Maaseutuviraston tehtävät
maa- ja metsätalousministeriö
28.02.2006
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 6/2006This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-453-261-1Tiivistelmä
Virastovalmistelutyöryhmän tuli esittää viraston tehtäväkokonaisuus, MMM:stä ja Tike:stä siirrettävät tehtävät ja sekä niihin tarvittavat resurssit helmikuun loppuun mennessä, jotta ministeriön suunnitelman mukaisesti voidaan keväällä saattaa eduskunnan käsittelyyn ns. virastolaki ja jotta maaliskuussa 2006 voidaan laatia virastoa koskevat suunnitelmat vuoden 2007 talousarviota varten. Alueellistamisen ja virastovalmistelun hankesuunnitelman mukaisesti valmistelu etenee ja tarkentuu työryhmän esityksen jälkeen niin, että virasto voisi aloittaa toimintansa 1.5.2007.
Viraston valmistelussa on otettu huomioon meneillään olevat talous- ja henkilöstöhallinnon tukitehtävien kehittämishankkeet ja viraston ao. tehtävät ja resurssit on suunniteltu Kiekumallin pohjalta. Taloushallintoa koskevat esitykset perustuvat sitä selvitelleen työryhmän selvitykseen. Uuden keskusviraston valmistelun lähtökohtana ovat olleet nykyisen ja edellisen hallituksen linjaukset keskushallinnon rakenteen kehittämisestä siten, että strateginen päätöksenteko ja toimeenpano eli operatiivinen päätöksenteko pidetään erillään. Ministeriöitä kehitetään niin, että ne keskittyvät lainvalmisteluun ja muun hallitustason poliittisen päätöksenteon valmisteluun, hallinnonalansa strategiseen johtamiseen, toimialansa kehittämiseen sekä EU-asioihin ja muuhun kansainväliseen yhteistyöhön. Ministeriöiden kehittämisen tavoitteena on pitää ministeriöt pieninä ja nopealiikkeisinä. Operatiiviset ja muut kuin valtakunnalliset kehittämistehtävät sijoitetaan ministeriötä alemmalle tasolle. Siirrettäessä toimeenpanotehtäviä turvataan vastaanottavalle organisaatiolle riittävät resurssit tehtävien hoitamiseksi.
Viraston valmistelussa on otettu huomioon meneillään olevat talous- ja henkilöstöhallinnon tukitehtävien kehittämishankkeet ja viraston ao. tehtävät ja resurssit on suunniteltu Kiekumallin pohjalta. Taloushallintoa koskevat esitykset perustuvat sitä selvitelleen työryhmän selvitykseen. Uuden keskusviraston valmistelun lähtökohtana ovat olleet nykyisen ja edellisen hallituksen linjaukset keskushallinnon rakenteen kehittämisestä siten, että strateginen päätöksenteko ja toimeenpano eli operatiivinen päätöksenteko pidetään erillään. Ministeriöitä kehitetään niin, että ne keskittyvät lainvalmisteluun ja muun hallitustason poliittisen päätöksenteon valmisteluun, hallinnonalansa strategiseen johtamiseen, toimialansa kehittämiseen sekä EU-asioihin ja muuhun kansainväliseen yhteistyöhön. Ministeriöiden kehittämisen tavoitteena on pitää ministeriöt pieninä ja nopealiikkeisinä. Operatiiviset ja muut kuin valtakunnalliset kehittämistehtävät sijoitetaan ministeriötä alemmalle tasolle. Siirrettäessä toimeenpanotehtäviä turvataan vastaanottavalle organisaatiolle riittävät resurssit tehtävien hoitamiseksi.