Ihmiskauppatyöryhmän mietintö. Lausuntotiivistelmä
Kanerva, Janne (2013-01-15)
Kanerva, Janne
oikeusministeriö
15.01.2013
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 3/2013This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-271-2Tiivistelmä
Lausuntopyynnön kohteena olleessa mietinnössä (mietintöjä ja lausuntoja 63/2012) ehdotetaan muutoksia, joiden myötä ihmiskauppaa koskeva kriminalisointi paremmin vastaa Suomea sitovissa kansainvälisissä asiakirjoissa asetettuja ihmiskaupan kriminalisointivelvoitteita ja joilla selvennetään rajanvetoa toisaalta ihmiskaupparikosten ja paritusrikosten ja toisaalta ihmiskaupparikosten ja kiskonnantapaisen työsyrjinnän välillä. Lisäksi parituksen kohteelle voitaisiin esitutkintaa ja oikeudenkäyntiä varten määrätä avustaja ja tukihenkilö riippumatta siitä, onko hänet katsottu asianomistajaksi ja onko hän esittänyt asiassa vaatimuksia. Mietinnössä myös ehdotetaan oikeushenkilön rangaistusvastuun liittämistä kiskonnantapaiseen työsyrjintään ja mahdollisuutta määrää liiketoiminnassa kiskonnantapaiseen työsyrjintään syyllistynyt liiketoimintakieltoon.
Oikeusministeriö pyysi mietinnöstä kirjallisen lausunnon 41 viranomaiselta, organisaatiolta, järjestöltä ja asiantuntijalta. Lausuntoja saapui 32.
Mietinnön ehdotuksiin on suhtauduttu pääosin hyvin myönteisesti. Ehdotettujen muutosten katsotaan edistävän ihmiskauppakriminalisoinnin vastaavuutta kansainvälisten kriminalisointivelvoitteiden kanssa, selventävän rikosten välistä rajanvetoa ja parantavan parituksen kohteen asemaa. Myös oikeushenkilön rangaistusvastuuta ja liiketoimintakieltoa koskevia ehdotuksia on kannatettu niistä annetuissa lausunnoissa. Ehdotettuja muutoksia on yleisesti ottaen pidetty tarpeellisina ja hyvin perusteltuina.
Eräissä lausunnoissa on asetettu kyseenalaiseksi se, tuleeko mietinnössä ehdotetun mukaisesti poistaa törkeän parituksen tunnusmerkistöstä tekotapa, jonka mukaan parituksen kohteelle aiheutetaan teolla vakavia fyysisiä vahinkoja tai niihin rinnastettavaa erityisen tuntuvaa kärsimystä. Mietinnön mukaan näissä tilanteissa on kysymys lähinnä törkeästä ihmiskaupasta. Joissakin lausunnoissa on lisäksi pohdittu alle 18-vuotiaaseen kohdistuvan parituksen suhdetta ihmiskauppaan lähtien siitä, että paritukselle ei näissä tilanteissa jää itsenäistä soveltamisalaa tai että paritus tulisi katsoa ihmiskaupaksi. Lausunnoissa on muutenkin esitetty yksittäisiä pykälien sanamuotoja koskevia muutosehdotuksia.
Oikeusministeriö pyysi mietinnöstä kirjallisen lausunnon 41 viranomaiselta, organisaatiolta, järjestöltä ja asiantuntijalta. Lausuntoja saapui 32.
Mietinnön ehdotuksiin on suhtauduttu pääosin hyvin myönteisesti. Ehdotettujen muutosten katsotaan edistävän ihmiskauppakriminalisoinnin vastaavuutta kansainvälisten kriminalisointivelvoitteiden kanssa, selventävän rikosten välistä rajanvetoa ja parantavan parituksen kohteen asemaa. Myös oikeushenkilön rangaistusvastuuta ja liiketoimintakieltoa koskevia ehdotuksia on kannatettu niistä annetuissa lausunnoissa. Ehdotettuja muutoksia on yleisesti ottaen pidetty tarpeellisina ja hyvin perusteltuina.
Eräissä lausunnoissa on asetettu kyseenalaiseksi se, tuleeko mietinnössä ehdotetun mukaisesti poistaa törkeän parituksen tunnusmerkistöstä tekotapa, jonka mukaan parituksen kohteelle aiheutetaan teolla vakavia fyysisiä vahinkoja tai niihin rinnastettavaa erityisen tuntuvaa kärsimystä. Mietinnön mukaan näissä tilanteissa on kysymys lähinnä törkeästä ihmiskaupasta. Joissakin lausunnoissa on lisäksi pohdittu alle 18-vuotiaaseen kohdistuvan parituksen suhdetta ihmiskauppaan lähtien siitä, että paritukselle ei näissä tilanteissa jää itsenäistä soveltamisalaa tai että paritus tulisi katsoa ihmiskaupaksi. Lausunnoissa on muutenkin esitetty yksittäisiä pykälien sanamuotoja koskevia muutosehdotuksia.