Työnteon perusteella myönnettävien oleskelulupien käsittelyn pullonkauloja koskeva esiselvitys
Työ- ja elinkeinoministeriö
21.09.2018
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 28/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-341-2Tiivistelmä
Työ- ja elinkeinoministeriö hankki yhteistyössä sisäministeriön kanssa esiselvityksen työnteon perusteella myönnettävien oleskelulupien käsittelyn pullonkauloista. Työn toteutti Owal Group Oy 26.6.–31.8.2018 välisenä aikana. Esiselvityksen tarkoituksena oli paikantaa työnteon perusteella myönnettävien oleskelulupien käsittelyn pullonkauloja ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia niiden poistamiseksi. Esiselvityksessä tarkasteltava aineisto koostui asiantuntijahaastatteluista ja asiakashaastatteluista Esiselvityksessä haastateltiin virastojen johtoa, hakemusten käsittelijöitä ja kehittäjiä, yhteensä 22 henkilöä. Työnantajien edustajia haasteltiin 14 ja eri lupia viime aikoina hakeneita 6 henkilöä. Kirjallinen aineisto koostui lupia koskevasta lainsäädännöstä, lupien ja viranomaisten käsittelyprosessien sisäisistä kuvauksista ja ohjeistuksista, asiakkaille verkossa suunnatusta materiaalista ja hakulomakkeista sekä muista keskeisistä raporteista ja selvityksistä. Esiselvityksessä työnteon perusteella myönnettävien oleskelulupien käsittelyjen pullonkauloista esitettiin kahdeksan kehittämissuositusta, jotka tulisi toimeenpanna tavoitteellisesti ja ilman osaoptimointia. Toimenpiteet ovat: 1. Hallinnonalarajat ylittävän prosessin johtamisen, seurannan ja kehittämistyön parantaminen 2. Puutteellisten ja vaillinaisesti täytettyjen hakemusten määrän vähentäminen (”kerralla oikein”-periaate) 3. Sähköisen asioinnin (Enter Finlandin ja UMA:n) kehittäminen 4. Tiedonsaannin parantaminen viranomaisten välillä 5. Työntekijän oleskelulupaprosessiin sisältyvän TE-toimiston osapäätökseen liittyvien käsittelyä odottavien hakemusten jonon hallinnan parantaminen ja esikarsinta UMA:n tarjoamia mahdollisuuksia tehokkaasti hyödyntäen 6. Hakijoiden haastatteluiden toteutuksen parantaminen 7. Asiakaspalvelun ja prosessin etenemistä koskevan näkyvyyden parantaminen 8. Muun prosessiin ja sen kehittämiseen vaikuttavan lainsäädännön kehittäminen