Vangin muutoksenhakuoikeus
oikeusministeriö
11.10.2006
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2006:25This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-466-412-7Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli selvittää mahdollisuudet laatia luettelo sellaisista vankilassa tehtävistä ratkaisuista, joista ei saa hakea muutosta ja arvioida järjestelyn suhde oikaisuvaatimusmenettelyyn. Lisäksi työryhmän tuli laatia hallituksen esityksen muotoon ehdotus tarvittavista lainmuutoksista.
Työryhmä otti työnsä lähtökohdaksi perustuslain 21 §:n vaatimuksen, jonka mukaan jokaisella on oikeus hakea muutosta oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskevaan päätökseen. Toinen työryhmän työn lähtökohta oli hallinto-oikeudessa syntynyt jaottelu hallinnollisiin päätöksiin ja tosiasialliseen hallintotoimintaan. Hallinnolliset päätökset ovat hallinto-oikeudessa pääsääntöisesti muutoksenhakukelpoisia, mutta tietyin edellytyksin joistakin päätöksistä voidaan säätää muutoksenhakukielto. Tosiasiallinen hallintotoiminta puolestaan jää hallinnollisen muutoksenhaun ulkopuolelle.
Näiden lähtökohtien pohjalta työryhmä tarkasteli sekä vankeuslain (767/2005) että tutkintavankeuslain (768/2005) säännökset ja ryhmitteli laeissa säädetyt päätökset ja viranomaistoimet muutoksenhakukelpoisiin päätöksiin, muutoksenhakukiellossa oleviin päätöksiin ja tosiasialliseen hallintotoimintaan. Lähtökohtana jaottelussa oli, että vangin oikeuksia ja velvollisuuksia koskevat päätökset ovat muutoksenhakukelpoisia ja muutoksenhakukieltoon voidaan asettaa päätökset, joilla ei puututa vangin oikeuksiin tai velvollisuuksiin ja jotka ovat lähellä tosiasiallista hallintotoimintaa. Työryhmä laati ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon.
Mietinnössään työryhmä ehdottaa, että vankeuslakiin ja tutkintavankeuslakiin säädetään kattavat ja täsmälliset luettelot sekä muutoksenhakukelpoisista että muutoksenhakukiellossa olevista päätöksistä. Näin ei jää tulkinnanvaraiseksi, kuuluuko jokin viranomaisratkaisu muutoksenhaun alaan, ja menettelystä tulee ennakoitavaa niin viranomaisten kuin vankienkin kannalta.
Lisäksi työryhmä ehdottaa joitakin täsmennyksiä muutoksenhakumenettelyä koskeviin säännöksiin.
Työryhmä otti työnsä lähtökohdaksi perustuslain 21 §:n vaatimuksen, jonka mukaan jokaisella on oikeus hakea muutosta oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskevaan päätökseen. Toinen työryhmän työn lähtökohta oli hallinto-oikeudessa syntynyt jaottelu hallinnollisiin päätöksiin ja tosiasialliseen hallintotoimintaan. Hallinnolliset päätökset ovat hallinto-oikeudessa pääsääntöisesti muutoksenhakukelpoisia, mutta tietyin edellytyksin joistakin päätöksistä voidaan säätää muutoksenhakukielto. Tosiasiallinen hallintotoiminta puolestaan jää hallinnollisen muutoksenhaun ulkopuolelle.
Näiden lähtökohtien pohjalta työryhmä tarkasteli sekä vankeuslain (767/2005) että tutkintavankeuslain (768/2005) säännökset ja ryhmitteli laeissa säädetyt päätökset ja viranomaistoimet muutoksenhakukelpoisiin päätöksiin, muutoksenhakukiellossa oleviin päätöksiin ja tosiasialliseen hallintotoimintaan. Lähtökohtana jaottelussa oli, että vangin oikeuksia ja velvollisuuksia koskevat päätökset ovat muutoksenhakukelpoisia ja muutoksenhakukieltoon voidaan asettaa päätökset, joilla ei puututa vangin oikeuksiin tai velvollisuuksiin ja jotka ovat lähellä tosiasiallista hallintotoimintaa. Työryhmä laati ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon.
Mietinnössään työryhmä ehdottaa, että vankeuslakiin ja tutkintavankeuslakiin säädetään kattavat ja täsmälliset luettelot sekä muutoksenhakukelpoisista että muutoksenhakukiellossa olevista päätöksistä. Näin ei jää tulkinnanvaraiseksi, kuuluuko jokin viranomaisratkaisu muutoksenhaun alaan, ja menettelystä tulee ennakoitavaa niin viranomaisten kuin vankienkin kannalta.
Lisäksi työryhmä ehdottaa joitakin täsmennyksiä muutoksenhakumenettelyä koskeviin säännöksiin.