Kulttuurialan koulutusselvitys
Hollo, Marja; Smahl, Susanna (2016-02-18)
Hollo, Marja
Smahl, Susanna
opetus- ja kulttuuriministeriö
18.02.2016
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2015:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-383-5Tiivistelmä
Selvitys käsittelee kulttuurialan sekä käsi- ja taideteollisuusalan että viestintäalan (viestintä ja informaatiotieteet) ammatillista peruskoulutusta, jota toteutetaan sekä opetussuunnitelmaperusteisena että näyttötutkintoon valmistavana koulutuksena. Selvityksessä ovat mukana audiovisuaalisen viestinnän, kuvallisen ilmaisun sekä käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnot. Selvitystyön lähtökohtina ovat Koulutus ja tutkimus 2011–2016 -kehittämissuunnitelmassa esitetyt tavoitteet. Määrällisissä tavoitteissa vähennyspaineet kohdistuvat erityisesti kulttuurialalle, sillä koulutusta on tarjottu enemmän kuin mikä on työmarkkinoiden tarve alan arvioidusta kasvusta huolimatta. Kulttuurialan koulutukseen on kohdistunut jo pitkään vähentämispaineita, mutta vähentymistä ei ole tapahtunut juuri lainkaan, pikemminkin aloituspaikkoja koulutukseen on lisätty.
Selvityksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa kulttuurialan ammatillisen koulutuksen tilasta, vetovoimasta, tarpeesta sekä koulutuksen laadusta, vaikuttavuudesta ja koulutuksen järjestämisen edellytyksistä.
Koulutustarjonnan vähentyessä koulutuksen toimintaedellytyksiä ja laadukkaan koulutuksen säilyttämistä tarkastellaan seuraavasti:
- työvoiman tarpeen ja työelämän muutosten huomioiminen tarkastelemalla ammattialoja/suuntautumisia, aloituspaikkoja, koulutukseen hakeneita ja valittuja sekä alueen työllisyyttä
- käsi- ja taideteollisuusalan ammattialojen valinnalla/vuorottelulla koulutuksen järjestäjät vastaavat työvoiman kysyntään työ- ja/tai kulttuurielämässä
- aikuiskoulutuksen järjestäminen perustutkintokoulutuksen rinnalla ja/tai koulutuksen järjestäjän kokemus aikuiskoulutuksen toteuttamisesta
- kulttuurialan ammattikorkeakoulutuksen muutosten vaikutukset ammatilliseen peruskoulutukseen alueellisesti ja sisällöllisesti.
Selvityksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa kulttuurialan ammatillisen koulutuksen tilasta, vetovoimasta, tarpeesta sekä koulutuksen laadusta, vaikuttavuudesta ja koulutuksen järjestämisen edellytyksistä.
Koulutustarjonnan vähentyessä koulutuksen toimintaedellytyksiä ja laadukkaan koulutuksen säilyttämistä tarkastellaan seuraavasti:
- työvoiman tarpeen ja työelämän muutosten huomioiminen tarkastelemalla ammattialoja/suuntautumisia, aloituspaikkoja, koulutukseen hakeneita ja valittuja sekä alueen työllisyyttä
- käsi- ja taideteollisuusalan ammattialojen valinnalla/vuorottelulla koulutuksen järjestäjät vastaavat työvoiman kysyntään työ- ja/tai kulttuurielämässä
- aikuiskoulutuksen järjestäminen perustutkintokoulutuksen rinnalla ja/tai koulutuksen järjestäjän kokemus aikuiskoulutuksen toteuttamisesta
- kulttuurialan ammattikorkeakoulutuksen muutosten vaikutukset ammatilliseen peruskoulutukseen alueellisesti ja sisällöllisesti.