Asiantuntija-avusteisen huoltoriitojen sovittelun laajentaminen : Lausuntotiivistelmä
Natunen, Satu-Maaria (2012-10-29)
Lataukset:
Natunen, Satu-Maaria
oikeusministeriö
29.10.2012
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 64/2012This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-241-5Tiivistelmä
Neljässä käräjäoikeudessa on kokeiltu vuoden 2011 alusta lukien asiantuntija-avusteista lasten huoltoriita-asioiden sovittelumenettelyä, jossa tuomarin avustajana toimii psykologi tai sosiaalityöntekijä. Oikeusministeriö asetti 27.12.2011 työryhmän suunnittelemaan asiantuntija-avusteisen huoltoriitojen sovittelumenettelyn laajentamista.
Työryhmä ehdotti ministeriölle 15.6.2012 luovuttamassaan mietinnössä (OM 36/2012), että asiantuntijapalvelujen järjestäminen huoltoriitojen sovitteluun tulisi kuntien lakisääteiseksi tehtäväksi. Lisäksi työryhmä ehdotti muun muassa, että asiantuntija-avustajien pätevyysvaatimukset kirjattaisiin lakiin ja että sovittelun aloittamiselle säädettäisiin määräaika. Mietinnöstä pyydettiin lausuntoa 26 taholta. Lausuntoja saapui 21.
Yhtä lukuun ottamatta kaikki lausunnonantajat kannattivat asiantuntija-avusteisen sovittelumenettelyn laajentamista koko maahan ja siitä säätämistä lain tasolla. Sovittelun tulisi olla asianosaisille maksutonta. Asiantuntijapalvelun järjestämistapana kaikki lausunnonantajat pitivät hyvänä työryhmän esittämää mallia, jossa järjestämisestä vastaisi se kunta, jonka alueella käräjäoikeus sijaitsee. Moni lausunnonantaja painotti, että sovittelumenettelyn onnistumiseksi on varmistettava pätevien asiantuntijoiden riittävyys.
Osa lausunnonantajista kannatti asiantuntijapalvelun tuottamisen säätämistä kuntien lakisääteiseksi tehtäväksi työryhmän esityksen mukaisesti. Osa katsoi työryhmän tarkasteleman vaihtoehtoisen mallin mukaisesti, että valtion tulisi korvata kunnille asiantuntijapalvelun tuottamisesta aiheutuneet kulut.
Muun muassa Lapsiasiavaltuutettu katsoi, että mallin rakentamisessa tulee kiinnittää erityistä huomiota lapsen asemaan. Moni lausunnonantaja totesi, että palvelun tarjonnassa on otettava huomioon myös muut kuin suomen- ja ruotsinkieliset perheet.
Työryhmä ehdotti ministeriölle 15.6.2012 luovuttamassaan mietinnössä (OM 36/2012), että asiantuntijapalvelujen järjestäminen huoltoriitojen sovitteluun tulisi kuntien lakisääteiseksi tehtäväksi. Lisäksi työryhmä ehdotti muun muassa, että asiantuntija-avustajien pätevyysvaatimukset kirjattaisiin lakiin ja että sovittelun aloittamiselle säädettäisiin määräaika. Mietinnöstä pyydettiin lausuntoa 26 taholta. Lausuntoja saapui 21.
Yhtä lukuun ottamatta kaikki lausunnonantajat kannattivat asiantuntija-avusteisen sovittelumenettelyn laajentamista koko maahan ja siitä säätämistä lain tasolla. Sovittelun tulisi olla asianosaisille maksutonta. Asiantuntijapalvelun järjestämistapana kaikki lausunnonantajat pitivät hyvänä työryhmän esittämää mallia, jossa järjestämisestä vastaisi se kunta, jonka alueella käräjäoikeus sijaitsee. Moni lausunnonantaja painotti, että sovittelumenettelyn onnistumiseksi on varmistettava pätevien asiantuntijoiden riittävyys.
Osa lausunnonantajista kannatti asiantuntijapalvelun tuottamisen säätämistä kuntien lakisääteiseksi tehtäväksi työryhmän esityksen mukaisesti. Osa katsoi työryhmän tarkasteleman vaihtoehtoisen mallin mukaisesti, että valtion tulisi korvata kunnille asiantuntijapalvelun tuottamisesta aiheutuneet kulut.
Muun muassa Lapsiasiavaltuutettu katsoi, että mallin rakentamisessa tulee kiinnittää erityistä huomiota lapsen asemaan. Moni lausunnonantaja totesi, että palvelun tarjonnassa on otettava huomioon myös muut kuin suomen- ja ruotsinkieliset perheet.