Hyvää yrittäjyydestä ja yhteistyöstä, HYVÄ 2009-2015
työ- ja elinkeinoministeriö
11.03.2015
Julkaisusarja:
TEM oppaat ja muut julkaisut 7/2015This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-227-950-7Tiivistelmä
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) asetti 9.2.2009 strategisen hankkeen hyvinvointialan työ- ja elinkeinopoliittiseksi kehittämiseksi. Hanke nimettiin HYVÄ-hankkeeksi.
Kauppa- ja teollisuusministeriöstä, työministeriöstä ja sisäasiainministeriön aluekehitystehtävistä muodostetun uuden ministeriön työjärjestys määritteli hankkeet ministeriön tehtäväalan kannalta määräaikaisiksi, strategisiksi ja laajakantoisiksi. Uusi ministeriö kokosi yhteen elinkeino-, innovaatio-, työ- ja aluekehityspolitiikan. Strategiset hankkeet olivat myös keino uuden toimintamallin ja työkulttuurin kehittämiseen. HYVÄn lisäksi TEM oli asettanut strategiset hankkeet metsäalan ja luovien alojen kehittämiseksi.
Vuosiksi 2009–2011 asetettu HYVÄ-hanke perustui pääministeri Matti Vanhasen johtaman hallituksen ohjelmaan. Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö ja hoivayrittäjyyden edistäminen oli linjattu sen tavoitteiksi. Pääministeri Jyrki Kataisen ja pääministeri Alexander Stubbin hallitusten ohjelmissa korostuivat palvelujen järjestämis- ja tuottamisvastuun eriyttäminen, kuntien palvelustrategioiden merkitys palvelujen kehittämisessä, markkinoiden toimivuus ja kilpailuneutraliteetti. Näiden linjausten perusteella ja uudistetuin painotuksin ministeriö asetti 24.8.2011 strategisen HYVÄ-ohjelman maaliskuun 2015 loppuun ulottuvaksi ohjelmakaudeksi.
HYVÄ-ohjelman toimintaympäristöä leimasivat mittavat kuntasektoria ja palvelujärjestelmää koskevat uudistushankkeet. HYVÄn käynnistyessä oli meneillään Paras-hanke, jota seurasivat kuntarakennetta ja sosiaali- ja terveyspalvelujen (SOTE) järjestämistä koskevat hallitusohjelmahankkeet. HYVÄn päättyessä kesken on edelleen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä koskeva uudistus.
HYVÄn toteutus perustui yhteistyöhön, mutta se myös synnytti uutta yhteistyötä ja verkostoja. Toteutuksen ytimessä oli innostunut, sitoutunut ja tehokas hankeryhmä. Ilman ministeriön eri osastojen ja yksikköjen, hallinnonalan eri organisaatioiden ja ohjelman laajan kumppaniverkoston panosta se ei kuitenkaan olisi onnistunut työssään. Tämä raportti kertoo HYVÄ-ohjelman toiminnasta ja tuloksista. HYVÄ päättyy, mutta työ jatkuu ministeriössä ja ohjelman yhteistyötahoilla. Kansalaisille tärkeiden palvelujen turvaamisessa onnistutaan, kun niitä uskalletaan uudistaa.
Kauppa- ja teollisuusministeriöstä, työministeriöstä ja sisäasiainministeriön aluekehitystehtävistä muodostetun uuden ministeriön työjärjestys määritteli hankkeet ministeriön tehtäväalan kannalta määräaikaisiksi, strategisiksi ja laajakantoisiksi. Uusi ministeriö kokosi yhteen elinkeino-, innovaatio-, työ- ja aluekehityspolitiikan. Strategiset hankkeet olivat myös keino uuden toimintamallin ja työkulttuurin kehittämiseen. HYVÄn lisäksi TEM oli asettanut strategiset hankkeet metsäalan ja luovien alojen kehittämiseksi.
Vuosiksi 2009–2011 asetettu HYVÄ-hanke perustui pääministeri Matti Vanhasen johtaman hallituksen ohjelmaan. Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö ja hoivayrittäjyyden edistäminen oli linjattu sen tavoitteiksi. Pääministeri Jyrki Kataisen ja pääministeri Alexander Stubbin hallitusten ohjelmissa korostuivat palvelujen järjestämis- ja tuottamisvastuun eriyttäminen, kuntien palvelustrategioiden merkitys palvelujen kehittämisessä, markkinoiden toimivuus ja kilpailuneutraliteetti. Näiden linjausten perusteella ja uudistetuin painotuksin ministeriö asetti 24.8.2011 strategisen HYVÄ-ohjelman maaliskuun 2015 loppuun ulottuvaksi ohjelmakaudeksi.
HYVÄ-ohjelman toimintaympäristöä leimasivat mittavat kuntasektoria ja palvelujärjestelmää koskevat uudistushankkeet. HYVÄn käynnistyessä oli meneillään Paras-hanke, jota seurasivat kuntarakennetta ja sosiaali- ja terveyspalvelujen (SOTE) järjestämistä koskevat hallitusohjelmahankkeet. HYVÄn päättyessä kesken on edelleen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä koskeva uudistus.
HYVÄn toteutus perustui yhteistyöhön, mutta se myös synnytti uutta yhteistyötä ja verkostoja. Toteutuksen ytimessä oli innostunut, sitoutunut ja tehokas hankeryhmä. Ilman ministeriön eri osastojen ja yksikköjen, hallinnonalan eri organisaatioiden ja ohjelman laajan kumppaniverkoston panosta se ei kuitenkaan olisi onnistunut työssään. Tämä raportti kertoo HYVÄ-ohjelman toiminnasta ja tuloksista. HYVÄ päättyy, mutta työ jatkuu ministeriössä ja ohjelman yhteistyötahoilla. Kansalaisille tärkeiden palvelujen turvaamisessa onnistutaan, kun niitä uskalletaan uudistaa.