Studiegångar och integrering av invandrare – smärtpunkter och åtgärdsförslag
Opetus- ja kulttuuriministeriö
24.03.2016
Julkaisusarja:
Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2016:5This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-390-3Tiivistelmä
År 2015 kom det sammanlagt 32 400 asylsökande till Finland. Uppskattningsvis cirka 35 procent av de asylsökande kommer att få uppehållstillstånd, av de ensamkommande barnen hela 90 procent. Dagens utbildningssystem och finansiering kan inte till alla delar svara mot behovet. Undervisnings- och kulturministeriet tillsatte den 5 november 2015 en styrgrupp med uppgift att bereda och samordna åtgärderna på både kort och lång sikt inom ministeriet och förvaltningsområdet till följd av asylsituationen och den ökande invandringen. Denna publikation inkluderar styrgruppens bedömning av smärtpunkterna i det nuvarande systemet och förslag till omedelbara åtgärder. Arbetsgruppen föreslår att den grundläggande utbildningen för vuxna ska förnyas så att den bättre motsvarar invandrarnas behov. I fråga om unga invandrare som inte längre är i läropliktsåldern ska man snabbt utreda om anordnarna av grundläggande utbildning har beredskap att från hösten 2016 ordna grundläggande och förberedande utbildning i tillräcklig omfattning. Personalen inom skolhälsovården och undervisningen behöver fortbildning och stödmaterial för att kunna identifiera och handleda barn och unga som varit med om kriser och traumatiska händelser. Snabbare studiegångar bör skapas för personer som fått uppehållstillstånd genom att sänka tröskeln till integrationsutbildningen och de utbildningar som följer på den. Gemensamma teman i alla integrationsutbildningar ska vara språkstudier, det finländska samhället och arbetslivet samt utbildningsmöjligheter. Därefter är det meningen att studierna delas upp enligt målgrupper med målet att integrera de studerande i vanliga undervisningsgrupper så snabbt som möjligt. Möjligheterna för invandrare att komplettera sina kunskaper i finska och svenska bör utökas. Utbildning som förbereder för yrkesutbildning, utbildning som förbättrar förutsättningarna för lärande och examensinriktad utbildning för invandrare bör enligt arbetsgruppens förslag utökas. Under våren 2016 inleds pilotprojekt där utbildningsavtalsmodellen utvecklas så att den särskilt motsvarar invandrarnas behov. Elev- och studentkårerna bör få stöd för integreringen av elever och studerande med invandrarbakgrund. Även de studerandes gruppanpassning bör främjas. Barns deltagande i småbarnspedagogik bör främjas för att stärka deras kunskaper i finska eller svenska. Även mammors möjligheter att delta i språkutbildning bör underlättas. Invandrarnas delaktighet i konst-, kultur- och idrottsverksamhet bör stödjas och tilläggsutbildning ordnas för personalen vid verkstäderna för unga och för de kommunala ungdomsarbetarna. Man vill oka rekryteringen av lärare med invandrarbakgrund. Sammanlagt 56 åtgärder föreslås i rapporten.