Asiakkaansuojan kehittäminen julkisissa hyvinvointipalveluissa. Lausuntotiivistelmä
Rajamäki, Sofia (2011-12-09)
Rajamäki, Sofia
oikeusministeriö
09.12.2011
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 53/2011This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-153-1Tiivistelmä
Oikeusministeriö pyysi asiakkaansuojan kehittämistä julkisissa hyvinvointipalveluissa koskevasta raportista lausuntoa 69 viranomaiselta ja yhteisöltä. Lausunnon antoi 49 tahoa.
Valtaosa lausunnonantajista piti yleisellä tasolla tärkeänä, että asiakkaansuojaa julkisissa hyvinvointipalveluissa parannetaan. Sen sijaan eriäviä näkemyksiä esitettiin siitä, millä tavoin ja missä laajuudessa tämä tulisi toteuttaa.
Raportissa ehdotetuista uudistuksista myönteisimmin suhtauduttiin siihen, että markkinointia koskevat säännökset ulotettaisiin koskemaan myös julkisia hyvinvointipalveluita. Samoin myönteisesti suhtauduttiin neuvontapalvelujen kehittämistä koskevaan ehdotukseen. Sen sijaan mielipiteet jakautuivat erityisesti sen suhteen, tulisiko kuluttajariitalautakunnan toimivaltaa laajentaa siten, että lautakunta voisi käsitellä määrättyihin julkisiin palveluihin liittyviä asiakkaiden hyvitysvaatimuksia myös silloin, kun kyse on julkisyhteisön itse tuottamista tai ostopalveluina hankkimista palveluista.
Valtaosa lausunnonantajista piti yleisellä tasolla tärkeänä, että asiakkaansuojaa julkisissa hyvinvointipalveluissa parannetaan. Sen sijaan eriäviä näkemyksiä esitettiin siitä, millä tavoin ja missä laajuudessa tämä tulisi toteuttaa.
Raportissa ehdotetuista uudistuksista myönteisimmin suhtauduttiin siihen, että markkinointia koskevat säännökset ulotettaisiin koskemaan myös julkisia hyvinvointipalveluita. Samoin myönteisesti suhtauduttiin neuvontapalvelujen kehittämistä koskevaan ehdotukseen. Sen sijaan mielipiteet jakautuivat erityisesti sen suhteen, tulisiko kuluttajariitalautakunnan toimivaltaa laajentaa siten, että lautakunta voisi käsitellä määrättyihin julkisiin palveluihin liittyviä asiakkaiden hyvitysvaatimuksia myös silloin, kun kyse on julkisyhteisön itse tuottamista tai ostopalveluina hankkimista palveluista.