Opetusryhmien tila Suomessa: Selvitys eduskunnan sivistysvaliokunnalle esi- ja perusopetuksen opetusryhmien nykytilasta
opetus- ja kulttuuriministeriö
03.02.2014
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:4This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-255-5Tiivistelmä
Tämä selvitys on toteutettu eduskunnan sivistysvaliokunnan lausunnon (11/2010 vp) johdosta, jossa esitetään, että opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämää rahoitusta opetusryhmien pienentämiseksi jatketaan sekä tehdään selvitys opetusryhmien pienentämiseksi tehdyistä toimenpiteistä ja vaikutuksista oppimiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on vuosina 2009–2013 suunnannut rahoitusta esi- ja perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen. Toimenpiteillä on pyritty edistämään opetuksen laatua ja oppimistuloksia varmistamalla riittävän pienet opetusryhmät. Opetuksen järjestäjä on voinut käyttää myönnettyä rahoitusta muun muassa resurssiopettajien palkkaukseen, jakotuntien lisäämiseen sekä samanaikaisopetukseen. Avustukset on jaettu ylläpitäjien tekemien suunnitelmien ja rahoitustarpeiden perusteella. Opetusryhmien pienentäminen on ollut hallitusohjelmissa 2007 ja 2011 mainittu tavoite sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kehittämissuunnitelman tavoite, jolla edistetään oppimista sekä parannetaan opetuksen laatua.
Selvityksessä on esitetty opetusryhmäkoon määräytymisen perusteet voimassa olevan lainsäädännön ja suositusten mukaisesti eri oppilasryhmien osalta. Lisäksi selvityksessä on kartoitettu opetusryhmien pienentämiseksi tehdyt toimenpiteet ja tarkasteltu opetusryhmäkoossa tapahtuneita tilastollisia muutoksia sekä arvioitu opetusryhmiä koskevaa tutkimustietoa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää, että rahoitusta opetusryhmien pienentämiseksi jatketaan. Lisäksi tavoitteena on uudistaa kuntien valtionosuusjärjestelmä vuoteen 2015 mennessä hallitusohjelmassa linjatulla tavalla siten, että rahoitus pohjautuisi jatkossa nykyistä enemmän perusopetuksen toimintaympäristöä kuvaaviin indikaattoreihin. Opetusryhmiä koskeva tilastointi otetaan osaksi opetusta ja koulutusta koskevaa perustilastointia. Tilastointia kehitetään siten, että keskimääräisen opetusryhmäkoon lisäksi tietoa kerätään joustavista opetusjärjestelyistä sekä erityistä ja tehostettua tukea saavien oppilaiden opetuksen tuen toteutuksesta, muodoista ja toteutuspaikasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on vuosina 2009–2013 suunnannut rahoitusta esi- ja perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen. Toimenpiteillä on pyritty edistämään opetuksen laatua ja oppimistuloksia varmistamalla riittävän pienet opetusryhmät. Opetuksen järjestäjä on voinut käyttää myönnettyä rahoitusta muun muassa resurssiopettajien palkkaukseen, jakotuntien lisäämiseen sekä samanaikaisopetukseen. Avustukset on jaettu ylläpitäjien tekemien suunnitelmien ja rahoitustarpeiden perusteella. Opetusryhmien pienentäminen on ollut hallitusohjelmissa 2007 ja 2011 mainittu tavoite sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kehittämissuunnitelman tavoite, jolla edistetään oppimista sekä parannetaan opetuksen laatua.
Selvityksessä on esitetty opetusryhmäkoon määräytymisen perusteet voimassa olevan lainsäädännön ja suositusten mukaisesti eri oppilasryhmien osalta. Lisäksi selvityksessä on kartoitettu opetusryhmien pienentämiseksi tehdyt toimenpiteet ja tarkasteltu opetusryhmäkoossa tapahtuneita tilastollisia muutoksia sekä arvioitu opetusryhmiä koskevaa tutkimustietoa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää, että rahoitusta opetusryhmien pienentämiseksi jatketaan. Lisäksi tavoitteena on uudistaa kuntien valtionosuusjärjestelmä vuoteen 2015 mennessä hallitusohjelmassa linjatulla tavalla siten, että rahoitus pohjautuisi jatkossa nykyistä enemmän perusopetuksen toimintaympäristöä kuvaaviin indikaattoreihin. Opetusryhmiä koskeva tilastointi otetaan osaksi opetusta ja koulutusta koskevaa perustilastointia. Tilastointia kehitetään siten, että keskimääräisen opetusryhmäkoon lisäksi tietoa kerätään joustavista opetusjärjestelyistä sekä erityistä ja tehostettua tukea saavien oppilaiden opetuksen tuen toteutuksesta, muodoista ja toteutuspaikasta.