Oikeushallintovirastoselvitys
Jokinen, Juhani (2019-03-29)
Jokinen, Juhani
Oikeusministeriö
29.03.2019
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2019:11This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-748-9Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 12.12.2018 selvityshenkilön, jonka tuli selvittää oikeusministeriön hallinnonalan pienten toimijoiden hallinto- ja tukitehtävien yhteen kokoamista siten, ettei niiden itsenäistä asemaa vaarannettaisi eikä niiden tehtäväkenttää muutettaisi. Selvitys koski Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti HEUNIa, lapsiasiavaltuutettua, Onnettomuustutkintakeskusta, tasa-arvovaltuutettua, tietosuojavaltuutettua, tiedusteluvalvontavaltuutettua ja yhdenvertaisuusvaltuutettua (erillisvirastot).
Selvitys päätyy kahteen vaihtoehtoiseen malliin: a) Tietosuojaviranomaisesta muodostettaisiin virasto, jonka hallinto hoitaisi myös muiden erillisvirastojen hallinto- ja tukitehtäviä, b) perustettaisiin uusi Oikeushallintovirasto, joka hoitaisi erillisvirastojen hallintoasioita. Kummassakin mallissa kirjanpitoyksikkötehtävät siirtyisivät uudelle virastolle, mutta VES-toimivalta säilyisi oikeusministeriöllä.
Vaihtoehto a) on perusteltu, jos painotetaan tarvetta muuttaa tietosuojaviranomainen virastoksi, mitä sen tehtävien luonne ja yhteiskunnallinen painoarvo puolustaisivat. Erillisvirastojen toisiinsa kohdistaman valvonnan puolueettomuuden ja riippumattomuuden varmistamiseksi malli edellyttäisi kuitenkin tarkkarajaista ratkaisutoimivallan määrittelyä.
Vaihtoehto b):ssä hallintoasioiden valmistelun ja päätöksenteon vastuut ovat virtaviivaisemmin järjestettävissä, ja erillisvirastojen toisiinsa kohdistama valvonta paremmin valvonnan puolueettomuutta tukevaksi.
Kummassakin mallissa erillisvirastoille annettaisiin määräysvaltaa niiden substanssiasioihin kiinteässä yhteydessä olevissa hallintoasioissa toiminnallisen riippumattomuuden varmistamiseksi.
Selvitys päätyy kahteen vaihtoehtoiseen malliin: a) Tietosuojaviranomaisesta muodostettaisiin virasto, jonka hallinto hoitaisi myös muiden erillisvirastojen hallinto- ja tukitehtäviä, b) perustettaisiin uusi Oikeushallintovirasto, joka hoitaisi erillisvirastojen hallintoasioita. Kummassakin mallissa kirjanpitoyksikkötehtävät siirtyisivät uudelle virastolle, mutta VES-toimivalta säilyisi oikeusministeriöllä.
Vaihtoehto a) on perusteltu, jos painotetaan tarvetta muuttaa tietosuojaviranomainen virastoksi, mitä sen tehtävien luonne ja yhteiskunnallinen painoarvo puolustaisivat. Erillisvirastojen toisiinsa kohdistaman valvonnan puolueettomuuden ja riippumattomuuden varmistamiseksi malli edellyttäisi kuitenkin tarkkarajaista ratkaisutoimivallan määrittelyä.
Vaihtoehto b):ssä hallintoasioiden valmistelun ja päätöksenteon vastuut ovat virtaviivaisemmin järjestettävissä, ja erillisvirastojen toisiinsa kohdistama valvonta paremmin valvonnan puolueettomuutta tukevaksi.
Kummassakin mallissa erillisvirastoille annettaisiin määräysvaltaa niiden substanssiasioihin kiinteässä yhteydessä olevissa hallintoasioissa toiminnallisen riippumattomuuden varmistamiseksi.