Liiketoimintakiellon tehostaminen : Lausuntotiivistelmä
Innanen, Tanja; Vähätalo, Tuukka (2016-05-23)
Innanen, Tanja
Vähätalo, Tuukka
oikeusministeriö
23.05.2016
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 19/2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-509-6Tiivistelmä
Oikeusministeriössä laadittiin 24.3.2014 päivätty arviomuistio liiketoimintakiellon tehostamisesta. Muistiossa käsiteltiin lainsäädännöllisiä muutosehdotuksia liiketoimintakiellosta annettuun lakiin Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa ja valtioneuvoston tehostetun harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimintaohjelmaksi antamassa periaatepäätöksessä sanotun sekä muistiota valmisteltaessa esiin nousseiden kysymysten pohjalta. Arviomuistio ja sitä koskevasta lausuntopalautteesta laadittu tiivistelmä on julkaistu oikeusministeriön verkkosivuilla.
Oikeusministeriössä on laadittu arviomuistion ja siitä saatujen lausuntojen pohjalta luonnos hallituksen esitykseksi. Hallituksen esitysluonnoksesta pyydettiin lausuntoja 31 taholta, ja lausuntoja saatiin 27.
Useimmissa lausunnoissa kannatetaan ehdotusta siitä, että tietyille valvontaviranomaisille annettaisiin oikeus pyytää esitutkintaviranomaista tutkimaan edellytykset määrätä ei-rikosperusteinen liiketoimintakielto ja että tutkintaan oikeutettujen esitutkintaviranomaisten piiriä laajennettaisiin.
Väliaikaisen liiketoimintakiellon määräajan pidentämistä kahteen vuoteen kannatetaan valtaosassa asiaa käsitelleistä lausunnoista. Kannatusta perustellaan useimmiten talousrikosasioiden laajuudella. Vastustusta perustellaan tarpeettomuudella, väliaikaisen kiellon määräämiskynnyksen alhaisuudella tai riskillä esitutkinta-aikojen pidentymisestä. Päättyneitä liiketoimintakieltoja koskevan tiedonsaantioikeuden laajennusta kannatetaan muutamassa lausunnossa, ja muutamassa siihen suhtaudutaan kielteisesti tai varauksellisesti.
Soveltamisalan laajentamista yksityisen elinkeinonharjoittajan kirjanpitolaissa tarkoitettuun ammattitoimintaan kannatetaan muutamassa lausunnossa viittaamalla muun muassa sääntelyn selkeytymiseen, valvonnan helpottumiseen ja yhdenvertaisuuteen. Muutamassa lausunnossa ehdotusta vastustetaan viittaamalla muun muassa liiketoimintakiellon suhteettomaan ankaroitumiseen, elinkeinovapauteen ja bulvaanijärjestelyiden kasvamisen riskiin.
Oikeusministeriössä on laadittu arviomuistion ja siitä saatujen lausuntojen pohjalta luonnos hallituksen esitykseksi. Hallituksen esitysluonnoksesta pyydettiin lausuntoja 31 taholta, ja lausuntoja saatiin 27.
Useimmissa lausunnoissa kannatetaan ehdotusta siitä, että tietyille valvontaviranomaisille annettaisiin oikeus pyytää esitutkintaviranomaista tutkimaan edellytykset määrätä ei-rikosperusteinen liiketoimintakielto ja että tutkintaan oikeutettujen esitutkintaviranomaisten piiriä laajennettaisiin.
Väliaikaisen liiketoimintakiellon määräajan pidentämistä kahteen vuoteen kannatetaan valtaosassa asiaa käsitelleistä lausunnoista. Kannatusta perustellaan useimmiten talousrikosasioiden laajuudella. Vastustusta perustellaan tarpeettomuudella, väliaikaisen kiellon määräämiskynnyksen alhaisuudella tai riskillä esitutkinta-aikojen pidentymisestä. Päättyneitä liiketoimintakieltoja koskevan tiedonsaantioikeuden laajennusta kannatetaan muutamassa lausunnossa, ja muutamassa siihen suhtaudutaan kielteisesti tai varauksellisesti.
Soveltamisalan laajentamista yksityisen elinkeinonharjoittajan kirjanpitolaissa tarkoitettuun ammattitoimintaan kannatetaan muutamassa lausunnossa viittaamalla muun muassa sääntelyn selkeytymiseen, valvonnan helpottumiseen ja yhdenvertaisuuteen. Muutamassa lausunnossa ehdotusta vastustetaan viittaamalla muun muassa liiketoimintakiellon suhteettomaan ankaroitumiseen, elinkeinovapauteen ja bulvaanijärjestelyiden kasvamisen riskiin.