Yhdistyslain tarkistaminen
oikeusministeriö
12.06.2008
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 2008:03This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-755-5Tiivistelmä
Pienet yhdistykset vapautetaan velvollisuudesta toimittaa tilintarkastuslaissa tarkoitettu tilintarkastus, jonka voi suorittaa vain hyväksytty tilintarkastaja. Yhdistysten nykyinen maallikkotilintarkastus ehdotetaan korvattavaksi lisäämällä yhdistyslakiin säännökset toiminnantarkastuksesta, jonka voi suorittaa muu kuin hyväksytty tilintarkastaja. Toiminnantarkastus olisi tilintarkastuksen tavoin laillisuustarkastusta, joka kohdistuu yhdistyksen kirjanpitoon, tilinpäätökseen ja hallintoon. Sääntely olisi kuitenkin tilintarkastuslain sääntelyä yleisluontoisempaa ja mm. toiminnantarkastajan kelpoisuusvaatimukset sekä tarkastukselta edellytettävä taso eivät olisi yhtä ankarat kuin tilintarkastuksessa.
Mietintö sisältää ehdotukset säännöksiksi uudesta lakisääteisestä toimielimestä eli toimeenpanevasta johtajasta, joka hoitaa yhdistyksen päivittäistä hallintoa ja on siitä vastuussa. Tällaisen elimen käyttäminen olisi ehdotusten mukaan vapaaehtoista ja siitä olisi määrättävä yhdistyksen säännöissä.
Mietinnössä ehdotetaan myös vähäisempiä tarkistuksia yhdistyslakiin. Lisäksi katsotaan, että eräitä asioita voidaan selvittää jatkovalmistelussa tai erikseen. Tällaisia ovat ns. valtiollisen yhdistyksen hallituksen jäsenen asuinpaikkavaatimuksen lieventäminen, muiden kielten kuin suomen ja ruotsin käyttäminen mm. yhdistyksen säännöissä ja yhdistyksen asioidessa viranomaisissa sekä tarve ottaa lakiin säännökset yhdistysten sulautumisesta.
Työryhmän mietintöön liittyy eriäviä mielipiteitä, jotka koskevat mm. sitä, millaista etäosallistumista on mielekästä pitää yhdistyksen kokoukseen osallistumisena sekä erinäisiä muitakin jäsenten päätösvallan käyttöä koskevia kysymyksiä. Edelleen eriävät mielipiteet koskevat yhtäältä toiminnantarkastusta koskevan uuden sääntelyn tarpeellisuutta ja mielekkyyttä sekä toisaalta kyseisen sääntelyn tahdonvaltaisuutta ja yksityiskohtaisuutta. Samoin eriävät mielipiteet koskevat toimeenpanevaa johtajaa koskevan sääntelyn tarpeellisuutta ja mielekkyyttä.
Mietintö sisältää ehdotukset säännöksiksi uudesta lakisääteisestä toimielimestä eli toimeenpanevasta johtajasta, joka hoitaa yhdistyksen päivittäistä hallintoa ja on siitä vastuussa. Tällaisen elimen käyttäminen olisi ehdotusten mukaan vapaaehtoista ja siitä olisi määrättävä yhdistyksen säännöissä.
Mietinnössä ehdotetaan myös vähäisempiä tarkistuksia yhdistyslakiin. Lisäksi katsotaan, että eräitä asioita voidaan selvittää jatkovalmistelussa tai erikseen. Tällaisia ovat ns. valtiollisen yhdistyksen hallituksen jäsenen asuinpaikkavaatimuksen lieventäminen, muiden kielten kuin suomen ja ruotsin käyttäminen mm. yhdistyksen säännöissä ja yhdistyksen asioidessa viranomaisissa sekä tarve ottaa lakiin säännökset yhdistysten sulautumisesta.
Työryhmän mietintöön liittyy eriäviä mielipiteitä, jotka koskevat mm. sitä, millaista etäosallistumista on mielekästä pitää yhdistyksen kokoukseen osallistumisena sekä erinäisiä muitakin jäsenten päätösvallan käyttöä koskevia kysymyksiä. Edelleen eriävät mielipiteet koskevat yhtäältä toiminnantarkastusta koskevan uuden sääntelyn tarpeellisuutta ja mielekkyyttä sekä toisaalta kyseisen sääntelyn tahdonvaltaisuutta ja yksityiskohtaisuutta. Samoin eriävät mielipiteet koskevat toimeenpanevaa johtajaa koskevan sääntelyn tarpeellisuutta ja mielekkyyttä.