Oikeusapudirektiivin täytäntöönpano
Liukkonen, Iiro (2004-06-24)
Liukkonen, Iiro
oikeusministeriö
24.06.2004
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2004:21This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-218-3Tiivistelmä
Julkaisu sisältää ehdotuksen hallituksen esitykseksi laiksi oikeusapulain muuttamisesta. Esityksellä saatettaisiin valtionsisäisesti voimaan Euroopan unionin neuvoston direktiivi 2003/8/EY, joka on annettu 27 päivänä tammikuuta 2003. Direktiivi koskee oikeussuojakeinojen parantamista rajat ylittävissä riita-asioissa vahvistamalla oikeusapuun kyseisissä riita-asioissa liittyvät yhteiset vähimmäisvaatimukset.
Direktiivi merkitsee vähimmäisharmonisointia niin, että jäsenvaltiot voivat toteuttaa oikeusavun saajien kannalta suotuisampia järjestelyjä. Oikeusavun antamista koskee Suomessa oikeusapulaki (257/2002). Laki täyttää sellaisenaan lähes kaikki direktiivin vaatimukset ja turvaa monissa suhteissa kattavamman oikeusavun kuin direktiivi.
Direktiivin johdosta oikeusapulakiin tehtäisiin neljä muutosta. Oikeusapuun oikeutettujen henkilöiden piiri määriteltäisiin laissa niin, että oikeusapua voisivat Suomessa käsiteltävissä asioissaan saada ne henkilöt, joilla on koti- tai asuinpaikka unionin alueella. Sama etu koskisi myös henkilöitä, jotka asuvat muissa Euroopan talousalueeseen kuuluvissa valtioissa. Oikeusavun hakijalle annettaisiin direktiivin mukainen mahdollisuus osoittaa, että hän käyttövarastaan huolimatta tarvitsee oikeusapua johtuen hänen asuinpaikkavaltionsa ja Suomen elinkustannuseroista.
Oikeusapu jatkuisi oikeusavun saajan hyväksi annetun tuomion täytäntöönpanovaiheessa nykyistä laajempana. Oikeusapu tuottaisi vapautuksen ulosottomaksusta myös silloin, kun ulosottoa haetaan uudelleen aikaisemman tuloksettoman ulosottoyrityksen jälkeen. Toisessa jäsenvaltiossa tai ETA-maassa myönnetty oikeusapu tuottaisi saman maksuvapautuksen pantaessa Suomessa täytäntöön tuossa valtiossa annettua tuomiota.
Direktiivi on saatettava valtionsisäisesti voimaan viimeistään 30 päivänä marraskuuta 2004. Laki ehdotetaan siksi tulemaan voimaan viimeistään tuolloin.
Direktiivi merkitsee vähimmäisharmonisointia niin, että jäsenvaltiot voivat toteuttaa oikeusavun saajien kannalta suotuisampia järjestelyjä. Oikeusavun antamista koskee Suomessa oikeusapulaki (257/2002). Laki täyttää sellaisenaan lähes kaikki direktiivin vaatimukset ja turvaa monissa suhteissa kattavamman oikeusavun kuin direktiivi.
Direktiivin johdosta oikeusapulakiin tehtäisiin neljä muutosta. Oikeusapuun oikeutettujen henkilöiden piiri määriteltäisiin laissa niin, että oikeusapua voisivat Suomessa käsiteltävissä asioissaan saada ne henkilöt, joilla on koti- tai asuinpaikka unionin alueella. Sama etu koskisi myös henkilöitä, jotka asuvat muissa Euroopan talousalueeseen kuuluvissa valtioissa. Oikeusavun hakijalle annettaisiin direktiivin mukainen mahdollisuus osoittaa, että hän käyttövarastaan huolimatta tarvitsee oikeusapua johtuen hänen asuinpaikkavaltionsa ja Suomen elinkustannuseroista.
Oikeusapu jatkuisi oikeusavun saajan hyväksi annetun tuomion täytäntöönpanovaiheessa nykyistä laajempana. Oikeusapu tuottaisi vapautuksen ulosottomaksusta myös silloin, kun ulosottoa haetaan uudelleen aikaisemman tuloksettoman ulosottoyrityksen jälkeen. Toisessa jäsenvaltiossa tai ETA-maassa myönnetty oikeusapu tuottaisi saman maksuvapautuksen pantaessa Suomessa täytäntöön tuossa valtiossa annettua tuomiota.
Direktiivi on saatettava valtionsisäisesti voimaan viimeistään 30 päivänä marraskuuta 2004. Laki ehdotetaan siksi tulemaan voimaan viimeistään tuolloin.