja. Taide- ja kulttuurilaitosten valtionosuusjärjestelmää kehitetään joustavammaksi ja kannustavammaksi myös esittävän taiteen osalta. Taidetta, kulttuuria ja liikuntaa sisällytetään osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon toi- mintaa ja rakenteita. Tämä edellyttää eri toimialojen yhteistyön tiivistämistä ja rahoituk- sen vakiinnuttamista. Vahvistetaan osallisuutta kulttuuriperintöön. Huolehditaan monimuotoisen kulttuuri perinnön säilymisestä. Kehitetään museoita oppimista lisäävinä ja kokemuksia rikastuttavina paikkoina. Edistetään kulttuurisisältöjen ja -palveluiden saatavuutta ja käyt- töä digitaalisessa ympäristössä. säilymisestä vahvistamalla erityisesti yksilöiden ja yhteisö- jen toimijuutta. 20 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 7 Suomen vetovoimaa kasvatetaan luovuudella ja uusiutumisella Koulutus ja kulttuuri vaikuttavat myönteisesti Suomen maakuvaan ja kiinnostavuuteen. Suomi erottuu kansainvälisissä vertailuissa edukseen kansakuntana, jonka menestys perustuu luovuuteen, osaamiseen ja innovaatiokyvykkyyteen. Hyödynnetään koulutusosaamista ja luovia aloja kansainvälisessä yhteistyössä ja viennissä. Vahvistetaan Suomen maakuvaa koulutuksen ja korkean osaamisen maana. Parannetaan Suomen vetovoimaa kansainvälisesti kiinnostavana modernin oppimisen, uuden pedagogiikan, koulutusjärjestelmien uudistamisen ja innovaatioiden keskuksena ja edelläkävijänä. Globaalin toimintaympäristön mahdollisuuksia hyödyntävä luova toiminta tukee Suomen menestymisen edellytyksiä ja mahdollistaa elinkeinorakenteen uudistumi- sen. Tuetaan luovien alojen ja koulutusviennin kasvua. Luodaan kansainvälistä vetovoimaa tieteen uusiutumisella ja huippututkimuksel- la. Julkista ja yksityistä panostusta T&K-toimintaan nostetaan merkittävästi. Kansallisten TKI-politiikkatoimien tulee saada tutkijoiden aloitteesta nouseva tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta ja kansalliset strategiset panostukset kohtaamaan aiempaa paremmin. Tuetaan kansainvälisesti vetovoimaisten, eri toimijoita yhdistävien tutkimus- ja innovaatio- keskittymien syntymistä Suomeen. 21 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 MAAILMAN OSAAVIMMAKSI KANSAKSI – OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN TULEVAISUUSKATSAUS 8 Pysäytetään eriarvoistuminen Edistetään koulutuksen tasa-arvoa. Otetaan huomioon lasten ja nuorten erilaiset tarpeet ja lähtökohdat varmistamalla kaikille riittävät perustiedot ja taidot sekä tuki. Tuetaan kaikkien osaamisen ja kyvykkyyksien jatkuvaa kehittymistä ja mahdollisuuksia yksilöllisiin opintopolkuihin. Varmistetaan kaikille mahdollisuus harrastamiseen. Tuetaan eri syistä tukea tarvitsevia ja syrjäytymisvaarassa olevia lapsia ja nuoria. Tuetaan haasteellisten alueiden varhaiskasvatusyksikköjä ja kouluja. Tuetaan lasten ja nuorten luottavaista suhtautumista tulevaisuuteen, ja annetaan edellytykset kriittiseen ajatteluun, vaikuttamiseen ja vastuullisuuteen. Tarvittavat tukipalvelut tuodaan lähelle lapsia ja nuoria siten, että ne tukevat opintopolkujen etenemistä ja lisäävät hyvinvointia. Kehitetään palveluja, jotka vahvistavat nuorten osallisuutta ja osallistumista ja heidän ky- kyjään työllistyä tai jatkaa opintoja. Kehitetään toimintamalleja, jotka turvaavat lapsille ja nuorille yhdenvertaiset ja laaduk kaat harrastamismahdollisuudet. