Kohti huippulaatua : Ammatillisen koulutuksen laatustrategia vuoteen 2030
opetus- ja kulttuuriministeriö
03.09.2019
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:29This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-657-7Julkaisun muut kieliversiot:
SvenskaTiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 20.6.2018 ammatillisen koulutuksen laatustrategiaryhmän, jonka tehtävänä oli valmistella ehdotus ammatillisen koulutuksen laatustrategiaksi ja sitä toteuttaviksi toimenpide-esityksiksi. Laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) tuli voimaan 1.1.2018 alkaen. Uusi lainsäädäntö edellyttää koulutuksen järjestäjiltä toimivaa laadunhallintajärjestelmää ja laadunhallintaa kaikilla tasoilla. Uudistetun lainsäädännön ja toimintaympäristön muutoksen myötä laadunhallinnan merkitys korostuu, kun koulutuksen järjestäjien toimivaltaa on lisätty koulutustarjonnan suuntaamisessa ja koulutuksen järjestämisessä.
Työryhmä ehdottaa raportissaan, että ammatillisen koulutuksen visiota sekä siitä johdettua laadunhallinnan visiota toteutetaan viiden vaikuttavuustavoitteen avulla (laadunhallinta on kokonaisvaltaista, asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohtana, jatkuva parantaminen kohti erinomaisuutta on kiinteä osa toimintaa, päätöksenteko, ohjaus ja johtaminen perustuvat tietoon sekä toiminnan laadulle ja vaikuttavuudelle asetetaan selkeät tavoitteet ja tavoitteiden saavuttamista ja tuloksia seurataan systemaattisesti). Strategiset linjaukset muodostavat kokonaisuuden, jolla johdetaan ammatillisen koulutuksen laadunhallintaa kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti. Strategiset linjaukset viedään käytäntöön kunakin ajanjaksona keskeisten koulutuspoliittisten linjausten ja toimintaympäristön muutosten pohjalta valittujen kehittämistoimien avulla. Kehittämistoimet on esitetty seuraavalle kolmelle vuodelle (2020–2022) erikseen kunkin ammatillisen koulutuksen toimijan osalta. Laatustrategian toteutumista seurataan ja arvioidaan kolmivuotiskauden päättyessä ja tehdään tarvittavat muutokset strategisiin linjauksiin ja kehittämistoimiin.
Työryhmä ehdottaa raportissaan, että ammatillisen koulutuksen visiota sekä siitä johdettua laadunhallinnan visiota toteutetaan viiden vaikuttavuustavoitteen avulla (laadunhallinta on kokonaisvaltaista, asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohtana, jatkuva parantaminen kohti erinomaisuutta on kiinteä osa toimintaa, päätöksenteko, ohjaus ja johtaminen perustuvat tietoon sekä toiminnan laadulle ja vaikuttavuudelle asetetaan selkeät tavoitteet ja tavoitteiden saavuttamista ja tuloksia seurataan systemaattisesti). Strategiset linjaukset muodostavat kokonaisuuden, jolla johdetaan ammatillisen koulutuksen laadunhallintaa kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti. Strategiset linjaukset viedään käytäntöön kunakin ajanjaksona keskeisten koulutuspoliittisten linjausten ja toimintaympäristön muutosten pohjalta valittujen kehittämistoimien avulla. Kehittämistoimet on esitetty seuraavalle kolmelle vuodelle (2020–2022) erikseen kunkin ammatillisen koulutuksen toimijan osalta. Laatustrategian toteutumista seurataan ja arvioidaan kolmivuotiskauden päättyessä ja tehdään tarvittavat muutokset strategisiin linjauksiin ja kehittämistoimiin.