Eräiden törkeiden rikosten valmistelun kriminalisointi
Marttunen, Matti (2011-03-16)
Marttunen, Matti
oikeusministeriö
16.03.2011
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 12/2011This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-044-2Tiivistelmä
Oikeusministeriössä valmistuneessa arviomuistiossa katsotaan, että törkeän ryöstön, törkeän pahoinpitelyn ja henkirikosten valmistelu on mahdollista kriminalisoida vain tarkasti määritellyin ehdoin ja rajauksin. Asia vaatisi mahdollisessa jatkovalmistelussa huolellista rajanvetoa ja perusteellista harkintaa.
Keskeinen ongelma on määritellä, mitkä toimet ennen rikoksen tapahtumahetkeä voidaan katsoa kuuluvaksi varsinaiseen rikoksen valmisteluun. Valmistelutoimia voi olla myös käytännössä hankala näyttää toteen.
Yhtenä vaihtoehtona muistiossa on esitetty, että kriminalisoitaviksi tulisivat sellaiset valmisteluun liittyvät toimet, jotka ovat osittain jo nykyisin rangaistavia muina rikoksina, esimerkiksi ampuma-aserikoksina. Hahmotelluissa valmistelukriminalisoinneissa rangaistavuuden ehdoksi asetettaisiin lisäksi vaatimus, että tekijän aikomuksena on tehdä rikos. Rikoksen valmistelusta ei voitaisi syyttää, jos vaara rikoksen toteutumisesta on vähäinen.
Suomen lainsäädännössä ei ole yleistä säännöstä rikosten valmistelusta, mutta rikoslaissa on noin 20 erityissäännöstä valmistelurikoksista tai tiettyjen valmistelutoimien rangaistavuudesta. Säännökset perustuvat usein kansainvälisten sopimusten edellyttämien erittäin vakavia rikoksia koskevien velvoitteiden täyttämiseen.
Nyt valmistunut arviomuistio lähetetään lausuntokierrokselle ja käytettäväksi pohjana työryhmän tai toimikunnan valmistelulle, jos siihen katsotaan olevan tarvetta.
Keskeinen ongelma on määritellä, mitkä toimet ennen rikoksen tapahtumahetkeä voidaan katsoa kuuluvaksi varsinaiseen rikoksen valmisteluun. Valmistelutoimia voi olla myös käytännössä hankala näyttää toteen.
Yhtenä vaihtoehtona muistiossa on esitetty, että kriminalisoitaviksi tulisivat sellaiset valmisteluun liittyvät toimet, jotka ovat osittain jo nykyisin rangaistavia muina rikoksina, esimerkiksi ampuma-aserikoksina. Hahmotelluissa valmistelukriminalisoinneissa rangaistavuuden ehdoksi asetettaisiin lisäksi vaatimus, että tekijän aikomuksena on tehdä rikos. Rikoksen valmistelusta ei voitaisi syyttää, jos vaara rikoksen toteutumisesta on vähäinen.
Suomen lainsäädännössä ei ole yleistä säännöstä rikosten valmistelusta, mutta rikoslaissa on noin 20 erityissäännöstä valmistelurikoksista tai tiettyjen valmistelutoimien rangaistavuudesta. Säännökset perustuvat usein kansainvälisten sopimusten edellyttämien erittäin vakavia rikoksia koskevien velvoitteiden täyttämiseen.
Nyt valmistunut arviomuistio lähetetään lausuntokierrokselle ja käytettäväksi pohjana työryhmän tai toimikunnan valmistelulle, jos siihen katsotaan olevan tarvetta.