Nuorten tulosperustaiset hankinnat : Tuloksellisuustutkimus
Oosi, Olli; Jauhola, Laura; Kortelainen, Jeremias; Luukkonen, Tuomas; Karinen, Risto (2020-01-29)
Oosi, Olli
Jauhola, Laura
Kortelainen, Jeremias
Luukkonen, Tuomas
Karinen, Risto
työ- ja elinkeinoministeriö
29.01.2020
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2020:4This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-491-4Tiivistelmä
Nuorten tulosperusteisilla hankinnoilla on saatu arvokasta lisätietoa nuorten työllistymistä tukevien palveluiden järjestämisestä ostopalveluina. Pilotteja on toteutettu 14 ELY-keskuksen alueella ja niihin on osallistunut noin 9 000 nuorta. Valtakunnallisten pilottien hankintaprosessi on onnistunut kiireelliseen aikatauluun nähden kohtuullisen hyvin, mutta valmisteluvaiheessa on jäänyt auki merkittävä määrä yksityiskohtia, joita on jouduttu tarkentamaan pilotin aikana. Tämä koskee erityisesti tulospalkkiomallia, jonka kehittämiseen tulisi varata huomattavasti enemmän aikaa.
Eri toimijat ovat pitäneet toteutettuja pilotteja suhteellisen onnistuneena. Onnistuneeksi nähdään tavoitteellinen ja usein hyvin organisoitu asiakasohjaus ja se, että pilotti koetaan merkittäväksi panostukseksi nuorten työllistymistä edistävien palvelujen kokonaisuuteen. Hankintaorganisaatio on edesauttanut vuoropuhelun lisäämistä koko pilottien toimintakauden ajan. Aluetasolla tulisi edelleen varmistaa, että kaikki osapuolet ottavat kehittämisen kohteeksi yhteistyökulttuurin parantamisen.
Tuloksellisuuden arviointia haittaa sopivan vertailukohdan puuttuminen. Pilottikokonaisuudessa kahden eri kohderyhmille suunnatun pilotin kohderyhmät sekoittuivat, mikä vaikuttaa kaikkiin havaintoihin toiminnasta ja tuloksista. Palveluntuottajien tuloksellisuuteen vaikuttavat palveluntuottajan henkilöstön oma osaaminen kohdata nuoret asiakkaat, käytössä olevat kontaktit potentiaalisiin työnantajiin, palvelujärjestelmän tuntemus, aiempi kokemus vastaavan tyyppisistä palveluista sekä nuorten oma aktiivisuus tai tämän aktiivisuuden aikaan saaminen.
TEM:n yhteyshenkilöt: johtava asiantuntija Janne Savolainen, erityisasiantuntija Santtu Sundvall
Julkaisu on päivitetty 4.2.2020.
Publikation uppdaterades den 4 februari 2020.
Publication was updated on 4th February 2020.
Eri toimijat ovat pitäneet toteutettuja pilotteja suhteellisen onnistuneena. Onnistuneeksi nähdään tavoitteellinen ja usein hyvin organisoitu asiakasohjaus ja se, että pilotti koetaan merkittäväksi panostukseksi nuorten työllistymistä edistävien palvelujen kokonaisuuteen. Hankintaorganisaatio on edesauttanut vuoropuhelun lisäämistä koko pilottien toimintakauden ajan. Aluetasolla tulisi edelleen varmistaa, että kaikki osapuolet ottavat kehittämisen kohteeksi yhteistyökulttuurin parantamisen.
Tuloksellisuuden arviointia haittaa sopivan vertailukohdan puuttuminen. Pilottikokonaisuudessa kahden eri kohderyhmille suunnatun pilotin kohderyhmät sekoittuivat, mikä vaikuttaa kaikkiin havaintoihin toiminnasta ja tuloksista. Palveluntuottajien tuloksellisuuteen vaikuttavat palveluntuottajan henkilöstön oma osaaminen kohdata nuoret asiakkaat, käytössä olevat kontaktit potentiaalisiin työnantajiin, palvelujärjestelmän tuntemus, aiempi kokemus vastaavan tyyppisistä palveluista sekä nuorten oma aktiivisuus tai tämän aktiivisuuden aikaan saaminen.
TEM:n yhteyshenkilöt: johtava asiantuntija Janne Savolainen, erityisasiantuntija Santtu Sundvall
Julkaisu on päivitetty 4.2.2020.
Publikation uppdaterades den 4 februari 2020.
Publication was updated on 4th February 2020.