Kompetenscentralen inom det sociala området : Rapport av arbetsgruppen för undervisningssocialcentraler
Sosiaali- ja terveysministeriö
2000
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2000:30This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504223912Tiivistelmä
Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte i oktober 1999 en arbetsgrupp med uppgift att fortsätta utvecklingsarbetet som grundar sig på den tidigare verksamheten i undervisningssocialcentralerna. Förbättrande av undervisning, forskning och praktiskt samarbete inom socialbranschen hade redan presenterats under flera tillfällen och med detta i sikte hade också nya former av regionalt samarbete vuxit fram på olika håll i landet. Arbetsgruppen bestämde sig genast i början för att kalla verksamheten som var under arbete, för den sociala sektorns kunskapscentral. Begreppet den sociala sektorn omfattar förutom socialt arbete även tidig uppfostran samt uppgifter på den sociala sektorns yrkeshögskolor.
Den sociala sektorns kunskapscentraler har som uppgift att främja grund- och specialkunnande i hela landet. Detta sker genom att skapa permanenta samarbetsstrukturer mellan den sociala sektorns praxis och universitet samt yrkeshögskolor. I alla kunskapscentraler genomför man de uppgifter som arbetsgruppen definierat: 1) forsknings-, försöks- och utvecklingsverksamhet i växelverkan med praxis, 2) närmande av grund-, fortsättnings- samt vidareutbildningen och utvecklingen i praktiken, 3) produktion och förmedling av konsult- och specialtjänster som kräver specialkunskaper, samt 4) värdering och prognostisering av sociala effekter.
Arbetsgruppen har framlagt förslag på kunskapscentralernas 1) administrationsmodell, stationering och personalstruktur, 2) finansiering, 3) stadgor, 4) regional organisering och 5) fortsatta arbete.
Den sociala sektorns kunskapscentraler har som uppgift att främja grund- och specialkunnande i hela landet. Detta sker genom att skapa permanenta samarbetsstrukturer mellan den sociala sektorns praxis och universitet samt yrkeshögskolor. I alla kunskapscentraler genomför man de uppgifter som arbetsgruppen definierat: 1) forsknings-, försöks- och utvecklingsverksamhet i växelverkan med praxis, 2) närmande av grund-, fortsättnings- samt vidareutbildningen och utvecklingen i praktiken, 3) produktion och förmedling av konsult- och specialtjänster som kräver specialkunskaper, samt 4) värdering och prognostisering av sociala effekter.
Arbetsgruppen har framlagt förslag på kunskapscentralernas 1) administrationsmodell, stationering och personalstruktur, 2) finansiering, 3) stadgor, 4) regional organisering och 5) fortsatta arbete.