Työryhmän ehdotus uudeksi valtionhallinnon tehostetun viestinnän ohjeeksi : Viestintä normaalioloissa, häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa
Toivanen, Jussi; Haimila, Kirsti; Heikkinen., Lauri; Ahonen, Ulla; Askolin-af Ursin, Johanna; Ellonen, Antti; Hirvelä, Arto; Huumo, Katja; Häkkinen, Vesa; Impiö, Janne; Kankaanpää, Virpi; Katajamäki, Elina; Korhonen, Tuomo; Laukka, Minna; Marjamäki, Pipsa Lotta; Meretniemi, Milla; Nevala, Saara; Ojanen, Juha; Puustinen, Jussi; Pärnänen, Kati; Salonen, Leena; Sillanpää, Antti; Vieru, Mauri; Väisänen, Pekka (2019-09-13)
Toivanen, Jussi
Haimila, Kirsti
Heikkinen., Lauri
Ahonen, Ulla
Askolin-af Ursin, Johanna
Ellonen, Antti
Hirvelä, Arto
Huumo, Katja
Häkkinen, Vesa
Impiö, Janne
Kankaanpää, Virpi
Katajamäki, Elina
Korhonen, Tuomo
Laukka, Minna
Marjamäki, Pipsa Lotta
Meretniemi, Milla
Nevala, Saara
Ojanen, Juha
Puustinen, Jussi
Pärnänen, Kati
Salonen, Leena
Sillanpää, Antti
Vieru, Mauri
Väisänen, Pekka
Valtioneuvoston kanslia
13.09.2019
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-779-6Tiivistelmä
Valtioneuvoston kanslia asetti syyskuussa 2018 työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää, miltä osin nykyinen (2013) valtionhallinnon häiriötilanteiden ja poikkeusolojen viestintäohje edellyttää uudistamista ja laatia esitys päivitetyksi ohjeeksi. Työryhmän toimikaudeksi asetettiin 1.10.2018–13.9.2019.
Työryhmän ehdotuksessa uudistetuksi ohjeeksi on huomioitu toimintaympäristön kehitys, kuten viestinnän toimintaympäristön voimakas muutos, strategisen viestinnän merkityksen lisääntyminen, viestintä- ja informaatioteknologioiden kehittyminen sekä median käyttötapojen muutos. Lisäksi ehdotuksessa tarkastellaan keinoja, joilla nopeisiin muutoksiin ja uudenlaisiin uhkiin voidaan varautua ja vastata.
Ehdotuksen laadinnassa on kiinnitetty huomiota häiriötilanteista ja viranomaisten varautumistyöstä, kuten esimerkiksi vaalihäirintään varautumisesta, tehtyihin havaintoihin ja kokemuksiin.
Ehdotuksen luvuissa 1–3 määritellään periaatteet ja toimintatavat valtionhallinnon viestinnälle normaaliolojen tehostettua viestintää vaativissa tilanteissa sekä viestinnälle häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Luvuissa 4–5 annetaan käytännön ohjeita viestinnälliseen varautumiseen ja toimintaan tilanteiden aikana.
Työryhmän ehdotuksessa uudistetuksi ohjeeksi on huomioitu toimintaympäristön kehitys, kuten viestinnän toimintaympäristön voimakas muutos, strategisen viestinnän merkityksen lisääntyminen, viestintä- ja informaatioteknologioiden kehittyminen sekä median käyttötapojen muutos. Lisäksi ehdotuksessa tarkastellaan keinoja, joilla nopeisiin muutoksiin ja uudenlaisiin uhkiin voidaan varautua ja vastata.
Ehdotuksen laadinnassa on kiinnitetty huomiota häiriötilanteista ja viranomaisten varautumistyöstä, kuten esimerkiksi vaalihäirintään varautumisesta, tehtyihin havaintoihin ja kokemuksiin.
Ehdotuksen luvuissa 1–3 määritellään periaatteet ja toimintatavat valtionhallinnon viestinnälle normaaliolojen tehostettua viestintää vaativissa tilanteissa sekä viestinnälle häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Luvuissa 4–5 annetaan käytännön ohjeita viestinnälliseen varautumiseen ja toimintaan tilanteiden aikana.