Sopimattomat kaupalliset menettelyt. Kuluttajansuojalain markkinointia koskevien säännösten uudistaminen
oikeusministeriö
05.11.2007
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2007:11This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-486-8Tiivistelmä
Mietinnössä ehdotetaan uudistettavaksi markkinointia koskeva kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luku. Tämän lisäksi ehdotetaan eräitä tarkistuksia sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annettuun lakiin (1061/1978), lakiin luottolaitostoiminnasta (121/2007), arvopaperimarkkinalakiin (495/1989), vakuutusyhtiölakiin (1062/1979) ja lakiin vakuutusedustuksesta (570/2005). Muutoksilla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2005/29/EY sopimattomista kaupallisista menettelyistä.
Kuluttajansuojalain 2 luvun soveltamisalaa laajennettaisiin siten, että se koskisi markkinoinnin lisäksi menettelyjä asiakassuhteessa, esimerkiksi asiakasvalitusten käsittelyä. Luvussa olisi nykyistä yksityiskohtaisemmat säännökset yhtäältä siitä, milloin markkinointia tai muuta menettelyä pidetään kuluttajien kannalta sopimattomana, ja toisaalta siitä, milloin markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena. Hyvää tapaa koskeva sääntely on puhtaasti kansallista, sillä direktiivi ei koske markkinoinnin arviointia eettisin perustein.
Kuluttajansuojalain 2 luvun soveltamisalaa laajennettaisiin siten, että se koskisi markkinoinnin lisäksi menettelyjä asiakassuhteessa, esimerkiksi asiakasvalitusten käsittelyä. Luvussa olisi nykyistä yksityiskohtaisemmat säännökset yhtäältä siitä, milloin markkinointia tai muuta menettelyä pidetään kuluttajien kannalta sopimattomana, ja toisaalta siitä, milloin markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena. Hyvää tapaa koskeva sääntely on puhtaasti kansallista, sillä direktiivi ei koske markkinoinnin arviointia eettisin perustein.