Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017–2021 : Toimeenpanosuunnitelma
sosiaali- ja terveysministeriö
23.01.2020
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4133-5Tiivistelmä
Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia vuosille 2017–2021 perustuu valtioneuvoston periaatepäätökseen. Strategian tarkoituksena on auttaa kehittämään suomalaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa kohti yhtenäistä turvallisuuskulttuuria ja edistää sen toteutumista. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä on laatinut tämän suunnitelman Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategian toimeenpanoa varten. Työryhmässä oli sosiaali- ja terveysministeriön lisäksi jäseniä sairaanhoitopiireistä, sosiaalihuollosta, Suomen Potilasturvallisuusyhdistyksestä ja sen potilasjaoksesta sekä Potilasvakuutuskeskuksesta. Työryhmän toimikausi oli 1.3.2018–30.9.2019.
Toimeenpanosuunnitelmassa korostetaan ennakoivan riskienhallinnan, potilas- ja asiakasturvallisuusosaamisen varmistamisen sekä omavalvonnan merkitystä potilas- ja asiakasturvallisuudelle. Toimeenpanosuunnitelmaan kootut kansalliset ja alueelliset toimenpide-ehdotukset muodostavat tiekartan potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämiselle kuluvalla strategiakaudella vuoden 2021 loppuun mennessä ja siitä eteenpäin strategisen tason toimintana.
Toimeenpanosuunnitelma sisältää toimenpiteet seuraavilla alueilla:
- Potilas- ja asiakasturvallisuuden kansallisen kehittämisohjelman laatiminen tilannekuvan perusteella
- Potilas- ja asiakasturvallisuuden kansallisen ohjauksen varmistaminen ja alueellinen kehittäminen
- Potilas- ja asiakasturvallisuuden riskienhallinnan, omavalvonnan ja viranomaisvalvonnan kehittäminen
- Asukkaiden ja asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämisessä
- Potilas- ja asiakasturvallisuuden raportoinnin ja seurannan kehittäminen.
Toimeenpanosuunnitelmassa korostetaan ennakoivan riskienhallinnan, potilas- ja asiakasturvallisuusosaamisen varmistamisen sekä omavalvonnan merkitystä potilas- ja asiakasturvallisuudelle. Toimeenpanosuunnitelmaan kootut kansalliset ja alueelliset toimenpide-ehdotukset muodostavat tiekartan potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämiselle kuluvalla strategiakaudella vuoden 2021 loppuun mennessä ja siitä eteenpäin strategisen tason toimintana.
Toimeenpanosuunnitelma sisältää toimenpiteet seuraavilla alueilla:
- Potilas- ja asiakasturvallisuuden kansallisen kehittämisohjelman laatiminen tilannekuvan perusteella
- Potilas- ja asiakasturvallisuuden kansallisen ohjauksen varmistaminen ja alueellinen kehittäminen
- Potilas- ja asiakasturvallisuuden riskienhallinnan, omavalvonnan ja viranomaisvalvonnan kehittäminen
- Asukkaiden ja asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämisessä
- Potilas- ja asiakasturvallisuuden raportoinnin ja seurannan kehittäminen.