Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimialan laajentamista selvittäneen työryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
2004
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita - Social- och hälsovårdsministeriets promemorior - Working group memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health: 2004:4This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504227103Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 25.3.2003 työryhmän valmistelemaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimialan laajentamista ja selvittämään tämän organisaation suhdetta lääninhallitusten sosiaali- ja
terveysosastojen sekä perusturvalautakunnan tehtäviin sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksessa ja valvonnassa. Työryhmän tehtävänä oli laatia ehdotukset organisaation 1) tehtävistä terveydenhuollon julkisten ja yksityisten toimintayksiköiden palvelujen laadun varmistuksessa ja valvonnassa sekä sosiaalialan yksiköiden valvonnassa ja laadun varmistuksessa soveltuvin osin sekä 2) työnjaosta lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen, sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen sekä perusturvalautakunnan kanssa kohdan 1 pohjalta; 3) organisaatiomallista ja tehtävien hoidon edellyttämistä voimavaroista sekä työnjaon muutoksesta johtuvista voimavarasiirroista hallinnonalan sisällä; sekä 4) perustamisajankohdasta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän hajanaisuus ja perusoikeuksien toteutumisen varmistaminen on lisännyt paineita julkisen vallan taholta tapahtuvan ohjauksen ja valvonnan tehostamiseen. Työryhmä toteaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa tulee kehittää siten, että kansalaisten perusoikeudet ja yhdenvertaisuus toteutuvat samalla kun potilasturvallisuus paranee. Valtiovallan tehtävänä on edellä mainittu huomioon ottaen huolehtia, että palvelut tuotetaan laadukkaasti, tehokkaasti ja taloudellisesti. Työryhmä katsoo, että tavoitteiden toteuttamiseen tarvitaan selkeitä muutoksia sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa koskevaan lainsäädäntöön ja valvonnan voimavaroihin. Työryhmä on lisäksi tehnyt joitakin ehdotuksia potilasturvallisuuden ja valvonnan edellytysten kehittämiseksi sekä asiakkaan oikeuksien toteuttamiseksi muilla tavoin.
Työryhmä on selvittänyt eri vastuutahojen tehtävät sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksessa ja valvonnassa. Työryhmä painottaa sitä, että päävastuu sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnassa on lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastoilla. Valvonnan tehostamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi sekä lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen työn tukemiseksi ja TEOn ja lääninhallitusten työnjaon selkiinnyttämiseksi työryhmä on tehnyt kaikkiaan 19 ehdotusta terveydenhuollon ja sosiaalihuollon valvonnan kehittämiseksi. TEOn tehtäväksi ehdotetaan muun muassa lääninhallitusten ohjausta sekä terveydenhuollon toimintayksikköjen että ammattihenkilöiden valvonnan periaatteiden, menettelytapojen ja ratkaisukäytäntöjen sekä yksityisen terveydenhuollon toimintayksikköjen lupamenettelyn periaatteiden yhdenmukaistamiseksi. Työryhmä on lisäksi ehdottanut, että perustetaan yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajien valtakunnallinen rekisteri, jonka rekisterinpitäjänä toimii TEO. Yksityisen sosiaalihuollon palveluntuottajien rekisteri ehdotetaan muutettavaksi valtakunnalliseksi ja sen ylläpitäjäksi on ehdotettu TEOa. Työryhmä ehdottaa lisäksi perusturvalautakunnan lakkauttamista.
Lopuksi työryhmä on tehnyt ehdotukset lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen ja TEOn tarvitsemista lisävoimavaroista
terveysosastojen sekä perusturvalautakunnan tehtäviin sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksessa ja valvonnassa. Työryhmän tehtävänä oli laatia ehdotukset organisaation 1) tehtävistä terveydenhuollon julkisten ja yksityisten toimintayksiköiden palvelujen laadun varmistuksessa ja valvonnassa sekä sosiaalialan yksiköiden valvonnassa ja laadun varmistuksessa soveltuvin osin sekä 2) työnjaosta lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen, sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen sekä perusturvalautakunnan kanssa kohdan 1 pohjalta; 3) organisaatiomallista ja tehtävien hoidon edellyttämistä voimavaroista sekä työnjaon muutoksesta johtuvista voimavarasiirroista hallinnonalan sisällä; sekä 4) perustamisajankohdasta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän hajanaisuus ja perusoikeuksien toteutumisen varmistaminen on lisännyt paineita julkisen vallan taholta tapahtuvan ohjauksen ja valvonnan tehostamiseen. Työryhmä toteaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa tulee kehittää siten, että kansalaisten perusoikeudet ja yhdenvertaisuus toteutuvat samalla kun potilasturvallisuus paranee. Valtiovallan tehtävänä on edellä mainittu huomioon ottaen huolehtia, että palvelut tuotetaan laadukkaasti, tehokkaasti ja taloudellisesti. Työryhmä katsoo, että tavoitteiden toteuttamiseen tarvitaan selkeitä muutoksia sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa koskevaan lainsäädäntöön ja valvonnan voimavaroihin. Työryhmä on lisäksi tehnyt joitakin ehdotuksia potilasturvallisuuden ja valvonnan edellytysten kehittämiseksi sekä asiakkaan oikeuksien toteuttamiseksi muilla tavoin.
Työryhmä on selvittänyt eri vastuutahojen tehtävät sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksessa ja valvonnassa. Työryhmä painottaa sitä, että päävastuu sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnassa on lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastoilla. Valvonnan tehostamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi sekä lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen työn tukemiseksi ja TEOn ja lääninhallitusten työnjaon selkiinnyttämiseksi työryhmä on tehnyt kaikkiaan 19 ehdotusta terveydenhuollon ja sosiaalihuollon valvonnan kehittämiseksi. TEOn tehtäväksi ehdotetaan muun muassa lääninhallitusten ohjausta sekä terveydenhuollon toimintayksikköjen että ammattihenkilöiden valvonnan periaatteiden, menettelytapojen ja ratkaisukäytäntöjen sekä yksityisen terveydenhuollon toimintayksikköjen lupamenettelyn periaatteiden yhdenmukaistamiseksi. Työryhmä on lisäksi ehdottanut, että perustetaan yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajien valtakunnallinen rekisteri, jonka rekisterinpitäjänä toimii TEO. Yksityisen sosiaalihuollon palveluntuottajien rekisteri ehdotetaan muutettavaksi valtakunnalliseksi ja sen ylläpitäjäksi on ehdotettu TEOa. Työryhmä ehdottaa lisäksi perusturvalautakunnan lakkauttamista.
Lopuksi työryhmä on tehnyt ehdotukset lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen ja TEOn tarvitsemista lisävoimavaroista