Lainsäädännön arviointineuvoston vuosikatsaus 2019
Valtioneuvoston kanslia
24.03.2020
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2020:3This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-837-3Julkaisun muut kieliversiot:
SvenskaEnglish
Tiivistelmä
Lainsäädännön arviointineuvosto on toiminut vuodesta 2016, ja se on vakiinnuttanut asemansa säännöllisenä osana lainvalmisteluprosessia. Valtioneuvosto asetti maaliskuussa 2019 lainsäädännön arviointineuvoston toiselle toimikaudelle vuosiksi 2019-2022.
Arviointineuvoston keskeinen tehtävä on lausuntojen antaminen hallituksen esitysluonnoksista. Vuonna 2019 lainsäädännön arviointineuvosto antoi poikkeuksellisen vähän lausuntoja eli kaikkiaan 5 kappaletta. Tämä johtui siitä, että vuonna 2019 hallituksen esityksiä annettiin ennätyksellisen vähän ja hallitus vaihtui kaksi kertaa vuoden aikana. Tämä antoi tilaa neuvoston kansainväliselle toiminnalle. Lainsäädännön arviointineuvosto toimi vuonna 2019 kansainvälisen RegWatchEurope-verkoston puheenjohtajamaana, mikä työllisti etenkin arviointineuvoston puheenjohtajaa ja sihteeristöä.
Lainsäädännön arviointineuvosto on kiinnittänyt huomiota etenkin taloudellisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten puutteelliseen esittämiseen hallituksen esityksissä. Arviointineuvosto on nostanut esiin myös EU-lainvalmisteluhankkeiden vaikutusarvioiden puutteita. Vuonna 2019 lausunnoissa korostuivat aiempaa enemmän ihmisvaikutusten kuten lapsivaikutusten ja perusoikeusvaikutusten arviointi.
Arviointineuvosto teki vuonna 2019 aloitteen jälkiarviointijärjestelmän luomiseksi Suomeen. Asia otettiin hallitusohjelmaan ja on valmisteilla.
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaan lainsäädännön arviointineuvoston roolia vahvistetaan. Arviointineuvosto on myös itse vahvistanut vaikuttavuuttaan omaa työskentelyään kehittämällä. Keväällä 2019 valmistui Itä-Suomen yliopiston tutkimus lainsäädännön arviointineuvoston toiminnan vaikuttavuudesta. Tutkimuksen mukaan arviointineuvosto on osoittanut tarpeellisuutensa lainvalmistelun kehittämisessä.
Arviointineuvoston keskeinen tehtävä on lausuntojen antaminen hallituksen esitysluonnoksista. Vuonna 2019 lainsäädännön arviointineuvosto antoi poikkeuksellisen vähän lausuntoja eli kaikkiaan 5 kappaletta. Tämä johtui siitä, että vuonna 2019 hallituksen esityksiä annettiin ennätyksellisen vähän ja hallitus vaihtui kaksi kertaa vuoden aikana. Tämä antoi tilaa neuvoston kansainväliselle toiminnalle. Lainsäädännön arviointineuvosto toimi vuonna 2019 kansainvälisen RegWatchEurope-verkoston puheenjohtajamaana, mikä työllisti etenkin arviointineuvoston puheenjohtajaa ja sihteeristöä.
Lainsäädännön arviointineuvosto on kiinnittänyt huomiota etenkin taloudellisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten puutteelliseen esittämiseen hallituksen esityksissä. Arviointineuvosto on nostanut esiin myös EU-lainvalmisteluhankkeiden vaikutusarvioiden puutteita. Vuonna 2019 lausunnoissa korostuivat aiempaa enemmän ihmisvaikutusten kuten lapsivaikutusten ja perusoikeusvaikutusten arviointi.
Arviointineuvosto teki vuonna 2019 aloitteen jälkiarviointijärjestelmän luomiseksi Suomeen. Asia otettiin hallitusohjelmaan ja on valmisteilla.
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaan lainsäädännön arviointineuvoston roolia vahvistetaan. Arviointineuvosto on myös itse vahvistanut vaikuttavuuttaan omaa työskentelyään kehittämällä. Keväällä 2019 valmistui Itä-Suomen yliopiston tutkimus lainsäädännön arviointineuvoston toiminnan vaikuttavuudesta. Tutkimuksen mukaan arviointineuvosto on osoittanut tarpeellisuutensa lainvalmistelun kehittämisessä.