Taiteen ja kulttuurin valtionavustuspolitiikan uudistus
Opetus- ja kulttuuriministeriö
03.06.2016
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:17This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-403-0Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli uudistaa taiteen ja kulttuurin valtionavustuspolitiikkaa strategisemmaksi ja vaikuttavammaksi. Työryhmä ehdottaa, että uudistus toteutettaisiin kahdessa vaiheessa siten, että ensimmäiset uudistukset toteutetaan vuoden 2017 alusta lukien ja toinen vaihe niin, että uusi valtionavustuspolitiikka on täysimääräisesti sovellettavana vuoden 2018 alussa. Uudistuksesta järjestetään informaatio- ja keskustelutilaisuuksia alan toimijoille.
Ensimmäisessä vaiheessa uudistetaan valtion talousarvioesityksessä valtionavustustoiminnan strategiset tavoitteet sekä erityisesti veikkausvoittovaroja koskevan momentin rakenne taidetta ja kulttuuria koskevassa budjetin luvussa. Tämä uudistus valmistellaan eduskunnalle syksyllä 2016 annettavassa valtion vuoden 2017 talousarvioesityksessä.
Vuoden 2017 toimintaa koskevissa, syksyllä 2016 haettaviksi julistettavissa valtionavustushauissa käytetään uudistettuja tavoitteita ja kriteerejä. Haut ryhmitellään uudentyyppisiin kokonaisuuksiin. Uudelle valtionavustusryhmittelylle ja niiden sisältämille valtionavustusmuodoille laaditaan arviointisuunnitelma, jonka mukaisesti arviointitoimintaa toteutetaan. Otetaan vuonna 2017 käyttöön kokeilu- ja kehittämishankkeet. Uudistetaan ministeriön www-kotisivuja siten, että taiteen ja kulttuurin toimialan valtionrahoitus hahmottuu selkeänä kokonaisuutena.
Analysoidaan vuoden 2016 aikana, mihin valtionavustusryhmiin sisältyy mahdollisia valtiontukia ja voiko niihin soveltaa yleistä ryhmäpoikkeusasetusta tai de minimis -sääntöjä.
Ehdotetut valtionavustuspäätösten delegoinnit Taiteen edistämiskeskukselle, Museovirastolle ja Kansainvälisen liikkuvuuden keskukselle Cimolle toteutetaan vuoden 2017 alusta lukien.
Uudistuksen toisena vaiheena käynnistetään erillinen jatkohanke, jossa toimeenpannaan valtionavustuspolitiikan uudistus Taiteen edistämiskeskuksessa 2018 alusta lukien. Jatkohankkeessa on mahdollista arvioida virastoille mahdollisesti osoitettavat lisädelegoinnit. Ministeriön toimeenpanemat yksityisille yhteisöille ja säätiöille tehtyjen delegointipäätösten perusteet käydään läpi uudistuksen toisessa vaiheessa vuoteen 2018 mennessä.
Valtionavustushankkeen jatkotoimena tarkastellaan taiteenaloja koskevien valtionavustusten kehittämistarpeita. Tämä toteutetaan laatimalla vuoteen 2018 mennessä taidepolitiikan kehittämistä koskevat linjaukset, joissa otetaan huomioon taiteenalojen toiminnallinen luonne ja rakenteet sekä niihin kohdistuvat kehittämistarpeet.
Vuonna 2016 käynnistetyssä valtionosuusrahoituksen uudistuksessa selvitetään tarve edelleen myöntää harkinnanvaraisia valtionavustuksia valtionosuusjärjestelmän piirissä oleville teattereille, orkestereille ja museoille. Käynnistetään vuoden 2016 syksyllä selvitys johdonmukaista valtionavustuspolitiikkaa tukevan kulttuurin puitelain tarpeesta kulttuuripolitiikan strategia 2020:ssa ehdotetulla tavalla.
Ensimmäisessä vaiheessa uudistetaan valtion talousarvioesityksessä valtionavustustoiminnan strategiset tavoitteet sekä erityisesti veikkausvoittovaroja koskevan momentin rakenne taidetta ja kulttuuria koskevassa budjetin luvussa. Tämä uudistus valmistellaan eduskunnalle syksyllä 2016 annettavassa valtion vuoden 2017 talousarvioesityksessä.
Vuoden 2017 toimintaa koskevissa, syksyllä 2016 haettaviksi julistettavissa valtionavustushauissa käytetään uudistettuja tavoitteita ja kriteerejä. Haut ryhmitellään uudentyyppisiin kokonaisuuksiin. Uudelle valtionavustusryhmittelylle ja niiden sisältämille valtionavustusmuodoille laaditaan arviointisuunnitelma, jonka mukaisesti arviointitoimintaa toteutetaan. Otetaan vuonna 2017 käyttöön kokeilu- ja kehittämishankkeet. Uudistetaan ministeriön www-kotisivuja siten, että taiteen ja kulttuurin toimialan valtionrahoitus hahmottuu selkeänä kokonaisuutena.
Analysoidaan vuoden 2016 aikana, mihin valtionavustusryhmiin sisältyy mahdollisia valtiontukia ja voiko niihin soveltaa yleistä ryhmäpoikkeusasetusta tai de minimis -sääntöjä.
Ehdotetut valtionavustuspäätösten delegoinnit Taiteen edistämiskeskukselle, Museovirastolle ja Kansainvälisen liikkuvuuden keskukselle Cimolle toteutetaan vuoden 2017 alusta lukien.
Uudistuksen toisena vaiheena käynnistetään erillinen jatkohanke, jossa toimeenpannaan valtionavustuspolitiikan uudistus Taiteen edistämiskeskuksessa 2018 alusta lukien. Jatkohankkeessa on mahdollista arvioida virastoille mahdollisesti osoitettavat lisädelegoinnit. Ministeriön toimeenpanemat yksityisille yhteisöille ja säätiöille tehtyjen delegointipäätösten perusteet käydään läpi uudistuksen toisessa vaiheessa vuoteen 2018 mennessä.
Valtionavustushankkeen jatkotoimena tarkastellaan taiteenaloja koskevien valtionavustusten kehittämistarpeita. Tämä toteutetaan laatimalla vuoteen 2018 mennessä taidepolitiikan kehittämistä koskevat linjaukset, joissa otetaan huomioon taiteenalojen toiminnallinen luonne ja rakenteet sekä niihin kohdistuvat kehittämistarpeet.
Vuonna 2016 käynnistetyssä valtionosuusrahoituksen uudistuksessa selvitetään tarve edelleen myöntää harkinnanvaraisia valtionavustuksia valtionosuusjärjestelmän piirissä oleville teattereille, orkestereille ja museoille. Käynnistetään vuoden 2016 syksyllä selvitys johdonmukaista valtionavustuspolitiikkaa tukevan kulttuurin puitelain tarpeesta kulttuuripolitiikan strategia 2020:ssa ehdotetulla tavalla.