Vakavan väkivallan vähentäminen
oikeusministeriö
20.06.2012
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 37/2012This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-227-9Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä on ollut vakavien väkivaltarikosten uusimisriskin selvittäminen. Toimeksiannon mukaan työryhmän tuli mm. määritellä kohderyhmä, jolle on tarpeen tehdä erityinen arviointi vakavan väkivallan uusimisriskistä sekä valmistella ehdotukset soveltuvista riskin arvioinnin menetelmistä ja niiden käytöstä rangaistusten täytäntöönpanossa. Työryhmän tuli tehdä ehdotukset tarpeellisista muutoksista sekä käytännön toimintaan että lainsäädäntöön.
Työryhmä ehdottaa, että koko rangaistusajan suorittamiseen vankilassa liitettäisiin kahden vuoden pituinen vapautumisen jälkeinen valvonta. Ehdotettavan valvonnan sisältö määriteltäisiin yksilöllisen riskiarvion perusteella. Mahdollisia uusia valvontamääräyksiä olisivat ehdoton päihteettömyys, tiettyjen lääkeaineiden käyttökielto, velvollisuus käyttää päihteettömyyttä tukevaa, uusintarikollisuuden ehkäisemiseksi tarpeellista lääkitystä sekä sähköinen valvonta. Työryhmä korostaa myös valvottavan tarpeiden mukaisen kuntoutuksen ja henkilökohtaisen tuen merkitystä.
Työryhmä ehdottaa nykyistä tarkempaa uusimisriskin arviointia väkivalta- ja seksuaalirikosten uusijoille. Lisäksi kaikki ensimmäistäkin kertaa vankilassa olevat henkirikoksesta tuomitut kuuluisivat arvioitavien joukkoon. Ehdotettavaan ryhmään kuuluvia vankeja vapautui 777 vuonna 2011. Noin viidesosa heistä määrättäisiin riskiarvion perusteella tiukennettuun ehdonalaisen vapauden valvontaan, jonka sisältö koostuisi edellä mainituista vaihtoehdoista.
Työryhmä ehdottaa lisäksi poliisiviranomaisten ja rikosseuraamusalan välisen tiedonkulun parantamista käytännön toimin. Kaikkien edellä mainittuun ryhmään kuuluvien väkivalta- tai seksuaalirikoksesta tuomittujen vapauttamisesta tulisi ilmoittaa poliisille.
Työryhmä ehdottaa myös päihdekuntoutuksen ja uusintarikollisuutta vähentävien toimintaohjelmien lisäämistä vankiloissa.
Työryhmä ehdottaa, että koko rangaistusajan suorittamiseen vankilassa liitettäisiin kahden vuoden pituinen vapautumisen jälkeinen valvonta. Ehdotettavan valvonnan sisältö määriteltäisiin yksilöllisen riskiarvion perusteella. Mahdollisia uusia valvontamääräyksiä olisivat ehdoton päihteettömyys, tiettyjen lääkeaineiden käyttökielto, velvollisuus käyttää päihteettömyyttä tukevaa, uusintarikollisuuden ehkäisemiseksi tarpeellista lääkitystä sekä sähköinen valvonta. Työryhmä korostaa myös valvottavan tarpeiden mukaisen kuntoutuksen ja henkilökohtaisen tuen merkitystä.
Työryhmä ehdottaa nykyistä tarkempaa uusimisriskin arviointia väkivalta- ja seksuaalirikosten uusijoille. Lisäksi kaikki ensimmäistäkin kertaa vankilassa olevat henkirikoksesta tuomitut kuuluisivat arvioitavien joukkoon. Ehdotettavaan ryhmään kuuluvia vankeja vapautui 777 vuonna 2011. Noin viidesosa heistä määrättäisiin riskiarvion perusteella tiukennettuun ehdonalaisen vapauden valvontaan, jonka sisältö koostuisi edellä mainituista vaihtoehdoista.
Työryhmä ehdottaa lisäksi poliisiviranomaisten ja rikosseuraamusalan välisen tiedonkulun parantamista käytännön toimin. Kaikkien edellä mainittuun ryhmään kuuluvien väkivalta- tai seksuaalirikoksesta tuomittujen vapauttamisesta tulisi ilmoittaa poliisille.
Työryhmä ehdottaa myös päihdekuntoutuksen ja uusintarikollisuutta vähentävien toimintaohjelmien lisäämistä vankiloissa.