Utvecklande av socialjour
sosiaali- ja terveysministeriö
2006
Julkaisusarja:
Social- och hälsovårdsministeriets rapporter 2006:76This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-2134-4Tiivistelmä
Byggandet av ett omfattande socialjoursystem i hela landet riktar uppmärksamheten på utvecklingsarbetet både under planeringsfasen och under den etablerade verksamheten. Denna publikation om utvecklande av socialjouren erbjuder synpunkter på utvecklingsarbetets utmaningar som baserar sig på forskningen. De är riktade på socialjourens innehåll, samarbete mellan arbetstagare inom det sociala området och olika kommuner samt mellan myndigheter och aktörer på den privata och tredje sektorn. De synpunkter som ges i publikationen är iakttagelser om ärenden som kan, om dem beaktas, främja utvecklandet av arbetet och förebygga problem.
Publikationen är indelad i tre huvudteman:
− Organisering av socialjour
− Klientarbete i socialjour
− Kontinuerlig utveckling av socialjour
Organisering av socialjour betraktar utvecklingsföremål på ett omfattande sätt från planering av modeller till personalfrågor och relationer mellan chefer och medarbetare. I samband med detta ges förslag till innehållet av den utbildning som erbjuds till de anställda inom socialjouren och samarbetspartner. Detaljerna av det kommunöverskridande samarbetet i organiseringen av den regionala socialjouren behandlas i samband med avtal som gäller personalen och avtal mellan kommunerna.
I utvecklandet av socialjourtjänsterna ligger fokus på att definiera akuta ärenden och på klientprocessens olika faser från det att klientskap utformas till det att klienten överförs till servicen på tjänstetid. Slutligen beskriver publikationen de medel som används för att stödja den kontinuerliga utvecklingen och evalueringen av socialjourverksamheten.
Publikationen är indelad i tre huvudteman:
− Organisering av socialjour
− Klientarbete i socialjour
− Kontinuerlig utveckling av socialjour
Organisering av socialjour betraktar utvecklingsföremål på ett omfattande sätt från planering av modeller till personalfrågor och relationer mellan chefer och medarbetare. I samband med detta ges förslag till innehållet av den utbildning som erbjuds till de anställda inom socialjouren och samarbetspartner. Detaljerna av det kommunöverskridande samarbetet i organiseringen av den regionala socialjouren behandlas i samband med avtal som gäller personalen och avtal mellan kommunerna.
I utvecklandet av socialjourtjänsterna ligger fokus på att definiera akuta ärenden och på klientprocessens olika faser från det att klientskap utformas till det att klienten överförs till servicen på tjänstetid. Slutligen beskriver publikationen de medel som används för att stödja den kontinuerliga utvecklingen och evalueringen av socialjourverksamheten.