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa jäädä harrastus mahdollisuuksien ulkopuolelle. Harrastukset tukevat omien kykyjen löytämistä, toimijuutta ja taitojen ja valmiuksien kehittymistä sekä osallisuutta. Kulttuurin ja liikunnan toiminnot ja palvelut tuodaan kaikkien ulottuville. Taiteen, kulttuurin ja liikunnan saatavuutta erityisesti vähemmän osallistuville parannetaan. Kult- tuuri- ja taidelaitosten sekä liikunta-alan toimintaa ja tiloja kehitetään vastaamaan eri- laisten väestöryhmien tarpeita. Lisätään taiteen käyttöä osana hyvää elinympäristöä. Ennalta ehkäisevillä terveyttä ja hyvinvointia lisäävillä toimilla saadaan aikaan merkittäviä kokonais taloudellisia kustannussäästöjä. Tämä edellyttää eri hallinnonalojen yhteistyön merkittävää lisäämistä. Yleisten kirjastojen palveluja kehitetään niin, että niissä voidaan hankkia tietoa, kehit- tää monipuolista lukutaitoa, toteuttaa sivistys- ja koulutustarpeita sekä kansalaistoimintaa. Erityisesti työelämän ulkopuolella oleville kirjastot tarjoavat mahdollisuuden osaamisen kehittämiseen. 22 VALTIONEUVOSTON JULKAISUSARJA 21/2018 9 Luodaan sivistysyhteiskunnan tietopolitiikka Sivistysyhteiskunnan tietopolitiikan keskeisiä osa-alueita ovat osaamisen vahvistaminen, tietovarantojen hyödyntäminen ja palvelujen kehittäminen eettisesti kestävällä tavalla. Tietopolitiikkaa kehitetään kestävällä tavalla ja yksityisyyden suojaa kunnioittaen. Vahvistetaan osallisuuden avaintaitoja sekä toimintatapojen eettisyyttä ja avoimuutta. Kasvatetaan tiedon arvoa ja mahdollistetaan sivistysinnovaatiot kehittämällä luotettavan koulutus-, tutkimus- ja kulttuuritiedon saatavuuden ja hyödyntämisen palveluita sekä eko- systeemien muodostumista tukevia toimintamalleja. Hyödynnetään tietoa tekijänoikeu- della suojattujen teosten luomisessa ja teosten lisäarvon kasvattamisessa. Tiedon tuottamista, ymmärtämistä ja hyödyntämistä vahvistavilla tietopoliittisilla linjauksilla ja toimenpiteillä tuetaan aktiivista kansalaisuutta ja edistetään demo- kratiaa. Tuetaan tutkitun tiedon, avoimuuden, lukutaidon ja kriittisen ajattelun kehittä- mistä, jotka ovat välttämättömiä edellytyksiä sille, että kansalaiset osaavat erottaa toden epätiedosta, huhuista ja uskomuksista. Osaamista vahvistavien tietopoliittisten toimien tulee koskea kaikkia kansalaisia. Tieteellinen tutkimus mahdollistaa avoimen kansanvallan toteutumisen. Suomen edelläkävijyys avoimessa tieteessä ja tutkimuksessa lisää TKI-ympäristön houkuttelevuutta. Dataa ja sen käyttöä tehostavaa tekoälyä tulee hyödyntää suunnitel- mallisesti kaikkien toimialojen uudistumiseen ja arvonlisäyksen kasvattamiseen. SNELLMANINKATU 1, HELSINKI PL 23, 00023 VALTIONEUVOSTO valtioneuvosto.fi julkaisut.valtioneuvosto.fi ISBN: 978-952-287-595-2 PDF ISSN: 2489-8015 PDF