Maaseutuelinkeinohallinnon muutoksenhakusäännösten uudistamistyöryhmän muistio
maa- ja metsätalousministeriö
22.01.2004
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 1/2004This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-453-154-2Tiivistelmä
Maa- ja metsätalousministeriö asetti 11.2.2003 työryhmän, jonka tehtävänä oli kartoittaa maaseutuelinkeinohallinnon muutoksenhakusäännökset ja tehdä tarvittava hallituksen esityksen muotoon kirjoitettu ehdotus muutoksenhakusäännösten muuttamiseksi. Työryhmä on saanut työnsä päätökseen kokouksessaan 18.12.2003.
Työryhmä katsoo, että maaseutuelinkeinojen valituslautakunta on tarpeellinen ja että sen toimintaa tulisi kehittää organisatorisesti vastaisuudessakin. Työryhmän mielestä tulisi harkita sitä, voitaisiinko muutoksenhaku maa- ja metsätalousministeriön hallintopäätöksistä ohjata muualle kuin korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Työryhmä pitää tärkeänä viljelijöiden oikeusturvan kehittämistä tilatarkastuksissa. Työryhmä katsoo, että viljelytapaan ja muihin niihin verrattaviin seikkoihin liittyvät viljelijän ja tarkastajan erilaiset näkemykset tulisi todeta ja ratkaista puolueettomasti paikan päällä. Tätä tehtävää voisivat hoitaa te-keskuskohtaiset katselmustoimikunnat. Katselmustoimikunnassa voisi olla maatalouden neuvontajärjestön edustaja, viljelijöiden etujärjestön ja maataloushallinnon edustaja.
Lisäksi työryhmä katsoo, että olisi perusteltua ottaa käyttöön oikaisuvaatimusmenettely myös maataloushallinnon alalla ja siksi työryhmä esittää, että kuntien maatalouselinkeinoviranomaisten päätöksistä maaseutuelinkeinoasioissa haettaisiin muutosta työvoima- ja elinkeinokeskukseen tehtävällä oikaisuvaatimuksella. Työvoima- ja elinkeinokeskuksen olisi tehtävä päätös oikaisuvaatimuksesta 60 päivän kuluessa vaatimuksen vireille tulosta. Mikäli työvoima- ja elinkeinokeskus katsoo, ettei ole edellytyksiä osittainkaan hyväksyä oikaisuvaatimusta, sen tulisi siirtää asia oman lausuntonsa kera maaseutuelinkeinojen valituslautakunnalle käsiteltäväksi valituksena.
Työryhmä katsoo, että maaseutuelinkeinojen valituslautakunta on tarpeellinen ja että sen toimintaa tulisi kehittää organisatorisesti vastaisuudessakin. Työryhmän mielestä tulisi harkita sitä, voitaisiinko muutoksenhaku maa- ja metsätalousministeriön hallintopäätöksistä ohjata muualle kuin korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Työryhmä pitää tärkeänä viljelijöiden oikeusturvan kehittämistä tilatarkastuksissa. Työryhmä katsoo, että viljelytapaan ja muihin niihin verrattaviin seikkoihin liittyvät viljelijän ja tarkastajan erilaiset näkemykset tulisi todeta ja ratkaista puolueettomasti paikan päällä. Tätä tehtävää voisivat hoitaa te-keskuskohtaiset katselmustoimikunnat. Katselmustoimikunnassa voisi olla maatalouden neuvontajärjestön edustaja, viljelijöiden etujärjestön ja maataloushallinnon edustaja.
Lisäksi työryhmä katsoo, että olisi perusteltua ottaa käyttöön oikaisuvaatimusmenettely myös maataloushallinnon alalla ja siksi työryhmä esittää, että kuntien maatalouselinkeinoviranomaisten päätöksistä maaseutuelinkeinoasioissa haettaisiin muutosta työvoima- ja elinkeinokeskukseen tehtävällä oikaisuvaatimuksella. Työvoima- ja elinkeinokeskuksen olisi tehtävä päätös oikaisuvaatimuksesta 60 päivän kuluessa vaatimuksen vireille tulosta. Mikäli työvoima- ja elinkeinokeskus katsoo, ettei ole edellytyksiä osittainkaan hyväksyä oikaisuvaatimusta, sen tulisi siirtää asia oman lausuntonsa kera maaseutuelinkeinojen valituslautakunnalle käsiteltäväksi valituksena.