Liikennepalvelulain seurantaraportti
Karjalainen, Joel; Miettinen, Kirsi (2018-12-19)
Karjalainen, Joel
Miettinen, Kirsi
liikenne- ja viestintäministeriö
19.12.2018
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-560-6Tiivistelmä
Liikennepalvelulain säätämisen yhteydessä eduskunta edellytti, että valtioneuvosto seuraa tiiviisti säädettävän lakikokonaisuuden vaikutuksia ja ryhtyy tarvittaessa toimiin sääntelyn muuttamiseksi. Valtioneuvoston edellytettiin antavan liikenne- ja viestintävaliokunnalle kirjallinen selvitys lain vaikutuksista ja mahdollisista muutostarpeista viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä. Tässä raportissa kuvataan liikennepalvelulain ensimmäisessä vaiheessa toteutettujen sääntelymuutosten vaikutuksia eduskunnan asettamien vaatimusten mukaisesti. Lisäksi raportissa kuvataan periaatteita suunnitellusta pidemmän aikavälin seurannasta ja vaikutusten arvioinnista.
Tähän mennessä tehtyjen havaintojen perusteella lainsäädännön ensivaikutukset ovat olleet pitkälti odotetunlaisia. Liikennepalvelulain tietosääntelyn myötä liikkumispalvelujen tarjoajat ovat avanneet runsaasti olennaisten tietojen rajapintoja ja myyntirajapintojen avaaminenkin on käynnistynyt. Toimijoilta saadun palautteen mukaan laki näyttää kirittäneen toimijoita kehittämään uusia palveluja ja järjestelmiä, mutta lain täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää jatkossa tiiviimpää yhteistyötä. Taksialalla toimivien yritysten ja kuljettajien määrä on kasvanut huomattavasti, ja palvelut sekä hinnoittelumallit vaikuttaisivat monipuolistuneen.
Koska lainsäädännön keskeisimpänä tavoitteena on ollut tukea pitkän aikavälin muutosprosesseja, lopulliset johtopäätökset liikennepalvelulain vaikutuksia on syytä tehdä vasta myöhemmin. Liikennejärjestelmätason ja markkinatilanteen muutosten osalta lain vaikutusten seurantaa tullaan jatkamaan tiiviisti tulevina vuosina. Seuraavan kerran lain vaikutuksista raportoidaan kootusti eduskunnan lausuman edellyttämällä tavalla viimeistään vuonna 2022.
Nyt havaittujen vaikutusten perusteella ei olla tunnistettu muutostarpeita liikennepalvelulakiin.
Julkaisuun on lisätty ruotsin- ja englanninkielinen kuvailulehti 3.1.2019.
Tähän mennessä tehtyjen havaintojen perusteella lainsäädännön ensivaikutukset ovat olleet pitkälti odotetunlaisia. Liikennepalvelulain tietosääntelyn myötä liikkumispalvelujen tarjoajat ovat avanneet runsaasti olennaisten tietojen rajapintoja ja myyntirajapintojen avaaminenkin on käynnistynyt. Toimijoilta saadun palautteen mukaan laki näyttää kirittäneen toimijoita kehittämään uusia palveluja ja järjestelmiä, mutta lain täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää jatkossa tiiviimpää yhteistyötä. Taksialalla toimivien yritysten ja kuljettajien määrä on kasvanut huomattavasti, ja palvelut sekä hinnoittelumallit vaikuttaisivat monipuolistuneen.
Koska lainsäädännön keskeisimpänä tavoitteena on ollut tukea pitkän aikavälin muutosprosesseja, lopulliset johtopäätökset liikennepalvelulain vaikutuksia on syytä tehdä vasta myöhemmin. Liikennejärjestelmätason ja markkinatilanteen muutosten osalta lain vaikutusten seurantaa tullaan jatkamaan tiiviisti tulevina vuosina. Seuraavan kerran lain vaikutuksista raportoidaan kootusti eduskunnan lausuman edellyttämällä tavalla viimeistään vuonna 2022.
Nyt havaittujen vaikutusten perusteella ei olla tunnistettu muutostarpeita liikennepalvelulakiin.
Julkaisuun on lisätty ruotsin- ja englanninkielinen kuvailulehti 3.1.2019.