Poikien ympärileikkauksia koskevaa lainsäädäntötarvetta selvittäneen työryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2004
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2003:39This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224750Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli selvittää poikien ei-lääketieteellisiä ympärileikkauksia koskevat lähtökohdat mm. Euroopan neuvoston ihmisoikeuksia ja biolääketiedettä koskevan sopimuksen, uuden perustuslain ja YK:n lapsen oikeuksia koskevan sopimuksen valossa. Työryhmän tuli seurata ja arvioida valmisteilla ollutta kansainvälistä selvitystä ympärileikkauksia koskevasta lainsäädännöllisestä pohjasta ja nykykäytännöstä sekä selvittää ympärileikkaustilanne julkisessa ja yksityisessä terveydenhuollossa sekä näiden järjestelmien ulkopuolella. Työryhmän tuli myös arvioida edellä
olevan perusteella ympärileikkauksia koskevan lainsäädännön tarve, toimenpiteen suorittamisen edellytykset ja valmistella tarvittavat säädösehdotukset.
Poikien ei-lääketieteellisin perustein tehtävän ympärileikkauksen hyväksyttävyys yhteiskunnassamme on noussut kriittiseen tarkasteluun. Näitä ympärileikkauksia on pidetty eettisesti sekä kansainvälisten sopimusten ja voimassaolevan lainsäädännön kannalta ongelmallisina.
Työryhmä katsoo, että poikien ei-lääketieteellisin perustein tehtävät ympärileikkaukset tulee sallia tietyin edellytyksin. Lähtökohtana on lapsen hyvä, jota tarkastellaan laajemmalta kuin terveydelliseltä kannalta tähdentämällä uskonnollisten ja kulttuuristen perinteiden taustoista johtuvia sosiaaliadekvaattisia perusteita. Merkitystä on myös sillä, että noudattamalla lääketieteellisessä ympärileikkauksessa käytettyjä menetelmiä leikkaus voidaan tehdä mahdollisimman turvallisesti ja välttää valvomattomissa olosuhteissa syntyvät haitat. Koska ympärileikkauksessa puututaan pojan ruumiilliseen koskemattomuuteen, sen sallimisesta on nykyisissä oikeudellisissa oloissa säädettävä laissa. Laissa on säädettävä ympärileikkauksen edellytykset. Ympärileikkauksen voisi tehdä vain laillistettu tai luvan saanut lääkäri pojan huoltajien suostumuksella. Nämä ympärileikkaukset tulee työryhmän käsityksen mukaan järjestää julkisessa terveydenhuollossa samaan tapaan kuin lääketieteellisinkin perustein tehtävät toimenpiteet.
olevan perusteella ympärileikkauksia koskevan lainsäädännön tarve, toimenpiteen suorittamisen edellytykset ja valmistella tarvittavat säädösehdotukset.
Poikien ei-lääketieteellisin perustein tehtävän ympärileikkauksen hyväksyttävyys yhteiskunnassamme on noussut kriittiseen tarkasteluun. Näitä ympärileikkauksia on pidetty eettisesti sekä kansainvälisten sopimusten ja voimassaolevan lainsäädännön kannalta ongelmallisina.
Työryhmä katsoo, että poikien ei-lääketieteellisin perustein tehtävät ympärileikkaukset tulee sallia tietyin edellytyksin. Lähtökohtana on lapsen hyvä, jota tarkastellaan laajemmalta kuin terveydelliseltä kannalta tähdentämällä uskonnollisten ja kulttuuristen perinteiden taustoista johtuvia sosiaaliadekvaattisia perusteita. Merkitystä on myös sillä, että noudattamalla lääketieteellisessä ympärileikkauksessa käytettyjä menetelmiä leikkaus voidaan tehdä mahdollisimman turvallisesti ja välttää valvomattomissa olosuhteissa syntyvät haitat. Koska ympärileikkauksessa puututaan pojan ruumiilliseen koskemattomuuteen, sen sallimisesta on nykyisissä oikeudellisissa oloissa säädettävä laissa. Laissa on säädettävä ympärileikkauksen edellytykset. Ympärileikkauksen voisi tehdä vain laillistettu tai luvan saanut lääkäri pojan huoltajien suostumuksella. Nämä ympärileikkaukset tulee työryhmän käsityksen mukaan järjestää julkisessa terveydenhuollossa samaan tapaan kuin lääketieteellisinkin perustein tehtävät toimenpiteet.