Hallinto-oikeuksien henkilöstörakenteen kehittäminen
oikeusministeriö
31.05.2004
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2004:9This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-169-1Tiivistelmä
Hallinto-oikeuksien virkarakenne periytyy osin vielä vuodelta 1989, jolloin lääninoikeudet perustettiin. Hallinto-oikeuksiin tulevien asioiden vaikeusaste ja sisältö ovat tuon lähes 15 vuoden aikana oleellisesti muuttuneet. Yleiset odotukset tuomioistuintoiminnan laadulle ja oikeudenkäynnin kriteerit asettavat uusia vaatimuksia myös virkarakenteelle. Tuomarien määrän lisäämistä esittelijöiden määrään verrattuna eli tuomaripainotteiseen henkilöstörakenteeseen siirtymistä on perusteltu sillä, että tuomarien tulisi entistä enemmän keskittyä työnsä ydintehtäviin eli asioiden valmistelusta vastaamiseen, prosessinjohtotoimiin ja päätösluonnoksen laatimiseen.
Hallinto-oikeudet, niiden henkilöstö ja lainopillisen koulutuksen saanutta henkilöstöä edustava henkilöstöjärjestö ovat esittäneet eri yhteyksissä, että hallinto-oikeuksien henkilöstörakennetta kehitettäisiin tuomaripainotteisempaan suuntaan. Oikeusministeriön julkaisema oikeuspolitiikan strategia edellyttää hallinnonalalle suunnitelmallista ja pitkäjänteistä henkilöstöpolitiikkaa. Tuomareiden kouluttautumisen uudistaminen edellyttää koulutusvirkojen sijoittamista myös hallinto-oikeuksiin.
Työryhmä on päätynyt ehdottamaan, että oikeusministeriö tekisi periaatepäätöksen hallinto-oikeuksien henkilöstörakenteen kehittämisestä vuosien 2005-2014 aikavälillä siten, että hallinto-oikeustuomarien ja hallinto-oikeuden kansliahenkilökunnan virkoja lisätään vuosittain samalla, kun hallinto-oikeussihteerien virkoja lakkautetaan nykyisestä 133 virasta niin, että hallinto-oikeussihteerien virkoja tulisi kuitenkin olla vuonna 2014 vielä vähintään 73. Uusia hallinto-oikeustuomareiden virkoja perustettaisiin 20 ja kansliahenkilökuntaan kuuluvien virkoja 30. Tuomarien koulutusjärjestelmän kaavaillut tuomarikoulutuspaikat voisivat kohdentua hallinto-oikeuksiin enintään kymmenen viran osalta. Hallinto-oikeuksien henkilöstön kokonaismäärä ei näin ollen pienenisi.
Työryhmä korostaa vielä, että henkilöstörakenteen kehittäminen on tärkeä tekijä oikeusturvan saatavuuden kannalta, mutta hallinto-oikeuksien tehtävien monipuolistuessa ja lisääntyessä tulisi henkilöstörakennetta kehitettäessä samalla seurata tarkoin asioiden käsittelyaikoja hallinto-oikeuksissa. Niiden piteneminen voi olla merkkinä siitä, että hallinto-oikeudet tulevat tarvitsemaan myös henkilöstön lukumäärän lisäämistä yllä mainitulla aikavälillä.
Hallinto-oikeudet, niiden henkilöstö ja lainopillisen koulutuksen saanutta henkilöstöä edustava henkilöstöjärjestö ovat esittäneet eri yhteyksissä, että hallinto-oikeuksien henkilöstörakennetta kehitettäisiin tuomaripainotteisempaan suuntaan. Oikeusministeriön julkaisema oikeuspolitiikan strategia edellyttää hallinnonalalle suunnitelmallista ja pitkäjänteistä henkilöstöpolitiikkaa. Tuomareiden kouluttautumisen uudistaminen edellyttää koulutusvirkojen sijoittamista myös hallinto-oikeuksiin.
Työryhmä on päätynyt ehdottamaan, että oikeusministeriö tekisi periaatepäätöksen hallinto-oikeuksien henkilöstörakenteen kehittämisestä vuosien 2005-2014 aikavälillä siten, että hallinto-oikeustuomarien ja hallinto-oikeuden kansliahenkilökunnan virkoja lisätään vuosittain samalla, kun hallinto-oikeussihteerien virkoja lakkautetaan nykyisestä 133 virasta niin, että hallinto-oikeussihteerien virkoja tulisi kuitenkin olla vuonna 2014 vielä vähintään 73. Uusia hallinto-oikeustuomareiden virkoja perustettaisiin 20 ja kansliahenkilökuntaan kuuluvien virkoja 30. Tuomarien koulutusjärjestelmän kaavaillut tuomarikoulutuspaikat voisivat kohdentua hallinto-oikeuksiin enintään kymmenen viran osalta. Hallinto-oikeuksien henkilöstön kokonaismäärä ei näin ollen pienenisi.
Työryhmä korostaa vielä, että henkilöstörakenteen kehittäminen on tärkeä tekijä oikeusturvan saatavuuden kannalta, mutta hallinto-oikeuksien tehtävien monipuolistuessa ja lisääntyessä tulisi henkilöstörakennetta kehitettäessä samalla seurata tarkoin asioiden käsittelyaikoja hallinto-oikeuksissa. Niiden piteneminen voi olla merkkinä siitä, että hallinto-oikeudet tulevat tarvitsemaan myös henkilöstön lukumäärän lisäämistä yllä mainitulla aikavälillä.