Turvallisuuden edistäminen oppilaitoksissa: Seurantaryhmän loppuraportti
opetus- ja kulttuuriministeriö
20.06.2013
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2013:8This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-223-4Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 16.11.2010 oppilaitosten turvallisuustilanteen kehittämistoimien seurantaa varten valtakunnallisen seurantaryhmän toimikaudelle 1.1.2011–3 1.12.2012. Ryhmän tehtävänä oli raportoida ja tehdä ehdotuksia asianomaisille viranomaisille sekä sisäisen turvallisuuden ministeriryhmälle, kerätä tietoa eri viranomaisten turvallisuutta parantavista kehittämistoimista sekä antaa suosituksia hyvien käytäntöjen levittämisestä oppilaitoksiin. Seurantaryhmä keskitti työnsä koskemaan erityisesti perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen turvallisuuskysymyksiä.
Opetusta ja koulutusta järjestettäessä on koko oppilaitosyhteisön turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa toiminnan keskeinen perusta. Säädökset sekä perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelmien perusteet ja ammatillisten perustutkintojen perusteet ohjaavat oppilaitosten turvallisuustoimintaa. Turvallisuuteen liittyy keskeisesti oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri ja sen kautta luotu perusta päivittäiselle arkiturvallisuudelle. Turvallisuus oppilaitoksissa on keskeinen osa hyvinvointia.
Hyvästä turvallisuuskulttuurista voidaan puhua, kun toiminta on turvallista, toimintaan liittyvät vaarat on arvioitu ja niitä ehkäistään suunnitelmallisesti. Hyvässä turvallisuuskulttuurissa turvallinen toiminta ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen perustuvat toimivaan turvallisuuden johtamiseen. Oppilaitoksen turvallisuuden edistämisen perustuu yhteisesti jaettuun käsitykseen oppilaitoksen turvallisuudesta sekä toiminnan kautta osoitettuun turvallisuuden arvostamiseen. Hyvässä turvallisuuskulttuurissa jokainen yhteisössä toimiva sitoutuu omalta osaltaan riittävän vahvasti pitämään yllä turvallisuutta ja toimimaan päivittäin turvallisuutta edistävien toimintatapojen mukaisesti. Turvallisuus on tavoitteellista silloin, kun sen edistäminen sisältyy oppilaitoksen normaaliin toimintaan.
Oppilaitosten turvallisuustilanteen seurantaryhmän loppuraportti sisältää seurantaryhmän esittämät arviot ja kehittämistarpeet sekä keskeiset esitykset. Seurantaryhmä esittää turvallisuutta integroiduksi osaksi opetushallinnon sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien strategioita. Opetushenkilöstön turvallisuusosaamista tulisi vahvistaa peruskoulutuksessa, siihen liittyvässä opetusharjoittelussa sekä täydennyskoulutuksella. Seurantaryhmä esittää oppilaitosten turvallisuuskulttuurin edistämiseen toimenpiteitä. Lisäksi seurantaryhmä esittää viranomaisten välisten yhteistyön tiivistämistä.
Opetusta ja koulutusta järjestettäessä on koko oppilaitosyhteisön turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa toiminnan keskeinen perusta. Säädökset sekä perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelmien perusteet ja ammatillisten perustutkintojen perusteet ohjaavat oppilaitosten turvallisuustoimintaa. Turvallisuuteen liittyy keskeisesti oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri ja sen kautta luotu perusta päivittäiselle arkiturvallisuudelle. Turvallisuus oppilaitoksissa on keskeinen osa hyvinvointia.
Hyvästä turvallisuuskulttuurista voidaan puhua, kun toiminta on turvallista, toimintaan liittyvät vaarat on arvioitu ja niitä ehkäistään suunnitelmallisesti. Hyvässä turvallisuuskulttuurissa turvallinen toiminta ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen perustuvat toimivaan turvallisuuden johtamiseen. Oppilaitoksen turvallisuuden edistämisen perustuu yhteisesti jaettuun käsitykseen oppilaitoksen turvallisuudesta sekä toiminnan kautta osoitettuun turvallisuuden arvostamiseen. Hyvässä turvallisuuskulttuurissa jokainen yhteisössä toimiva sitoutuu omalta osaltaan riittävän vahvasti pitämään yllä turvallisuutta ja toimimaan päivittäin turvallisuutta edistävien toimintatapojen mukaisesti. Turvallisuus on tavoitteellista silloin, kun sen edistäminen sisältyy oppilaitoksen normaaliin toimintaan.
Oppilaitosten turvallisuustilanteen seurantaryhmän loppuraportti sisältää seurantaryhmän esittämät arviot ja kehittämistarpeet sekä keskeiset esitykset. Seurantaryhmä esittää turvallisuutta integroiduksi osaksi opetushallinnon sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien strategioita. Opetushenkilöstön turvallisuusosaamista tulisi vahvistaa peruskoulutuksessa, siihen liittyvässä opetusharjoittelussa sekä täydennyskoulutuksella. Seurantaryhmä esittää oppilaitosten turvallisuuskulttuurin edistämiseen toimenpiteitä. Lisäksi seurantaryhmä esittää viranomaisten välisten yhteistyön tiivistämistä.