Liikennejärjestelmän kehittämisen laajempien taloudellisten vaikutusten tarkastelukehikko
liikenne- ja viestintäministeriö
07.04.2020
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2020:5This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-585-9Tiivistelmä
Raportti esittää liikennejärjestelmän kehittämisen laajempien taloudellisten vaikutusten tarkastelukehikon. Hankkeet korjaavat esimerkiksi puutteellisesta infrastruktuurista liikenteelle aiheutuvia ongelmia ja se tuottaa liikennejärjestelmän käyttäjille aika-, matka- ja kuljetuskustannussäästöjä. Tästä voi seurata laajempia vaikutuksia työ-, maankäyttö- ja kiinteistömarkkinoilla, investoinneissa, kilpailussa ja tuottavuudessa. Suorien ja laajempien taloudellisten vaikutusten arvot kuvaavat usein samaa hyötyä vaikutusketjun eri vaiheissa mitattuna. Laajempien vaikutusten piirissä syntyvä aito lisäarvo tulisi tunnistaa ja laskea, mutta samojen vaikutusten kaksinkertaista laskentaa on vältettävä. Laajempien vaikutusten tarkasteluja tulisi tehdä taloudellisilta ulottuvuuksiltaan ja/tai kokoluokan puolesta vaikuttavuudeltaan merkittäville toimenpiteille. Esimerkkejä ovat suuret infrastruktuuri-investoinnit ja liikennejärjestelmäsuunnitelmat sekä liikenteen hinnoittelun tai joukkoliikenteen järjestämisen laajat muutokset. Laajempien taloudellisten vaikutusten tarkastelut voidaan tehdä laadullisilla tai määrällisillä tavoilla. Laadulliset tarkastelut ovat vähimmäistaso, mutta numeerisiin tarkasteluihin ja laskelmiin tulee pyrkiä menetelmäkehityksen sen salliessa. Tarkastelujen tulee aina perustua suorien vaikutusten olemassaoloon ja niihin kytkeytyviin vaikutusketjuihin.