Kvalitetsrekommendation för de allmänna biblioteken
opetus- ja kulttuuriministeriö
15.06.2011
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2011:7This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-002-5Tiivistelmä
Alla framgångsrika organisationer utvärderar sig själva och tar lärdom av resultaten. Verksamheten brukar utvärderas och mätas ur olika synvinklar och utvärdering är en väsentlig del av den offentligt finansierade verksamheten. Den offentliga förvaltningen förväntas prestera dokumenterad information om effektivitet, lönsamhet och resultat. Samma förväntningar ställs på biblioteken.
Den offentliga förvaltningen utgår från att medborgarna har rätt att förvänta sig att servicen håller så hög standard som den godkända kostnadsnivån tillåter. En annan utgångspunkt är att den som tillhandahåller offentlig service ska förbättra sin verksamhet. Det är principer som finns inskrivna i kvalitetsrekommendationerna för offentlig service.
Kommuninvånarna är överlag nöjda med den kommunala servicen, visar kommuninvånarundersökningen 2008. Mest nöjda är de med biblioteksservicen: 75 procent uppgav att de är nöjda. Även om biblioteken flera år har legat i topp i utvärderingarna, är det en stor och fortlöpande utmaning att förbättra kvaliteten på servicen.
Regeringsprogrammet, bibliotekslagstiftningen, de nationella bibliotekspolitiska riktlinjerna och kommunernas gemensamma strategier förpliktar till kvalitetsförbättrande åtgärder. Inte minst under ekonomiskt dåliga tider måste biblioteken kunna visa att de knappa resurserna används rätt och med gott resultat. Utvärderingar kan därför generera nya möjligheter och effekter.
I sitt program utfäste sig statsminister Matti Vanhanens andra regering att ta fram verktyg för kontroll av kvaliteten på kommunal service, förbättra verksamhetskulturen och sammanställa produktivitetsmått. Statsminister Mari Kiviniemis regering arbetar vidare på att genomföra de beslut som den förra regeringens fattade. Också i regeringens basserviceprogram 2011–2014 finns det inskrivet att utvärderingen av servicekvaliteten och serviceresultaten måste effektiviseras, likaså kontrollen och styrningen av servicen, och att kundperspektivet ska beaktas. Kommunerna måste dessutom bli bättre på att utnyttja informationen från utvärderingarna av basservicen och de måste satsa mer på kundperspektivet.
Utvärderingen av de allmänna biblioteken har varit en lagfäst skyldighet sedan 1998 och kvalitetsrekommendationerna i det bibliotekspolitiska programmet har tjänat som underlag för arbetet. Basserviceutvärderingen 2007 visade emellertid att utvärderingar inte hade integrerats i bibliotekens fortlöpande verksamhet. Samtidigt påpekades det att kvalitetsrekommendationerna behöver uppdateras.
Kvalitetsrekommendation för den nationella biblioteksservicen ingår i undervisnings- och kulturministeriets strategier för att precisera kundernas rättigheter och förtydliga tillgång, tillgänglighet och kvalitet på servicen. Samhället kan utvecklas på ett positivt och hållbart sätt med hjälp av högkvalitativ service som sparar både tid och pengar. Högkvalitativa biblioteks- och informationstjänster ger tidsmässig och ekonomisk vinst och genererar positiva och långsiktiga förändringar i samhället.
Denna kvalitetsrekommendation för den allmänna biblioteksverksamheten har sammanställts av en arbetsgrupp tillsatt av undervisnings- och kulturministeriet. Tanken är att rekommendationen inklusive kvalitetsbeskrivningarna och rekommendationen för kvalitetsledning ska stötta och motivera de kommunala biblioteken att ställa in siktet på att bli excellenta. Målet har varit att ta fram verktyg för bibliotekens självvärdering.
Utvärderingen hjälper biblioteken att rikta blicken mot framtiden. Internationella erfarenheter visar att biblioteken i vårt land behöver förnya sig. Då kommer utvärdering väl till pass när de ska utveckla nya modeller och former för service. Kvalitet är en viktig framgångsfaktor och en avgörande konkurrensfaktor för våra bibliotek. Hög kvalitet ger nämligen en positiv bild utåt. Kvalitet lönar sig och ger lön för mödan, men kvalitet måste kunna påvisas. Bästa sättet att förbereda sig för kommande utmaningar är att satsa på kvalitetsförbättring och kvalitetsutvärdering.
Arbetsgruppen är väl medveten om att kvalitetsrekommendationen inte kan inrymma alla nyanser, aspekter eller framtida förändringar i biblioteksverksamheten. Många frågor kan bara formuleras på en generell nivå eftersom den kommande utvecklingen påverkas av en rad föränderliga faktorer. I fortsättningen kommer ministeriet att se över rekommendationen i takt med utvecklingen.
