Etäpalvelut oikeusavussa ja edunvalvonnassa : Etäpalvelun kehittämishankkeen loppuraportti
Kärki, Juha (2019-04-29)
Kärki, Juha
Oikeusministeriö
29.04.2019
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Toiminta ja hallinto 2019:16This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-754-0Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 1.7.2016 (OM 6/33/2016) hankkeen, jonka tehtävänä oli oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen etäpalvelun kehittäminen oikeusavun kokonaissuunnitelman linjausten ja oikeusaputoimistojen etäpalveluprojektin loppuraportin suositusten mukaisesti. Hankkeen tavoitteena oli kehittää ja lisätä etäpalvelun käyttöä sekä jalkauttaa etäpalvelu osaksi toimistojen päivittäistä toimintaa. Hanke toteutettiin ajalla 15.7.2016 – 31.12.2018. Hanketta vietiin eteenpäin 4 työryhmässä, jotka kukin laativat toimistoille erilaisia suosituksia ja ohjeistuksia tukemaan etäpalvelun käyttöä.
Tavoitteiden toteuttamiseksi henkilöstölle suunnattiin erityistä viestintää etäpalvelusta hallinnonalan intrassa. Kansalaisille etäpalvelusta tiedotettiin oikeus.fi sivustolla mm. etäpalvelusta kertovalla YouTube videolla. Henkilöstölle järjestettiin hankkeen yhteydessä 17 erilaista koulutustilaisuutta, joiden avulla pyrittiin luomaan valmiuksia etäpalvelun käyttöön ja sähköiseen työskentelytapaan.
Etäpalvelun käytön kehittymistä seurattiin hankkeen aikana toimistoilta puolivuosittain manuaalisesti kerätyillä tilastoilla videoneuvottelulaitteiden ja Skypen käytöstä. Tilastojen mukaan etäpalvelun käyttö lisääntyi selvästi hankkeen aikana. Oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen työntekijät käyttivät etäpalvelua asiakastapaamisissa vuonna 2016 yhteensä 518 kertaa, vuonna 2017 yhteensä 808 kertaa ja vuonna 2018 yhteensä 1251 kertaa. Positiivisesta kehityksestä huolimatta toimistot tarvitsevat edelleen kannustusta ja koulutusta etäpalvelujen tarjoamiseen. Erityistä huomiota on kiinnitettävä toimistojen johdon kouluttamiseen sekä uuden rekrytoivan henkilöstön perehdyttämiseen. Etäpalvelun edelleen kehittämiseksi on tarpeen nimetä siitä vastaava henkilö tai asettaa jatkokehittämisestä vastaava työryhmä.
Tavoitteiden toteuttamiseksi henkilöstölle suunnattiin erityistä viestintää etäpalvelusta hallinnonalan intrassa. Kansalaisille etäpalvelusta tiedotettiin oikeus.fi sivustolla mm. etäpalvelusta kertovalla YouTube videolla. Henkilöstölle järjestettiin hankkeen yhteydessä 17 erilaista koulutustilaisuutta, joiden avulla pyrittiin luomaan valmiuksia etäpalvelun käyttöön ja sähköiseen työskentelytapaan.
Etäpalvelun käytön kehittymistä seurattiin hankkeen aikana toimistoilta puolivuosittain manuaalisesti kerätyillä tilastoilla videoneuvottelulaitteiden ja Skypen käytöstä. Tilastojen mukaan etäpalvelun käyttö lisääntyi selvästi hankkeen aikana. Oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen työntekijät käyttivät etäpalvelua asiakastapaamisissa vuonna 2016 yhteensä 518 kertaa, vuonna 2017 yhteensä 808 kertaa ja vuonna 2018 yhteensä 1251 kertaa. Positiivisesta kehityksestä huolimatta toimistot tarvitsevat edelleen kannustusta ja koulutusta etäpalvelujen tarjoamiseen. Erityistä huomiota on kiinnitettävä toimistojen johdon kouluttamiseen sekä uuden rekrytoivan henkilöstön perehdyttämiseen. Etäpalvelun edelleen kehittämiseksi on tarpeen nimetä siitä vastaava henkilö tai asettaa jatkokehittämisestä vastaava työryhmä.