PISA12 ensituloksia
Kupari, Pekka; Välijärvi, Jouni; Andersson, Leif; Arffman, Inga; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija; Vettenranta, Jouni (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kupari, Pekka
Välijärvi, Jouni
Andersson, Leif
Arffman, Inga
Nissinen, Kari
Puhakka, Eija
Vettenranta, Jouni
opetus- ja kulttuuriministeriö
2013
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2013:20This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-241-8Tiivistelmä
OECD:n Pisa-tutkimusohjelman suomalaistuloksia esitellään Pisa 2012 ensituloksia -raportissa sekä tiivistetymmin esitteessä.
Tutkimuksessa arvioidaan 15-vuotiaiden nuorten oppimistuloksia lukutaidossa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamisessa kolmen vuoden välein. Arvioinnin pääalue vaihtuu joka kierroksella ja vuonna 2012 se oli matematiikka.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisnuorten osaaminen matematiikassa on laskenut merkittävästi vuodesta 2003, jolloin matematiikan osaamista arvioitiin edellisen kerran pääalueena. Myös lukutaito ja luonnontieteiden osaaminen on selvästi heikentynyt.
Suomessa PISA 2012 -tutkimuksen otokseen valittiin 311 koulua, joista valittiin 10157 oppilasta. Oppilaista 90 prosenttia osallistui Pisa-kokeeseen. Tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.
Tutkimuksessa arvioidaan 15-vuotiaiden nuorten oppimistuloksia lukutaidossa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamisessa kolmen vuoden välein. Arvioinnin pääalue vaihtuu joka kierroksella ja vuonna 2012 se oli matematiikka.
Tutkimustulosten perusteella suomalaisnuorten osaaminen matematiikassa on laskenut merkittävästi vuodesta 2003, jolloin matematiikan osaamista arvioitiin edellisen kerran pääalueena. Myös lukutaito ja luonnontieteiden osaaminen on selvästi heikentynyt.
Suomessa PISA 2012 -tutkimuksen otokseen valittiin 311 koulua, joista valittiin 10157 oppilasta. Oppilaista 90 prosenttia osallistui Pisa-kokeeseen. Tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.