Kotihoidon tuen ja elatustuen maksamista ulkomaille selvittäneen työryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2004
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2004:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504223477Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä on ollut laatia ehdotus kaikista tarvittavista käytännön toimenpiteistä ja lainmuutoksista ETY-asetuksen 1408/71 soveltamiseksi lasten kotihoidon tukeen ja elatustukeen. Tähän liittyen työryhmän tuli selvittää muun muassa ulkomailla asuvien tai oleskelevien lasten oikeutta kotihoidon tukeen ja elatustukeen, etuuksien rahoitusta ja toimeenpanoa, etuuksien yhteensovittamiseen liittyviä kysymyksiä sekä muita tarvittavia lainsäädännöllisiä muutoksia. Työryhmä on lisäksi selvittänyt asetuksen 1408/71 soveltamista Suomessa asuviin lapsiin, joilla on asetuksen perusteella oikeus kotihoidon tukeen tai elatustukeen ulkomailta. Työryhmä on myös selvittänyt ulkomaille maksettavien etuuksien määrää ja kustannuksia sekä ulkomaiden lainsäädäntöä ja asetuksen 1408/71 soveltamista koskevaa käytäntöä.
Työryhmän toimikausi on ollut 1.8.2003- 28.2.2004. Tarvittavien lainmuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2005.
Työryhmä ehdottaa, että lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annettuun lakiin (1128/1996) sekä elatusturvalakiin (671/1998) otetaan säännökset etuuksien toimeenpanosta ja rahoituksesta ETY-asetuksen 1408/71 mukaisissa tilanteissa. Kotihoidon tuen osalta kirjataan lakiin EY-tuomioistuimen päätöksen (C-333/00, Maaheimo) jälkeen omaksuttu käytäntö kotihoidon tuen hoitorahan ja hoitolisän maksamisesta tilanteissa, joissa ulkomailla asuvalla lapsella on oikeus etuuteen Suomesta asetuksen 1408/71 perusteella. Kansaneläkelaitos toimeenpanee kotihoidon tuen ulkomaille maksamisen ja vastaa toimeenpanosta aiheutuvista kustannuksista. Valtio rahoittaa tuen niissä tapauksissa, joissa lapsi ei tosiasiallisesti asu Suomessa.
Työryhmä ehdottaa elatustuen toimeenpanon keskittämistä yhteen kuntaan tilanteissa, joissa lapsella ei ole kotikuntaa Suomessa, mutta hänellä on oikeus asetuksen 1408/71 perusteella elatustukeen Suomesta. Ehdotuksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö tekee toimeenpanosta toimeksiantosopimuksen kunnan kanssa. Valtio vastaa kokonaisuudessaan ulkomaille maksettujen tukien rahoituksesta ja toimeenpanon kustannuksista. Lisäksi Suomessa asuvien lasten osalta asetuksen 1408/71 soveltamista ehdotetaan tehostettavaksi laatimalla asetuksen soveltamista koskeva ohjeistus ja tarjoamalla kunnille keskitetysti asetusta koskevaa neuvontaa ja asiantuntija-apua. Neuvonnan antamisesta olisi tarkoituksenmukaista sopia toimeksiantosopimuksella saman kunnan kanssa, joka huolehtii elatustuen ulkomaille maksamisesta. Toimeksiantosopimuksen tehneelle kunnalle korvataan myös kustannukset, jotka aiheutuvat asetuksen soveltamiseen liittyvän asiantuntemuksen ylläpitämisestä ja muiden kuntien neuvonnasta. Elatustuen osalta kyse on todennäköisesti noin kahden vuoden väliaikaisjärjestelystä, sillä uudistetun sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen tullessa voimaan arviolta vuoden 2007 alussa elatustuki poistunee sen soveltamisalasta.
Työryhmän toimikausi on ollut 1.8.2003- 28.2.2004. Tarvittavien lainmuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2005.
Työryhmä ehdottaa, että lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annettuun lakiin (1128/1996) sekä elatusturvalakiin (671/1998) otetaan säännökset etuuksien toimeenpanosta ja rahoituksesta ETY-asetuksen 1408/71 mukaisissa tilanteissa. Kotihoidon tuen osalta kirjataan lakiin EY-tuomioistuimen päätöksen (C-333/00, Maaheimo) jälkeen omaksuttu käytäntö kotihoidon tuen hoitorahan ja hoitolisän maksamisesta tilanteissa, joissa ulkomailla asuvalla lapsella on oikeus etuuteen Suomesta asetuksen 1408/71 perusteella. Kansaneläkelaitos toimeenpanee kotihoidon tuen ulkomaille maksamisen ja vastaa toimeenpanosta aiheutuvista kustannuksista. Valtio rahoittaa tuen niissä tapauksissa, joissa lapsi ei tosiasiallisesti asu Suomessa.
Työryhmä ehdottaa elatustuen toimeenpanon keskittämistä yhteen kuntaan tilanteissa, joissa lapsella ei ole kotikuntaa Suomessa, mutta hänellä on oikeus asetuksen 1408/71 perusteella elatustukeen Suomesta. Ehdotuksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö tekee toimeenpanosta toimeksiantosopimuksen kunnan kanssa. Valtio vastaa kokonaisuudessaan ulkomaille maksettujen tukien rahoituksesta ja toimeenpanon kustannuksista. Lisäksi Suomessa asuvien lasten osalta asetuksen 1408/71 soveltamista ehdotetaan tehostettavaksi laatimalla asetuksen soveltamista koskeva ohjeistus ja tarjoamalla kunnille keskitetysti asetusta koskevaa neuvontaa ja asiantuntija-apua. Neuvonnan antamisesta olisi tarkoituksenmukaista sopia toimeksiantosopimuksella saman kunnan kanssa, joka huolehtii elatustuen ulkomaille maksamisesta. Toimeksiantosopimuksen tehneelle kunnalle korvataan myös kustannukset, jotka aiheutuvat asetuksen soveltamiseen liittyvän asiantuntemuksen ylläpitämisestä ja muiden kuntien neuvonnasta. Elatustuen osalta kyse on todennäköisesti noin kahden vuoden väliaikaisjärjestelystä, sillä uudistetun sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen tullessa voimaan arviolta vuoden 2007 alussa elatustuki poistunee sen soveltamisalasta.