Sosiaali- ja terveysministeriön ja sen alaisten laitosten tieto- ja tilastotuotantoa sekä tiedonkeruun perusteita tarkistavan työryhmän loppuraportti (TIIKERI)
Sosiaali- ja terveysministeriö
1998
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 1998:18This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222863Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli sovittaa sosiaali- ja terveysministeriön ja sen alaisten laitosten tiedonkeruun perusteet yhteensopivaksi nykyisen lainsäädännön sekä valmisteilla olevien henkilötietolain ja julkisuuslain kanssa. Työryhmän tehtävänä oli arvioida sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tiedonkeruiden tarpeellisuutta sekä pohtia, voitaisiinko keruita edelleen rationalisoida ja hyödyntää nykyistä paremmin jo kertaalleen kerättyä tietoa. Lisäksi työryhmän tuli selvittää tietojenkeruun kustannukset.
Työryhmän työn aikana hallitus on antanut eduskunnalle esityksensä laiksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja siihen liittyviksi laeiksi sekä henkilötietolaiksi. Sosiaali- ja terveysministeriön osastot samoin kuin hallinnonalan laitokset ovat käynnistäneet lainsäädäntönsä tarkistamisen vastaamaan uudesta lainsäädännöstä johtuvia vaatimuksia.
Työryhmä toteaa, että tutkimustoiminnan tiedonkeruun valtuutuksien osalta jää eräitä säädöspuutoksia, jotka eivät korjaudu organisaatiokohtaisissa lakiuudistuksissa (esim. kuolleen tai joskus myös vajaavaltaisen henkilön tietojen käyttö, kudosnäytteiden käyttö ei-terapeuttisissa tutkimuksissa, lupaviranomaisen puuttuminen). Tältä osin tulisi valmistella tarvittavat säädösmuutokset.
Pääosa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tiedoista kertyy niiden normaalin palvelu- ja hoitotoiminnan yhteydessä, valvonnassa ja hallinnollisessa päätöksenteossa. Kertynyttä tietoa käytetään tilasto- ja tutkimustoiminnassa. Valtakunnalliset sosiaali- ja terveyspalveluja koskevat tiedot pohjautuvat kuntien itsensä tarvitsemiin tietoihin. Hallinnonalalla tarvitaan usein yksilötunnisteista aineistoa. Yksilötunnisteen käyttöä tulee kuitenkin välttää aina, kun se suinkin on mahdollista.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on tiedonkeruita rationalisoitu useamman kerran 1990-luvulla. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan laitosten välillä tapahtuu tietojen vaihtoa siltä osin, kuin laissa on tähän valtuudet.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tilastotoimen kustannukset olivat noin 40 miljoonaa markkaa vuonna 1997.
Työryhmän työn aikana hallitus on antanut eduskunnalle esityksensä laiksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja siihen liittyviksi laeiksi sekä henkilötietolaiksi. Sosiaali- ja terveysministeriön osastot samoin kuin hallinnonalan laitokset ovat käynnistäneet lainsäädäntönsä tarkistamisen vastaamaan uudesta lainsäädännöstä johtuvia vaatimuksia.
Työryhmä toteaa, että tutkimustoiminnan tiedonkeruun valtuutuksien osalta jää eräitä säädöspuutoksia, jotka eivät korjaudu organisaatiokohtaisissa lakiuudistuksissa (esim. kuolleen tai joskus myös vajaavaltaisen henkilön tietojen käyttö, kudosnäytteiden käyttö ei-terapeuttisissa tutkimuksissa, lupaviranomaisen puuttuminen). Tältä osin tulisi valmistella tarvittavat säädösmuutokset.
Pääosa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tiedoista kertyy niiden normaalin palvelu- ja hoitotoiminnan yhteydessä, valvonnassa ja hallinnollisessa päätöksenteossa. Kertynyttä tietoa käytetään tilasto- ja tutkimustoiminnassa. Valtakunnalliset sosiaali- ja terveyspalveluja koskevat tiedot pohjautuvat kuntien itsensä tarvitsemiin tietoihin. Hallinnonalalla tarvitaan usein yksilötunnisteista aineistoa. Yksilötunnisteen käyttöä tulee kuitenkin välttää aina, kun se suinkin on mahdollista.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on tiedonkeruita rationalisoitu useamman kerran 1990-luvulla. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan laitosten välillä tapahtuu tietojen vaihtoa siltä osin, kuin laissa on tähän valtuudet.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tilastotoimen kustannukset olivat noin 40 miljoonaa markkaa vuonna 1997.