Julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmän kehittäminen. Työryhmän loppumietintö
oikeusministeriö
01.02.2010
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 6/2010This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-905-4Tiivistelmä
Oikeusministeriö ja kauppa- ja teollisuusministeriö (1.1.2008 alkaen työ- ja elinkeinoministeriö) asettivat 30.11.2007 työryhmän valmistelemaan julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmän uudistamista. Työryhmä antoi uudistuksen linjauksista periaatemietinnön 31.10.2008 ja välimietinnön hallituksen esityksen muodossa 15.5.2009. Välimietinnön pohjalta valmisteltiin hallituksen esitys laeiksi julkisista hankinnoista annetun lain, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain ja markkinaoikeuslain muuttamisesta (HE 190/2009 vp) annettiin eduskunnalle 9.10.2009, jolla pannaan täytäntöön oikeussuojadirektiivi 2007/66/EY.
Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä on välimietinnön jälkeen jatkanut työtään keskittyen niihin periaatemietinnön toimenpide-ehdotuksiin, joita ei ehdotettu toteutettavaksi oikeussuojadirektiivin täytäntöönpanon yhteydessä.
Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti laatinut loppumietintöön sisältyvät lainsäädäntöehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon. Työryhmä ehdottaa, että hankintamenettelyn keskeyttämisestä säädettäisiin laissa. Työryhmä ehdottaa myös, että hankinta-asioiden julkisuussääntelyssä otettaisiin nykyistä paremmin huomioon hankintamenettelyn vaiheittaisuus. Asianosaisjulkisuuden osalta täsmennettäisiin vertailuasiakirjojen julkisuutta. Lisäksi työryhmä ehdottaa, että hankinta-asioissa oikeudenkäyntimaksu tulisi määrättäväksi riippumatta hankinta-asian lopputuloksesta ja hallituksen esitykseen (HE 190/2009 vp) sisältyvä käsittelylupa rinnastettaisiin maksua määrättäessä valituslupaan.
Työryhmä ei ehdota jatkomuutoksenhaun rajoittamista, vaan asiaa voidaan tarkastella hallintolainkäyttötoimikunnan työn yhteydessä. Myöskään oikeudenkäyntikulujen korvausvastuuta koskevaa sääntelyä ei ehdoteta muutettavaksi. Korvauskäytännön kehitystä on kuitenkin seurattava. Työryhmä piti hankinta-asioiden valvontatehtävien järjestämistä tarpeellisena. Valvonta-tehtävät edellyttävät riittävää resurssointia ja niiden kohdentaminen vaatii vielä harkintaa, joten työryhmä ei tee asiassa ehdotusta. Sähköisen huutokaupan ja dynaamisen hankintajärjestelmän sääntelyn osalta työryhmä yhtyy säännöksiä valmistelleen kauppa- ja teollisuusministeriön asettaman työryhmän tekemiin johtopäätöksiin ja puoltaa tarkoituksenmukaisena säädösteknisenä ratkaisuna erillislain säätämistä.
Mietinnön jatkomuutoksenhakua koskevaa osuuteen liittyy eriävä mielipide.
Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä on välimietinnön jälkeen jatkanut työtään keskittyen niihin periaatemietinnön toimenpide-ehdotuksiin, joita ei ehdotettu toteutettavaksi oikeussuojadirektiivin täytäntöönpanon yhteydessä.
Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti laatinut loppumietintöön sisältyvät lainsäädäntöehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon. Työryhmä ehdottaa, että hankintamenettelyn keskeyttämisestä säädettäisiin laissa. Työryhmä ehdottaa myös, että hankinta-asioiden julkisuussääntelyssä otettaisiin nykyistä paremmin huomioon hankintamenettelyn vaiheittaisuus. Asianosaisjulkisuuden osalta täsmennettäisiin vertailuasiakirjojen julkisuutta. Lisäksi työryhmä ehdottaa, että hankinta-asioissa oikeudenkäyntimaksu tulisi määrättäväksi riippumatta hankinta-asian lopputuloksesta ja hallituksen esitykseen (HE 190/2009 vp) sisältyvä käsittelylupa rinnastettaisiin maksua määrättäessä valituslupaan.
Työryhmä ei ehdota jatkomuutoksenhaun rajoittamista, vaan asiaa voidaan tarkastella hallintolainkäyttötoimikunnan työn yhteydessä. Myöskään oikeudenkäyntikulujen korvausvastuuta koskevaa sääntelyä ei ehdoteta muutettavaksi. Korvauskäytännön kehitystä on kuitenkin seurattava. Työryhmä piti hankinta-asioiden valvontatehtävien järjestämistä tarpeellisena. Valvonta-tehtävät edellyttävät riittävää resurssointia ja niiden kohdentaminen vaatii vielä harkintaa, joten työryhmä ei tee asiassa ehdotusta. Sähköisen huutokaupan ja dynaamisen hankintajärjestelmän sääntelyn osalta työryhmä yhtyy säännöksiä valmistelleen kauppa- ja teollisuusministeriön asettaman työryhmän tekemiin johtopäätöksiin ja puoltaa tarkoituksenmukaisena säädösteknisenä ratkaisuna erillislain säätämistä.
Mietinnön jatkomuutoksenhakua koskevaa osuuteen liittyy eriävä mielipide.