Ekonomistadga för justitieministeriets bokföringsenhet (BFE 150)
Justitieministeriet
10.05.2019
Julkaisusarja:
Justitieministeriets publikationer 2019:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-758-8Julkaisun muut kieliversiot:
SuomeksiTiivistelmä
Ekonomistadgan för justitieministeriets bokföringsenhet (BFE 150) har uppdaterats med ändringar som utförts med anledning av justitieministeriets organisationsförändring.
Praxis för IT-upphandlingar och upphandlingar av lokaler till ett värde som överstiger 130 000 euro har kompletterats i ekonomistadgan. Dessutom har möjligheterna att bevilja registreringsrätt för omkostnadsmomenten utvidgats. Det stycke som gäller organisering av verksamhets- och ekonomiplaneringen har setts över. En ändring har utförts så att det är chefen för förvaltnings- och styrningsenheten i stället för kanslichefen som godkänner den detaljerade indelningen.
Vid uppdateringen har beaktats förändringarna i praxis för centralbokföringen och Statskontorets föreskrifter om de uppgifter som ska koncentreras till servicecentret för ekonomi- och personalförvaltning.
Godkännandet av nämndernas utgifter som ingick i den föregående uppdateringen har ytterligare preciserats i fråga om Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden och valkretsnämnderna.
Dessutom har preciseringar utförts i fråga om ibruktagandet av betaltidskort, inventering av lösöre, värdepappersregistret, uthyrning, anskaffning av tjänstebilar och godkännande av löneförteckningen. Det avvikande förfarandet i fråga om arkivering av fakturor som gäller rättegångskostnader i 10 år har slopats.
Praxis för IT-upphandlingar och upphandlingar av lokaler till ett värde som överstiger 130 000 euro har kompletterats i ekonomistadgan. Dessutom har möjligheterna att bevilja registreringsrätt för omkostnadsmomenten utvidgats. Det stycke som gäller organisering av verksamhets- och ekonomiplaneringen har setts över. En ändring har utförts så att det är chefen för förvaltnings- och styrningsenheten i stället för kanslichefen som godkänner den detaljerade indelningen.
Vid uppdateringen har beaktats förändringarna i praxis för centralbokföringen och Statskontorets föreskrifter om de uppgifter som ska koncentreras till servicecentret för ekonomi- och personalförvaltning.
Godkännandet av nämndernas utgifter som ingick i den föregående uppdateringen har ytterligare preciserats i fråga om Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden och valkretsnämnderna.
Dessutom har preciseringar utförts i fråga om ibruktagandet av betaltidskort, inventering av lösöre, värdepappersregistret, uthyrning, anskaffning av tjänstebilar och godkännande av löneförteckningen. Det avvikande förfarandet i fråga om arkivering av fakturor som gäller rättegångskostnader i 10 år har slopats.