Julkisen talouden suunnitelman ja valtion talousarvion valmistelu- ja päätöksentekoprosessin kehittäminen
Valtiovarainministeriö
25.01.2019
Julkaisusarja:
Valtiovarainministeriön julkaisuja 2019:8This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-251-989-4Tiivistelmä
Julkista taloutta koskeva valtion päätöksenteko tapahtuu julkisen talouden suunnitelman ja valtion talousarvion laadinnan yhteydessä. Julkisen talouden suunnitelmaa ja talousarvioita koskevien menettelyjen on tarkoitus olla työnjaoltaan, vaiheiltaan ja toimintatavoiltaan sellaisia, että ne palvelevat hyvän julkisen talouden hallinnan lisäksi mahdollisimman hyvin hallituksen valmistelu- ja päätöksentekotarpeita. Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän tehtävänä oli arvioida JTS- ja talousarviomenettelyjen toimivuutta ja esittää niiden kehittämistä koskevia ehdotuksia ottaen huomioon julkisen talouden hallinnan, hallituksen valmistelu- ja päätöksentekotarpeet sekä eduskunnan ja EU:n vaatimukset.
Talouspoliittisen päätöksenteon tulee perustua mahdollisimman kattavaan tietoon suunniteltujen toimenpiteiden vaikutuksista. Tähän voidaan myötävaikuttaa sisällyttämällä ehdotukset toimenpiteiksi riittävän varhaisessa vaiheessa normaaliin JTS- ja talousarvioprosessiin. Tähän liittyen työryhmä on kiinnittänyt huomiota viime vuosina normaalien prosessien ohi tulleisiin päätöksiin. Työryhmän ehdotuksen mukaan niitä pyritään vähentämään asettamalla aikaraja ehdotuksille ja menokehystä rasittava seuraamus aikarajan ylittämiselle.
Työryhmä ehdottaa talousarvion ja JTS:n laadintaprosessien yhdistämistä valmistelun tehostamiseksi. Tämä aikaistaisi hallituksen talousarvioesityksen julkistamista kesäkuuhun. Prosessien yhdistäminen edellyttäisi budjetointiin käytettävän tietojärjestelmän uudistamista ja nykymuotoisen talousarvioesityksen tiivistämistä.
Talouspoliittisen päätöksenteon tulee perustua mahdollisimman kattavaan tietoon suunniteltujen toimenpiteiden vaikutuksista. Tähän voidaan myötävaikuttaa sisällyttämällä ehdotukset toimenpiteiksi riittävän varhaisessa vaiheessa normaaliin JTS- ja talousarvioprosessiin. Tähän liittyen työryhmä on kiinnittänyt huomiota viime vuosina normaalien prosessien ohi tulleisiin päätöksiin. Työryhmän ehdotuksen mukaan niitä pyritään vähentämään asettamalla aikaraja ehdotuksille ja menokehystä rasittava seuraamus aikarajan ylittämiselle.
Työryhmä ehdottaa talousarvion ja JTS:n laadintaprosessien yhdistämistä valmistelun tehostamiseksi. Tämä aikaistaisi hallituksen talousarvioesityksen julkistamista kesäkuuhun. Prosessien yhdistäminen edellyttäisi budjetointiin käytettävän tietojärjestelmän uudistamista ja nykymuotoisen talousarvioesityksen tiivistämistä.