Kohti laadukkaampaa ja tehokkaampaa palvelua. Selvitys oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamisesta
Oikeusministeriö
13.12.2018
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 61/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-669-7Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 16.2.2017 selvitysmiehet, joiden tuli valmistella oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamista. Selvitysmiesten toimiaika päättyy 29.12.2017 (OM 5/33/2017).
Selvitysmiesten tuli selvityksessään käsitellä työnjako oikeusministeriön ja oikeusapu- ja edunvalvontaviraston välillä, hallinnollisten tehtävien valtakunnallista keskittämistä, viraston alueellinen tai paikallinen hallinto ja vaihtoehtojen arviointia.
Selvitysmiehet esittävät Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamista, jolle siirretään tänä päivänä oikeusministeriössä hoidettavat toimintaan liittyvät hallintotehtävät. Mainitut hallintotehtävät sekä tänä päivänä oikeusapu- ja edunvalvontapiireissä hoidettavat hallintotehtävät hoidettaisiin jatkossa keskitetysti perustettavan viraston kansliassa. Niihin osallistuvat virkamiehet toimisivat edelleen nykyisissä toimipaikoissaan. Oikeusministeriö vastaisi jatkossakin oikeusapu- ja edunvalvontaan liittyvästä lainvalmistelusta, kehys- ja talousarviovalmistelusta sekä tulosohjauksesta.
Lisäksi selvitysmiehet esittävät, että nykyiset oikeusaputoimistot ja edunvalvontatoimistot lakkaavat ja tilalle perustetaan neljä – kuusi oikeusapu- ja edunvalvonta-aluetta. Kullakin alueella olisi johtaja, joka osallistuisi oikeusapu- ja edunvalvontaviraston johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen sekä valtakunnallisesti että oman alueensa osalta. Nykyisistä oikeusavun ja edunvalvonnan toimipaikoista muodostettaisiin uudet oikeusaputoimistot ja edunvalvontatoimistot. Jos toimipaikka on hyvin pieni, toimisto voisi muodostua kahdesta tai useammasta toimipaikasta.
Selvitysmiesten tuli selvityksessään käsitellä työnjako oikeusministeriön ja oikeusapu- ja edunvalvontaviraston välillä, hallinnollisten tehtävien valtakunnallista keskittämistä, viraston alueellinen tai paikallinen hallinto ja vaihtoehtojen arviointia.
Selvitysmiehet esittävät Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamista, jolle siirretään tänä päivänä oikeusministeriössä hoidettavat toimintaan liittyvät hallintotehtävät. Mainitut hallintotehtävät sekä tänä päivänä oikeusapu- ja edunvalvontapiireissä hoidettavat hallintotehtävät hoidettaisiin jatkossa keskitetysti perustettavan viraston kansliassa. Niihin osallistuvat virkamiehet toimisivat edelleen nykyisissä toimipaikoissaan. Oikeusministeriö vastaisi jatkossakin oikeusapu- ja edunvalvontaan liittyvästä lainvalmistelusta, kehys- ja talousarviovalmistelusta sekä tulosohjauksesta.
Lisäksi selvitysmiehet esittävät, että nykyiset oikeusaputoimistot ja edunvalvontatoimistot lakkaavat ja tilalle perustetaan neljä – kuusi oikeusapu- ja edunvalvonta-aluetta. Kullakin alueella olisi johtaja, joka osallistuisi oikeusapu- ja edunvalvontaviraston johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen sekä valtakunnallisesti että oman alueensa osalta. Nykyisistä oikeusavun ja edunvalvonnan toimipaikoista muodostettaisiin uudet oikeusaputoimistot ja edunvalvontatoimistot. Jos toimipaikka on hyvin pieni, toimisto voisi muodostua kahdesta tai useammasta toimipaikasta.