Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon tuottajien rekisterin toteuttamista ohjanneen työryhmän muistio : Osa 1
Sosiaali- ja terveysministeriö
2005
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2005:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226128Tiivistelmä
Työryhmä on toiminut asiantuntijana yksityisesti tuotettujen terveydenhuollon palvelujen ja sosiaalipalvelujen rekisteriuudistuksessa. Sosiaali- ja terveysministeriö on samaan aikaan valmistellut lainsäädännön uudistusta. Tavoitteena on, että vuonna 2005 otetaan käyttöön valtakunnallinen rekisteri, joka sisältää tiedot yksityisesti terveydenhuollon palveluja antavista toimintayksiköistä ja itsenäisistä ammatinharjoittajista sekä yksityisistä toimiluvan saaneista ja ilmoituksen tehneistä sosiaalipalvelujen tuottajista. Työryhmän tehtävänä oli tukea rekisterin tietoteknistä määrittelyvaihetta ja rakentamisvaihetta, sopia yhtenäisiin toimintamalleihin siirtymisestä sekä sopia lääninhallitusten, Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen, Stakesin, Kelan ja muiden yhteistyötahojen työnjaosta ja tehtävistä rekisterin käytössä ja ylläpidossa. Työryhmä ehdottaa uutta lupahallintojärjestelmää ja seurannan ja tilastoinnin uutta toimintatapaa sekä on laatinut ehdotuksen uusiksi lupahallinnon lomakkeiksi. Tiedot uusista, toiminnassa olevista ja lopettaneista palvelujen tuottajista ovat käytettävissä reaaliaikaisina ja voidaan mm. toimittaa edelleen KELAan ja Stakesiin. Samalla yksityisten palvelujen tuottajien organisaatiotunnuksia hyödyntäen palvelujen tuottajille luodaan mahdollisuus rakentaa liittyminen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiin. Rekisteriä ylläpitävänä tahona toimivat lääninhallitukset ja terveydenhuollon oikeusturvakeskus (TEO) yhdessä. TEO vastaa rekisterin teknisestä ylläpidosta ja koordinoi toimintaa. Lääninhallitukset myöntävät toimiluvat ja rekisteröivät ilmoituksenvaraiset toimijat. Stakesilla on omat tilastoviranomaistyöhön ja koodien jakamiseen liittyvä tehtävänsä. Rekisterin tietosisältö on määritelty siten, että se vastaa lain asettamia edellytyksiä. Asiakirjahallinnossa siirrytään erillisdiaariin. Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottajien toimilupien myöntämisprosessin periaate ei muutu kuin lomakkeiston osalta. Lisäksi varaudutaan itsenäisten ammatinharjoittajien ilmoitusten käsittelyyn. Vuosittain kerättävien toimintakertomusten osalta ehdotetaan, että aikaisemmin erikseen sairaaloilta kerätyt toimintakertomukset yhdistetään muiden terveydenhuollon palvelujen tuottajien toimintakertomuksiin. Luvanvaraisten yksityisten sosiaalipalvelujen toimintakertomustietojen ja ilmoituksen varaisten tilastotietojen kerääminen ehdotetaan yhdistettäväksi siten, että Stakes hoitaa tietojen keräämisen, joka tehtäisiin helmikuun lopussa. Rekisterin avulla voidaan seurata sekä palvelujen tuottajien tilastollisia tietoja että lupahallintoprosesseja. Rekisteriin kirjataan toiminnan valvonnassa tarpeellista tietoa. Rekisterin käyttöä rajataan virkamiesten tehtävien mukaisin käyttöoikeuksin. Rekisterin yhteyteen ehdotetaan rakennettavaksi julkinen tietokanta, jossa palvelujen tuottajien yhteystiedot ja toimialat ovat yleisesti nähtävissä. Työryhmä ehdottaa, että maksullisen toimilupien käsittelyn lisäksi otetaan käyttöön itsenäisenä ammatinharjoittajana toimivien terveydenhuollon ammatinharjoittajien ja ilmoituksenvaraisten sosiaalipalvelujen rekisteröintimaksut. Lisäksi alettaisiin periä vuosimaksuja, joilla katettaisiin rekisterin ylläpidon kustannukset. Ennen rekisterin käyttöönottoa ja uuteen toimintamalliin siirtymistä tulee palvelujen tuottajille antaa riittävästi tietoa uudistuksesta sekä kouluttaa rekisterihallintoon osallistuvaa lääninhallituksen, TEO:n ja Stakesin henkilökuntaa.