Ett förslag till ett kulturpolitiskt program för barn
opetus- ja kulttuuriministeriö
14.02.2014
Julkaisusarja:
Undervisnings- och kulturministeriets arbetsgruppspromemorior och utredningar 2014:9This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-263-0Tiivistelmä
En styrgrupp som undervisnings- och kulturministeriet tillsatte i augusti 2012 har gjort upp ett förslag till ett kulturpolitiskt program för barn för åren 2014–2018. Programutkastet främjar regeringsprogrammets mål att stödja alla barns rätt till konst och kultur genom att stärka ställningen och verksamhetsförutsättningarna för kultur som omfattar barn.
Konst och kultur stärker barns och unga personers kreativitet, kritiska tänkande, självkänsla samt förmåga att använda och förändra kulturen. De gör det möjligt för barn och unga att hitta individuella styrkeområden och intressen. Kulturverksamheten för barn och unga förräntar sig på många sätt; den inverkar positivt på företagsamheten, förbättrar livskvaliteten och –kontrollen. Vidare ger den ökad förmåga att förstå sig själv och andra. Kunskaper, insikter i och erfarenhet av konst och kulturarvet är en central del av allmänbildningen.
I barn och unga avtecknas den framtidsbild som Finland under sin snart 100-åriga historia stöder sig på. Barns och ungdomars värderingar, kreativitet, välbefinnande och framgång i livet är viktiga. En av de viktigaste uppgifterna för samhället och för ett civiliserat land är att stödja barns och ungas uppväxt. Trots det fattar man ofta i samhället beslut så att man ger avkall på barnets grundläggande behov, vilket innebär risker för barnen.
Programförslaget fokuserar på åtgärder som främjar barns och ungdomars likvärdiga rätt att delta i konst och kultur, stärker kultur med barnen som målgrupp och ökar barns och ungdomars välbefinnande.
Kultur avsett för barn bygger i programmet på ett utbud av konst och kulturarv som har anpassats till barnets och den unga personens ålder samt barnets konkreta deltagande i konst- och kulturaktiviteter. Programmet omfattar barn och ungdomar som ännu inte har fyllt 18 år. I programmet betonas att man speciellt lyssnar till barn och ungdomar och uppskattar barndomen och ungdomen. Detta omfattar i första hand personer som beslutar om barnens angelägenheter och som arbetar med barn. Samarbete mellan ett flertal aktörer och förvaltningsområden krävs liksom ett samfällt engagemang för att verkställa de föreslagna åtgärderna.
De centrala åtgärdshelheterna är:
- Ett center för främjande av riksomfattande barnkultur och konstfostran grundas
- Barn undervisas med hjälp av konst och kultur på ett mångsidigt sätt i den allmänbildande skolan
- Konsten och kulturen ska vara tillgängliga och åtkomliga för barn och ungdomar och en av deras grundläggande rättigheter.
- Som sådana skrivs de in i beslutsfattarnas centrala planerings- och strategidokument
- Barnens och ungdomarnas miljöer utvecklas utgående från deras behov och med deras hjälp
- Barnens och ungdomarnas kulturkompetens stärks
- Barn får ökade möjligheter att delta i konst och kultur
- I utbildningen av klasslärare och inom övrig konstutbildning ökas undervisningen i kultur för barn och anslutande metoder och pedagogik
Styrgruppen önskar att åtgärdsförslagen behandlas och verkställs på ett omfattande plan inom hela konstens och kulturens fält. Programförslaget fokuserar på barnens rättigheter inom kulturen och speciellt den subjektsställning som vidlåder den del av kulturpolitiken som omfattar barn. För att de lagenliga rättigheterna ska verkställas förutsätts en noggrannare definition på ett praktiskt plan. Vidare krävs att alla barn och ungdomar erbjuds likvärdiga möjligheter att delta.
Konst och kultur stärker barns och unga personers kreativitet, kritiska tänkande, självkänsla samt förmåga att använda och förändra kulturen. De gör det möjligt för barn och unga att hitta individuella styrkeområden och intressen. Kulturverksamheten för barn och unga förräntar sig på många sätt; den inverkar positivt på företagsamheten, förbättrar livskvaliteten och –kontrollen. Vidare ger den ökad förmåga att förstå sig själv och andra. Kunskaper, insikter i och erfarenhet av konst och kulturarvet är en central del av allmänbildningen.
I barn och unga avtecknas den framtidsbild som Finland under sin snart 100-åriga historia stöder sig på. Barns och ungdomars värderingar, kreativitet, välbefinnande och framgång i livet är viktiga. En av de viktigaste uppgifterna för samhället och för ett civiliserat land är att stödja barns och ungas uppväxt. Trots det fattar man ofta i samhället beslut så att man ger avkall på barnets grundläggande behov, vilket innebär risker för barnen.
Programförslaget fokuserar på åtgärder som främjar barns och ungdomars likvärdiga rätt att delta i konst och kultur, stärker kultur med barnen som målgrupp och ökar barns och ungdomars välbefinnande.
Kultur avsett för barn bygger i programmet på ett utbud av konst och kulturarv som har anpassats till barnets och den unga personens ålder samt barnets konkreta deltagande i konst- och kulturaktiviteter. Programmet omfattar barn och ungdomar som ännu inte har fyllt 18 år. I programmet betonas att man speciellt lyssnar till barn och ungdomar och uppskattar barndomen och ungdomen. Detta omfattar i första hand personer som beslutar om barnens angelägenheter och som arbetar med barn. Samarbete mellan ett flertal aktörer och förvaltningsområden krävs liksom ett samfällt engagemang för att verkställa de föreslagna åtgärderna.
De centrala åtgärdshelheterna är:
- Ett center för främjande av riksomfattande barnkultur och konstfostran grundas
- Barn undervisas med hjälp av konst och kultur på ett mångsidigt sätt i den allmänbildande skolan
- Konsten och kulturen ska vara tillgängliga och åtkomliga för barn och ungdomar och en av deras grundläggande rättigheter.
- Som sådana skrivs de in i beslutsfattarnas centrala planerings- och strategidokument
- Barnens och ungdomarnas miljöer utvecklas utgående från deras behov och med deras hjälp
- Barnens och ungdomarnas kulturkompetens stärks
- Barn får ökade möjligheter att delta i konst och kultur
- I utbildningen av klasslärare och inom övrig konstutbildning ökas undervisningen i kultur för barn och anslutande metoder och pedagogik
Styrgruppen önskar att åtgärdsförslagen behandlas och verkställs på ett omfattande plan inom hela konstens och kulturens fält. Programförslaget fokuserar på barnens rättigheter inom kulturen och speciellt den subjektsställning som vidlåder den del av kulturpolitiken som omfattar barn. För att de lagenliga rättigheterna ska verkställas förutsätts en noggrannare definition på ett praktiskt plan. Vidare krävs att alla barn och ungdomar erbjuds likvärdiga möjligheter att delta.