Det är arbetsgruppens förhoppning att kvalitetsrekommendationen ska vara till nytta i ert utvecklingsarbete. En stor del av befolkningen i vårt land kommer i kontakt med de allmänna biblioteken. Därför är det viktigt att kommunerna i sina biblioteks- och informationstjänster kan möta förändringarna i omvärlden redan innan de är ett faktum.
Den offentliga förvaltningen utgår från att medborgarna har rätt att förvänta sig att servicen håller så hög standard som den godkända kostnadsnivån tillåter. En annan utgångspunkt är att den som tillhandahåller offentlig service ska förbättra sin verksamhet. Det är principer som finns inskrivna i kvalitetsrekommendationerna för offentlig service.
Kommuninvånarna är överlag nöjda med den kommunala servicen, visar kommuninvånarundersökningen 2008. Mest nöjda är de med biblioteksservicen: 75 procent uppgav att de är nöjda. Även om biblioteken flera år har legat i topp i utvärderingarna, är det en stor och fortlöpande utmaning att förbättra kvaliteten på servicen.
Regeringsprogrammet, bibliotekslagstiftningen, de nationella bibliotekspolitiska riktlinjerna och kommunernas gemensamma strategier förpliktar till kvalitetsförbättrande åtgärder. Inte minst under ekonomiskt dåliga tider måste biblioteken kunna visa att de knappa resurserna används rätt och med gott resultat. Utvärderingar kan därför generera nya möjligheter och effekter.
I sitt program utfäste sig statsminister Matti Vanhanens andra regering att ta fram verktyg för kontroll av kvaliteten på kommunal service, förbättra verksamhetskulturen och sammanställa produktivitetsmått. Statsminister Mari Kiviniemis regering arbetar vidare på att genomföra de beslut som den förra regeringens fattade. Också i regeringens basserviceprogram 2011–2014 finns det inskrivet att utvärderingen av servicekvaliteten och serviceresultaten måste effektiviseras, likaså kontrollen och styrningen av servicen, och att kundperspektivet ska beaktas. Kommunerna måste dessutom bli bättre på att utnyttja informationen från utvärderingarna av basservicen och de måste satsa mer på kundperspektivet.
Utvärderingen av de allmänna biblioteken har varit en lagfäst skyldighet sedan 1998 och kvalitetsrekommendationerna i det bibliotekspolitiska programmet har tjänat som underlag för arbetet. Basserviceutvärderingen 2007 visade emellertid att utvärderingar inte hade integrerats i bibliotekens fortlöpande verksamhet. Samtidigt påpekades det att kvalitetsrekommendationerna behöver uppdateras.
Kvalitetsrekommendation för den nationella biblioteksservicen ingår i undervisnings- och kulturministeriets strategier för att precisera kundernas rättigheter och förtydliga tillgång, tillgänglighet och kvalitet på servicen. Samhället kan utvecklas på ett positivt och hållbart sätt med hjälp av högkvalitativ service som sparar både tid och pengar. Högkvalitativa biblioteks- och informationstjänster ger tidsmässig och ekonomisk vinst och genererar positiva och långsiktiga förändringar i samhället.
Denna kvalitetsrekommendation för den allmänna biblioteksverksamheten har sammanställts av en arbetsgrupp tillsatt av undervisnings- och kulturministeriet. Tanken är att rekommendationen inklusive kvalitetsbeskrivningarna och rekommendationen för kvalitetsledning ska stötta och motivera de kommunala biblioteken att ställa in siktet på att bli excellenta. Målet har varit att ta fram verktyg för bibliotekens självvärdering.
Utvärderingen hjälper biblioteken att rikta blicken mot framtiden. Internationella erfarenheter visar att biblioteken i vårt land behöver förnya sig. Då kommer utvärdering väl till pass när de ska utveckla nya modeller och former för service. Kvalitet är en viktig framgångsfaktor och en avgörande konkurrensfaktor för våra bibliotek. Hög kvalitet ger nämligen en positiv bild utåt. Kvalitet lönar sig och ger lön för mödan, men kvalitet måste kunna påvisas. Bästa sättet att förbereda sig för kommande utmaningar är att satsa på kvalitetsförbättring och kvalitetsutvärdering.
Arbetsgruppen är väl medveten om att kvalitetsrekommendationen inte kan inrymma alla nyanser, aspekter eller framtida förändringar i biblioteksverksamheten. Många frågor kan bara formuleras på en generell nivå eftersom den kommande utvecklingen påverkas av en rad föränderliga faktorer. I fortsättningen kommer ministeriet att se över rekommendationen i takt med utvecklingen.
Det är arbetsgruppens förhoppning att kvalitetsrekommendationen ska vara till nytta i ert utvecklingsarbete. En stor del av befolkningen i vårt land kommer i kontakt med de allmänna biblioteken. Därför är det viktigt att kommunerna i sina biblioteks- och informationstjänster kan möta förändringarna i omvärlden redan innan de är ett faktum.