Vakuutusalan poikkeusolotyöryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2002
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2001:31This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222916Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli selvittää tarve ja eri mahdollisuudet säädellä vapaaehtoista vakuutustoimintaa poikkeusoloissa, voimassaolevien erillislakien suhdetta valmiuslainsäädäntöön sekä Vakuutusvalvontaviraston toimivaltuuksien riittävyyttä poikkeusoloissa.
Työryhmä ehdottaa, että valmiuslakiin lisättäisiin valtioneuvostolle toimivaltuudet valmiuslain 1 luvun 2 §:n 1-4 kohdan mukaisissa poikkeusoloissa säännöstellä vakuutustoimintaa. Säännöstelyvaltuudet koskisivat muun muassa vakuutussopimusten voimassaoloa ja ehtoja, takaisinostoja sekä vakuutusmaksuja ja -korvauksia, vakuutus- ja eläkelaitosten vastuuvelkaa ja sen katetta, tilinpäätöstä, selvitystilaa sekä vakavaraisuutta koskevia säännöksiä. Lisäksi valtioneuvosto voisi antaa kieltoja, poikkeuksia ja rajoituksia myös muiden vakuutusalalla toimivien toimintaa koskien. Työryhmä on tarkastellut myös valtiovarainministeriön Rahoitusmarkkinat poikkeusoloissa -työryhmän tekemiä ehdotuksia rahoitusmarkkinoiden säännöstelyvaltuuksiksi ja tarkentanut niitä joiltain vakuutustoimintaa koskevilta osin.
Laki henkivakuutuksesta sodan aikana ehdotetaan kumottavaksi. Vastaavat säännökset sisältyvät ehdotukseen valmiuslain muuttamisesta.
Työryhmä ehdottaa, että sotavakuutuslaki kumottaisiin ja vastaavat säännökset siirrettäisiin uuteen lakiin poikkeusolojen vakuutustoimikunnasta. Lain soveltamisala ehdotetaan samalla laajennettavaksi koskemaan kaikkia valmiuslain mukaisia poikkeusoloja. Vakuutustoimikunta muodostaisi valtion talousarvion ulkopuolisen rahaston.
Työryhmä ehdottaa lisäksi, että varautuminen poikkeusoloihin ja valmiussuunnitelman laatiminen säädettäisiin pakolliseksi vakuutus- ja eläkelaitoksille, jotta välttämätön vakuutusturva voitaisiin varmistaa myös poikkeusoloissa. ETA-vakuutusyhtiöiden osalta varautumisvelvollisuus esitetään rajoitettavaksi vain niihin toiminnan osa-alueisiin, jotka eivät kuulu talouden valvonnan piiriin. Tämä johtuu siitä, että työryhmän mielestä on osin epävarmaa voitaisiinko Suomen lainsäädännössä velvoittaa ETA-vakuutusyhtiöitä varautumaan poikkeusoloihin siltä osin kun on kyse yhtiön kotimaan vastuulla olevan talouden valvonnan piiriin kuuluvista toiminnoista.
Työryhmä ehdottaa, että valmiuslakiin lisättäisiin valtioneuvostolle toimivaltuudet valmiuslain 1 luvun 2 §:n 1-4 kohdan mukaisissa poikkeusoloissa säännöstellä vakuutustoimintaa. Säännöstelyvaltuudet koskisivat muun muassa vakuutussopimusten voimassaoloa ja ehtoja, takaisinostoja sekä vakuutusmaksuja ja -korvauksia, vakuutus- ja eläkelaitosten vastuuvelkaa ja sen katetta, tilinpäätöstä, selvitystilaa sekä vakavaraisuutta koskevia säännöksiä. Lisäksi valtioneuvosto voisi antaa kieltoja, poikkeuksia ja rajoituksia myös muiden vakuutusalalla toimivien toimintaa koskien. Työryhmä on tarkastellut myös valtiovarainministeriön Rahoitusmarkkinat poikkeusoloissa -työryhmän tekemiä ehdotuksia rahoitusmarkkinoiden säännöstelyvaltuuksiksi ja tarkentanut niitä joiltain vakuutustoimintaa koskevilta osin.
Laki henkivakuutuksesta sodan aikana ehdotetaan kumottavaksi. Vastaavat säännökset sisältyvät ehdotukseen valmiuslain muuttamisesta.
Työryhmä ehdottaa, että sotavakuutuslaki kumottaisiin ja vastaavat säännökset siirrettäisiin uuteen lakiin poikkeusolojen vakuutustoimikunnasta. Lain soveltamisala ehdotetaan samalla laajennettavaksi koskemaan kaikkia valmiuslain mukaisia poikkeusoloja. Vakuutustoimikunta muodostaisi valtion talousarvion ulkopuolisen rahaston.
Työryhmä ehdottaa lisäksi, että varautuminen poikkeusoloihin ja valmiussuunnitelman laatiminen säädettäisiin pakolliseksi vakuutus- ja eläkelaitoksille, jotta välttämätön vakuutusturva voitaisiin varmistaa myös poikkeusoloissa. ETA-vakuutusyhtiöiden osalta varautumisvelvollisuus esitetään rajoitettavaksi vain niihin toiminnan osa-alueisiin, jotka eivät kuulu talouden valvonnan piiriin. Tämä johtuu siitä, että työryhmän mielestä on osin epävarmaa voitaisiinko Suomen lainsäädännössä velvoittaa ETA-vakuutusyhtiöitä varautumaan poikkeusoloihin siltä osin kun on kyse yhtiön kotimaan vastuulla olevan talouden valvonnan piiriin kuuluvista toiminnoista.