Liikenneinvestointien rahoitusmallien soveltamisen ehdot
liikenne- ja viestintäministeriö
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-163-9Tiivistelmä
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen asetti työryhmän selvittämään liikenneinvestointien rahoitusmalleja. Ehdotuksessaan työryhmä esittää uusia ja jo käytössä olevia rahoitusmalleja sovellettavaksi seuraavin periaattein:
1. 2010-luvun liikennepolitiikassa investointitarve arvioidaan pitkäjänteisesti, noin 10 vuoden aikajänteelle neliporrasperiaatteeseen perustuen tavoitteena liikennejärjestelmän jatkuvan toimivuuden turvaaminen.2. Investoinnit rahoitetaan lähtökohtaisesti normaalilla talousarviorahoituksella.3. Elinkaarimallia voidaan käyttää suuriin, investointikustannuksiltaan yli 100 miljoonan euron hankkeisiin. 4. Rahoitussopimusmallia voidaan soveltaa, jos käytölle on vahvat valtiontaloudelliset perusteet ja hanke sisältyy lähivuosien investointiohjelmiin. 5. Hyötyjä maksaa -mallia käytetään silloin kun hanke on muutoinkin yhteiskuntataloudellisesti kannattava ja sisältyy valtion suunnitelmiin ja pidetään perusteltuna avustuksen ottamista vastaan ulkopuoliselta hankkeesta hyötyvältä taholta rahoitusosuutena. 6. Valtion sisäisen lainamallin käyttöönottoa pilotoidaan liikenne- ja viestintäministeriön pääluokassa. 7. Perustetaan Infra Oy -yhtiö. 8. Talousarvioon otetaan momentti liikennehankkeiden suunnittelun rahoittamiseen. 9. Valtiovarainministeriön kanssa sovitaan menettelystä kustannusten ilmoittamisesta ja hintatason huomioon ottamisesta toiminta- ja taloussuunnittelussa, kehysmenettelyssä ja talousarviossa. 10. Sovitaan yhteiset pelisäännöt siitä, kuinka toimitaan tilanteissa, jossa hankkeelle myönnetty sopimusvaltuus osoittautuu riittämättömäksi tai alittuu selvästi. 11. Liikenneinvestointien suunnittelu ja hankinta järjestetään Liikennevirastossa siten, että organisaatiomalli tukee kaikkien liikennemuotojen investointihankkeiden yhtenäistä ja yhteistyössä tapahtuvaa valmistelua ja toteuttamista.
1. 2010-luvun liikennepolitiikassa investointitarve arvioidaan pitkäjänteisesti, noin 10 vuoden aikajänteelle neliporrasperiaatteeseen perustuen tavoitteena liikennejärjestelmän jatkuvan toimivuuden turvaaminen.2. Investoinnit rahoitetaan lähtökohtaisesti normaalilla talousarviorahoituksella.3. Elinkaarimallia voidaan käyttää suuriin, investointikustannuksiltaan yli 100 miljoonan euron hankkeisiin. 4. Rahoitussopimusmallia voidaan soveltaa, jos käytölle on vahvat valtiontaloudelliset perusteet ja hanke sisältyy lähivuosien investointiohjelmiin. 5. Hyötyjä maksaa -mallia käytetään silloin kun hanke on muutoinkin yhteiskuntataloudellisesti kannattava ja sisältyy valtion suunnitelmiin ja pidetään perusteltuna avustuksen ottamista vastaan ulkopuoliselta hankkeesta hyötyvältä taholta rahoitusosuutena. 6. Valtion sisäisen lainamallin käyttöönottoa pilotoidaan liikenne- ja viestintäministeriön pääluokassa. 7. Perustetaan Infra Oy -yhtiö. 8. Talousarvioon otetaan momentti liikennehankkeiden suunnittelun rahoittamiseen. 9. Valtiovarainministeriön kanssa sovitaan menettelystä kustannusten ilmoittamisesta ja hintatason huomioon ottamisesta toiminta- ja taloussuunnittelussa, kehysmenettelyssä ja talousarviossa. 10. Sovitaan yhteiset pelisäännöt siitä, kuinka toimitaan tilanteissa, jossa hankkeelle myönnetty sopimusvaltuus osoittautuu riittämättömäksi tai alittuu selvästi. 11. Liikenneinvestointien suunnittelu ja hankinta järjestetään Liikennevirastossa siten, että organisaatiomalli tukee kaikkien liikennemuotojen investointihankkeiden yhtenäistä ja yhteistyössä tapahtuvaa valmistelua ja toteuttamista.