Selvitys sukupuolten tasa-arvon edistämisestä varhaiskasvatuksessa
Alasaari, Nea; Katainen, Reija (2016-06-06)
Alasaari, Nea
Katainen, Reija
sosiaali- ja terveysministeriö
06.06.2016
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2016:36This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3820-5Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslaissa sukupuolten tasa-arvo on kirjattu yhdeksi varhaiskasvatuksen tavoitteeksi. Valtakunnallisissa varhaiskasvatusta ohjaavissa dokumenteissa ei kuitenkaan määritellä, mitä tasa-arvo tarkoittaa, miten sitä konkreettisesti edistetään tai miten sen toteutumista seurataan. Myös varhaiskasvattajien koulutuksesta puuttuu yleinen ja yhteinen opintojakso, joka valmistaisi kasvattajia tasa-arvon edistämiseen. Tutkimukset osoittavatkin, että varhaiskasvatuksessa on useita epätasa-arvoisia käytänteitä sekä lasten kohtaamisessa että toimintaympäristössä.
Sukupuolten tasa-arvon toteutuminen varhaiskasvatuksessa vaatii pysyviä rakenteita. Tasa-arvon tulee kytkeytyä varhaiskasvatukseen tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Yksi väline tähän on toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma, jonka laatimiseen on jo velvoite oppilaitoksissa ja perusopetuksessa. Suunnitelma olisi vaikuttava keino edistää sukupuolten tasa-arvon toteutumista myös varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksessa laadittava toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma ohjaa työyhteisön ja kasvattajan toimintaa. Suunnitelmasta on eniten hyötyä, kun se laaditaan yksikkötasolla. Suunnitelmassa on tärkeä määritellä, mitä tasa-arvolla tarkoitetaan. Arjen havainnointi taas auttaa paikantamaan niitä tilanteita, joissa tasa-arvo ei toteudu ja jotka voidaan suunnitelmassa osoittaa kehittämiskohteiksi. Toiminnan kehittämiseksi tulee nimetä konkreettisia toimenpiteitä ja aikataulu niiden toteuttamiselle ja seurannalle. Pelkkä suunnitelman laatiminen ei siis riitä, vaan siinä määriteltyjen toimenpiteiden toteutumista ja tuloksia tulee seurata ja arvioida.
Sukupuolten tasa-arvon toteutuminen varhaiskasvatuksessa vaatii pysyviä rakenteita. Tasa-arvon tulee kytkeytyä varhaiskasvatukseen tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Yksi väline tähän on toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma, jonka laatimiseen on jo velvoite oppilaitoksissa ja perusopetuksessa. Suunnitelma olisi vaikuttava keino edistää sukupuolten tasa-arvon toteutumista myös varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksessa laadittava toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma ohjaa työyhteisön ja kasvattajan toimintaa. Suunnitelmasta on eniten hyötyä, kun se laaditaan yksikkötasolla. Suunnitelmassa on tärkeä määritellä, mitä tasa-arvolla tarkoitetaan. Arjen havainnointi taas auttaa paikantamaan niitä tilanteita, joissa tasa-arvo ei toteudu ja jotka voidaan suunnitelmassa osoittaa kehittämiskohteiksi. Toiminnan kehittämiseksi tulee nimetä konkreettisia toimenpiteitä ja aikataulu niiden toteuttamiselle ja seurannalle. Pelkkä suunnitelman laatiminen ei siis riitä, vaan siinä määriteltyjen toimenpiteiden toteutumista ja tuloksia tulee seurata ja arvioida.