Hyvinvointivaltion kriminaalipolitiikka : Kriminaalipoliittinen toimintaohjelma vuosille 2007-2011
oikeusministeriö
21.03.2007
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2007:13This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-508-7Tiivistelmä
Oikeusministeriön kriminaalipoliittinen toimenpideohjelma kohdistuu vuosille 2007- 2011. Ohjelma sisältää sekä keskeisiä kriminaalipoliittisia linjauksia että konkreettisia toimenpide-ehdotuksia. Toimenpideohjelma on valmisteltu virkatyönä oikeusministeriön kriminaalipoliittisella osastolla. Kriminaalipoliittisen ohjelman laatiminen on jatkovalmistelua oikeusministeriön julkaisulle "Oikeuspolitiikan strategia ja kehitysnäkymiä vuosiksi 2003-2012".
Kriminaalipoliittisessa toimenpideohjelmassa termi kriminaalipolitiikka on määritelty laajasti. Poliisin ja rikosoikeusjärjestelmän lisäksi kriminaalipolitiikkaan voivat kuulua kaikki yhteiskunnalliset toimet, jotka vaikuttavat rikollisuuteen, riippumatta siitä, mikä taho on toimijana tai ovatko toimet alun perin suunniteltu vähentämään rikollisuutta. Esimerkiksi sosiaalipolitiikalla, terveydenhoidolla ja alkoholipolitiikalla on merkittävä vaikutus rikollisuuden tasoon.
Toimenpideohjelmassa kuvataan kriminaalipoliittisen toimintaympäristön muutostekijöitä. Toimintaympäristöön vaikuttavat rikollisuuskehityksen lisäksi sekä yleiset yhteiskunnalliset että kansainväliset kehitystrendit. Lisäksi julkaisussa on kuvattu rikosoikeusjärjestelmän toimintaa ja resurssikehitystä viime vuosina.
Toimintaohjelmassa kriminaalipolitiikalle on määritelty viisi yhteiskunnallista vaikuttavuustavoitetta: - rikostilaisuuksien ja rikosriskien vähentäminen, - rikosvastuun toteutuminen joutuisasti, luotettavasti ja oikeudenmukaisesti, - ennustettava, rationaalinen ja kustannustehokas seuraamusjärjestelmä, - rikosseuraamusten turvallinen ja tehokas täytäntöönpano uusintarikollisuutta vähentäen sekä - rikoksen uhrin aseman parantaminen ja oikeusturvan toteuttaminen.
Näiden vaikutustavoitteiden saavuttamiseksi esitetään 20 toimenpide-ehdotusta, joista 7 on priorisoitu tärkeimmiksi seuraavan viiden vuoden aikana toteutettaviksi toimiksi. Lisäksi arvioidaan keinoja kriminaalipoliittisen toimien vaikuttavuuden mittaamiseksi ja ehdotetaan keinoja tietolähteiden ja tutkimustoiminnan kehittämiseksi.
Kriminaalipoliittisessa toimenpideohjelmassa termi kriminaalipolitiikka on määritelty laajasti. Poliisin ja rikosoikeusjärjestelmän lisäksi kriminaalipolitiikkaan voivat kuulua kaikki yhteiskunnalliset toimet, jotka vaikuttavat rikollisuuteen, riippumatta siitä, mikä taho on toimijana tai ovatko toimet alun perin suunniteltu vähentämään rikollisuutta. Esimerkiksi sosiaalipolitiikalla, terveydenhoidolla ja alkoholipolitiikalla on merkittävä vaikutus rikollisuuden tasoon.
Toimenpideohjelmassa kuvataan kriminaalipoliittisen toimintaympäristön muutostekijöitä. Toimintaympäristöön vaikuttavat rikollisuuskehityksen lisäksi sekä yleiset yhteiskunnalliset että kansainväliset kehitystrendit. Lisäksi julkaisussa on kuvattu rikosoikeusjärjestelmän toimintaa ja resurssikehitystä viime vuosina.
Toimintaohjelmassa kriminaalipolitiikalle on määritelty viisi yhteiskunnallista vaikuttavuustavoitetta: - rikostilaisuuksien ja rikosriskien vähentäminen, - rikosvastuun toteutuminen joutuisasti, luotettavasti ja oikeudenmukaisesti, - ennustettava, rationaalinen ja kustannustehokas seuraamusjärjestelmä, - rikosseuraamusten turvallinen ja tehokas täytäntöönpano uusintarikollisuutta vähentäen sekä - rikoksen uhrin aseman parantaminen ja oikeusturvan toteuttaminen.
Näiden vaikutustavoitteiden saavuttamiseksi esitetään 20 toimenpide-ehdotusta, joista 7 on priorisoitu tärkeimmiksi seuraavan viiden vuoden aikana toteutettaviksi toimiksi. Lisäksi arvioidaan keinoja kriminaalipoliittisen toimien vaikuttavuuden mittaamiseksi ja ehdotetaan keinoja tietolähteiden ja tutkimustoiminnan kehittämiseksi.